Gå til innhold

senk og sommerhjul=firehjulskontroll?

Ranger emnet


hantler

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp senket bilen en god del og satt på sommerhjula.

Jeg monterte coilover i fjord høst og sammen med sommerhjula jeg hadde da (14" stålfelg) tok jeg firehjulskontroll på bilen for å godkjenne senkesett i vognkort før eu-kontroll. Bilen hadde da samme høyde som originalt.

 

Nå har jeg senket den og fått på 17" og bilen er nå mindre god å kjøre. Tungt å holde den rett da den plutselig kan dra til både venstre og høyre. Før gikk den rett frem om jeg slapp rattet, nå er d livsfarlig å ikke alltid ha en stødig hånd på rattet. Utrolig slitsomt å kjøre langt!

 

Er firehjulskontroll løsningen her? Var litt av samme symtomene da jeg satt på coilover første gang men da i mye mindre grad enn nå.

Buckle up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett å anbefale 4hjulskontroll etter at man har senka bilen... Om det er løsningnen i ditt tilfelle er noe usikkert, det avhenger av hvor mye du har senket bilen og hvor mye det går ann å justere camber. Mulig du bare har noen sinnsykt flate billigdekk på felga dine også som gjør at bilen blir ekstremt sporete å kjøre...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene er Marshal Matrac TX, de fulgte med felgene så mulig det ikke er verdens beste. 205-40-R17

 

hva menes med flate dekk?

 

hva er camber?

 

Før fikk jeg en knyttneve mellom hjulbue og dekk, nå ere en finger så har senka mye...20 runder på fjørene...varierer vel på coilovera hvor fine gjengene er så ikke sikkert de rundene sier deg noe men.

Buckle up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camber:

 

camber.gif

 

Når du senker eller hever bilen forandres dette.

 

Vær også klar over at forstillingen på bilen ikke ble laget for at en skulle slenge på "store" tunge 17" felger.

Få tatt en sjekk av foringer, endeledd å bærekule, da dette også være en bidragende faktor til upresise kjøreegenskaper.

 

Sjekk samtidig at du har tilstrekkelig med luft i dekkene dine, du bør ivertfall ha 2,5bar..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele forstillinga blir herpa når man senker, camber, caster og toe. Min erfaring er at feil toe er langt verre enn feil camber. Dødsone på rattet blir enorm med mye toe-in..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår