Gå til innhold

Er bilbatteriet mitt gåen?

Ranger emnet

^Th0mas^

Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden merket jeg at bilbatteriet mitt var tom for syre/vann. Det var litt igjen på bunnen av batteriet, men endte opp med at jeg måtte etterfylle ca 1 liter vann.

Før det ville ikke bilen starte. Erfarne bilfolk mente at startmotoren i bilen var gåen, da det kom en slags "viftelyd" i det jeg vridde om nøkkelen. Jeg byttet så startmotor i håp om at bilen ble å starte, men neida. Når bilen har vært i solstek hele dagen starter den, når det regner gjør den ikke det. Når jeg starter bilen på girene funker den helt fint til jeg slår den av. Ergo, jeg må parkere i bakker hver gang.

Nå må jeg vel gå til invistering av nytt batteri, men det koster som sagt å gjøre unødvendige bomkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bilden din er et unødvendig bomkjøp :D

Du må finne ut om dynamoen lader som den skal. Dvs, bør være minst 14.4 volt over batteriet ved rask tomgang.

Er det tilfelle, så bør batteriet byttes siden det ikke tar til seg lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut om dynamoen lader som den skal. Dvs, bør være minst 14.4 volt over batteriet ved rask tomgang.

Vil nå ikke si at bilen er et bomkjøp fordi muligens batteriet er dårlig, og stempelringene sliten. Når det er byttet vil forhåpentligvis bilen gå som ei kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kia sephia ikke sant?

Hadde problemer med min også, først bytta jeg batteriet (noe som jeg trengte å gjøre uansett).

Når det funket en liten stund trodde jeg probeleme mine var borte. Men plutselig var den veldig tungstartet, fikk den igang men etter mye dytting ol.

Rullet den inn til Kia og det var vist en kjent problem, byttet (om jeg husker rett) rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger.. Etter det var alt som det skulle igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er maks 14,4v som skal væra over batteriet. Er ingen krise viss det er nede i 14v. Ved tomgang kan det være litt mindre. Du kan måle ved ca 1500-2000rpm

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et konvensjonelt frittventilert blysyrebatteri, noe de aller fleste batteri i biler idag er, så skal det være 2.23volt over cellene ved konstantlading eller 2.4volt over hver celle ved boostlading.

Dette er spenninger som gjelder ved 20 grader cel. Noe det sjelden er i Norge ved vinterhalvåret. Dvs, ladespenningen kan godt være høyere enn 14.4 volt uten at det skaper særlige problemer, men ikke over 15 volt.

Det er ingen krise ved lavere spenning enn 14.4 volt. Resultatet er lavere kapasitet på batteriet og forringet levetid siden svovelsyren binder seg til blydioksid og bly, dermed genereres blysulfat som er et salt. Dette saltet betegnes sulfatering og prosessen er ikke 100% reversibel, derav kapasitetstap.

Er maks 14,4v som skal væra over batteriet. Er ingen krise viss det er nede i 14v. Ved tomgang kan det være litt mindre. Du kan måle ved ca 1500-2000rpm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at den ikke vil starte når det regner tyder på fukt i fordeler..

Byttet batteri i dag, og nå funker bilen som den skal.

Når det er sagt har jeg hatt problemer med fukt i fordeleren før, og som du sier, bilen hadde startproblemer. På disse bilene skyldes det nok en nokså dårlig pakkning i fordel

Lenke til kommentar
Del på andre sider