Gå til innhold

Vectra som førstebil

Ranger emnet

mortenmann

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av min første bil, og har sett på en Opel Vectra 2,0 16v som et potensielt prospekt.

Hvordan vurderer dere Vectra som førstebil?

Jeg har fått en kjempepris på bilen, men det som holder meg litt igjen er at selger opplyser i annonsen at bilen "fjusker litt på tomgang, mest sannsynlig vakuumslanger etter overhalingen". Jeg vet at man i utgangspunktet burde styre unna annonser hvor det allerede er feil på bilen, men jeg har likevel forelsket meg litt i bilen, og lurer litt på hvor mye det evt koster å bytte vakuumslanger, og hvor vanskelig det er? Burde jeg utelukke denne bilen pga dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner noen som er mekanikere eller driver mye med motor kan du jo høre hva dem tror, evt få dem til å kike på bilen hvis den står i nærheten. Du kan jo alltids høre med verksteder? trenger jo ikke være store utgiftene. hvis du har folk som kan hjelpe deg med å bytte de delene som er ødelagt, trenger du bare kjøpe deler :) Men ring et verksted, evt få dem til å se på bilen.

Åssen modell er vectraen? og hvor langt har den gått? url? en 2.0l skal nok dra godt den ;) Min førstebil var også en vectra (den jeg har nå). Skikkelig god bil å kjøre, og ikke de aller dyreste delene hvis noe går.. Vil si du får MYE bil for pengene :) Lykke til med kjøpet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilen jeg har sett på:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=2156867;username=

Bilen står nesten like ved der jeg bor. Hva tror dere om denne som potensielt kjøp?

Er det fort gjort/enkelt å påvise at det er tomgangsregulatoren/ventilen evt. vakuumslangene det er noe feil med? Og trenger man være überpro på bil for å kunne sjekke dette, eller vil en over middels interessert kompis kunne sjekke dette?

Takk for veldig god hjelp og input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, bilen står på Kvaløya faktisk. Synd du ikke postet for et par dager siden, var hjemme da - kunne kikket for deg med et par mekaniker-kompiser av meg :)

Var ihvertfall en veldig god pris, særlig med tanke på at 95' A-modeller enda går for rundt 20-30k.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for hyggelig tilbud selv om det ikke hjalp meg mye ved dette tilfellet :)

Skal selv hjem til uken. Hvis bilen ikke er solgt da tar jeg en titt, og vurderer å kjøre den inn på NAF-test. Er dette verdt det? Eller er det noen sikker måte for meg å påvise hvasom kan være galt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En såkalt tilstandsjekk kan absolutt være en god idé, kan ofte redde deg fra et kjedelig bomkjøp. Tror ikke det koster mer enn rundt 1500, lite penger i forhold til hva du evt. risikerer å tape. Jeg ville absolutt vurdert det om du får bilen såpass billig og bilen ellers er i god stand (lakk, interiør, skader - ting du ser med øyene).

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynelig berre tomgangsmotoren.. da kan den få en tendens til å "kubbe" om du trykker clutchen inn når du kjører også:) er bare treghet i den mest sannsynelig, og da holder det å ta den av, og rense den så godt du klarer med et rensemiddel du har stående. fungert på alle mine vectraer!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider