Gå til innhold

Startproblem Voyager 2,5 TD 96 mod

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har du skiftet registerdekselet?

 

Årsaken til at oljelampa lyser når du løsner reimhjulet på veiva er at da går ikke oljepumpa rundt,så du får ikke oljetrykk. Oljepumpa blir drevet av drevet som sitter bak reimhjulet,dette sitter bare med presset den får når reimhjulet er strammet,med løst hjul "spinner" veiva inni dette drevet.

 

Ulyden kan være løse skruer som akkurat tar borti overføringsdrevet til oljepumpa,kan være selve oljepumpa etc etc.

 

Ble bunnpanna demontert ved rep av registerhavariet?

Det legger seg da deler fra kjedet i bunnpanna og kanaler/åpninger mellom register og bunnpanne,kanskje noen av disse delene har forårsaket noe.

 

Er redd du bør plukke opp og kont.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerdekslet ble skiftet. Hadde av bunnpanna når jeg demonterte, og rengjorde alt godt innvendig av løse deler etc. Tok nå ut oljepumpa for å skjekke at alt var i orden rundt og med den. Det er likevel ingen løse deler som skulle tilsi eller lage denne lyden. Det jeg merker er liksom at lyden begynner å komme så fort drevet på veiakselen er i press til at den får med seg oljepumpa. Da bør det være noe i området rundt drevet eller oljepumpa:confused:?? Merket at det drevet som går inn mot drevet til oljepumpa er det litt slark i, 2 til 3 mm. Er det rom for slark i mellom dreva eller skal de sitte helt inntil hverandre? Dersom jeg ønsker å bytte dette, evnt hva koster det drevet og oljepumpa? Kan man bare bytte oljepumpedrevet og ikke selve olje pumpa? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du de to dreven som driver oljepumpa? Hos oss hadde biter av kjedet havnet mellom tennene og laget hakk. Dette kan kanskje forklare lyden som bare kommer når du disse drevene og oljepumpa dras rundt. Har vanskelig for å forstå at dette skal lage så mye støy, så mest sannsynlig er det ett av disse drevene som tar borti registerdekselet.

 

Ser at du har åpnet motoren igjen, du burde jo kunne se om det er striper på innsiden av dekselet hvis problemet ligger her?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien din stemte bra den ian928. Har fått alt sammen igjen, det var de 2 drevene som var dårlige. Det nedre drevet og den til oljepumpa. Byttet disse og bilen går nå fint uten noen som helst lyd :) For de som ønsker å vite pris på ny nedre drev, så koster denne 700,- inkl mva og oljepumpa koster 1700,- inkl mva. Takker til alle dere som kom med gode forslag og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår