Gå til innhold

Kjøp av "ikke ungdombil" i Norge

Ranger emnet

dance

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kommer fra utlandet og trenger litt råd med hvordan jeg kan skaffe meg en Volvo v50.

I England, det er lett å få en Volvo V50 nesten halv den Norske pris. Jeg, som en 24åringer kunne kjøpe den uten å være kjempe redd med hvordan jeg kunne finansiere kjøpet.

Men hvordan er det i Norge? Må man være fast ansatt å tjene veldig mye? Eller? Er det vanlig at mennesker under 30 kan kjøpe slike biler? Må jeg regne med at jeg må kjøre min 1994 bil inn til jeg fylle 30?

Hvis jeg kunne bare få høre fra dere når dere kjøpt deres første skikkelig bil og hva slags finans situasjon tillatt det.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler er ganske dyre her i norge pga avgifter. Jo større motor, jo dyrere bil kort sagt. Prisen er den samme om du er gammel eller ung, og mange unge kjører dyre biler. Forsikringen kan bli dyr på enkelte biler, men det gjelder helst typiske ungdomsbiler som golf gti og diverse bmw++

En volvo v50 tipper jeg har billig forsikring.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo V50 behandles jo ganske mildt i det norske avgiftssystemet (i forhold til andre biler).

Bilen er ikke veldig stor (=middels vektavgift). Velger du 1.6D (som er tilstrekkelig i en så liten bil), så blir både CO2-, og effektavgiften lav. Hvis bilen er dyr i innkjøp er fordi den er overpriset fra Volvos side. Velg i så fall heller en Ford Focus stv. Det er samme bilen, bortsett fra et Ford-emblem i grillen og at den er 40 000 kr billigere å kjøpe ny.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye vil et slikt billån koste i form av renter over de 5 årene?

De fleste nordmenn tar billån hvis de skal ha en bil som ikke er en ungdomsbil. Det er veldig få som har råd til kontantkjøp av biler som koster mer enn 100.000kr.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk til alle som svarte. Det var nettopp sånt jeg ønsket meg.

Men hva er dette med Ford? Jeg er på jakt etter Volvo fordi jeg vil deres sikkerhet og reputasjon innenfor kvalitet! Jeg vil ikke har noe Ford greie helst...

Men hva om jeg har en lønn på 300.000kr per år før skatt. Hvor mye bil har jeg råd til?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo V50/S40/C30 = Ford Focus. Derfor pratet om Ford.

Jeg har en '07 C30 som jeg kjøpte 5 mnd gammel for 330', fullfinansiert i NAF - koster snaut 5' i mnd. Forsikringen er hos Volvia, og koster 3000 kr året for full kasko med utvidet leiebil - nærmeste konkurrent var over 6000 kr for samme kjørelengde/bonus (16 000km/70%)

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk til alle som svarte. Det var nettopp sånt jeg ønsket meg.

Men hva er dette med Ford? Jeg er på jakt etter Volvo fordi jeg vil deres sikkerhet og reputasjon innenfor kvalitet! Jeg vil ikke har noe Ford greie helst...

Men hva om jeg har en lønn på 300.000kr per år før skatt. Hvor mye bil har jeg råd til?

Takk

Spørs litt hva du har i andre utgifter.

Hvis du har 300.000 i lønn før skatt så regner jeg med at du får utbetalt mellom 18.000-19.000 i måneden (spørs litt hva du betaler i skatt)

Altså burde 4-5000 nok i måneden på bil ikke være noe stort problem. Men som sagt, spørs litt hva du har for andre utgifter (barn, hus/leilighet, lån etc.)

/M

Octavia vRS

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider