suppegjøken Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Hei min A100 Avant 2,6 automat 1993 går litt for varm ..ca 100 grader på kjølevannet ved belastning. Dette er en V6 motor. Den "spytter" ørlite kjøleveske ut av røret i ekspansjonstanken når den er varm. Vannslagen øverst ved radiator til motor er gloheit, mens vannslangen nede ved motor til radiator, er knapt lunken. Kjølevift(ene) legger jeg sjelden merker til starter og går. Jeg skiftet termostat, vannpumpe og registerreim for 3,5 år siden og kun kjørt 15 tusen kilometere siden. Audi sin garanti gikk selvsagt ut etter tre år. Kjølevesken er ny i vinter og målt til å tåle minus 43 grader. Spørsmål: Er det termostaten som er gåen? Eller er det noen annen sensor til viftene? Er det andre her i Drammens området, enn griske og dyre Audi verkstedet, som kan fikse dette? Håper på at noen av dere bilekspert kan hjelpe meg? Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagi51 Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Hmm.. Det kan ikke være termostaten, for kjølevannet sirkulerer ut i radiatoren :) kan det være at radiatoren har blitt tett en eller annen plass? Sånn at vannet på tvinges gjennom.. Er ikke sikker jeg :) Noen andre..? Siter 1996 Audi S6 2.2tq sedan 1996 Audi A6 2.5TDI 1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt] 1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 tja.. om det heller er tett eller dårlig sirkulasjon i systemet og ikke termostat som er synderen? Vel, jeg kom på nå at Audi verkstedet skiftet den øvre vannslangen mellom radiator og motor. Det er den slangen som har en forgreining til ekspasjonsboksen. Er det mulig å feilmontere en slik slange, slik at vannet ikke sirkulerer godt nok? Vannet er jo glohett inne slangen når motoren er varm, mens den gamle vannslangen nederst på radiator mot motor, knapt blir lunken. Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Den øverste skal være gloheit, da det er her vannet går inn på radiatoren og det skal holde ca 100grader. Den nederste er avkjølt væske og holder knapt lunken temp (for å kjøle motor) Lurer nesten på om du har for høy mengde glykol, slik at vannet kjøler for dårlig. Har du for mye glykol mister du kjøleevnen vannet har. Om du kjører bilen god og varm, kjører så og stopper og lar bilen gå på tomgang, går den da over 100grader? Om ikke, så er bilen din helt fin, da sirkulerer alt som det skal. Kan også være at de på verkstedet har montert en 95-98c termostat. /Hit Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Mai 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Jeg får følgemed og se om den går over 100 grader. Det er vel ikke nødvendig å gjøre noe enda....? Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Neida, skal ikke tro det å kjøre på 100 grader kontra 92 som er vanlig spiller noen stor rolle :-) /hit Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coworth-racing Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Høres kanskje ut som et dumt spørsmål men... Starter kjølevifta da? Siter - 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant - 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt - 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek) ...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2009 Høres kanskje ut som et dumt spørsmål men...Starter kjølevifta da? Begge kjøleviftene starter ved 100 grader. Nå er sikkert ikke temeperatur måler i dashbordet det mest nøyaktige, så¨det kan godt være 98 grader de begge slår seg inn på,.. sammtidig. Og du behøver ikkeå unskylde deg. Ingen spørsmål er dumme!!! Kun stakkarslige usikkere folk, med lav sjølvtillit, er det som driter ut andre. Som finansminister Kristin sa; de som har det i kjeften, mangler det stort sett andre steder :disco Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigaro Skrevet Mai 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2009 Som finansminister Kristin sa; de som har det i kjeften, mangler det stort sett andre steder :disco x2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Takk for interessen for mitt spørsmål, så langt. Men er det ingen som har flere tips til meg? Problemet er ikke løst :cool: Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo1 Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Flommer ekspansjonstanken din over hvis du skrur av lokket og lar den gå? Hadde samme problemet på min og da var det toppakningen som var gåen.Kompresjonen gikk ut i kjølesystemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 (endret) Flommer ekspansjonstanken din over hvis du skrur av lokket og lar den gå?Hadde samme problemet på min og da var det toppakningen som var gåen.Kompresjonen gikk ut i kjølesystemet. Ja takk for tips!:) Nå har jeg åpnet lokket på ekspansonstanken, mens motoren gikk. Den viste 95 grader på termometer. Den verken flommet eller sprutet kjløleveske. Sa da er vel topppakning ok da? ....forslag tas i mot med stor takk :chatchairs Endret Mai 25, 2009 av suppegjøken Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Juni 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2009 ingen som vet noe mere?:web Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2009 Syns i grunnen alt høres normalt ut jeg, at den stiger rett over 100 ved litt belastning høres ikke unormalt ut, uten at jeg har noe direkte kjennskap til denne, men på generell viten hadde jeg nok ikke reagert på noenting slik du beskriver det, begynner det å passere 110-120 så er det bekymringsverdig. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suppegjøken Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Det siste jeg nå har lagt merke til, er at kjølevannet blir ganske raskt oppvarmet. Lurer på hvorfor det går så raskt opp til ca. 100 grader,... før kjølevifta starter. Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.