Gå til innhold

perfekt lydkvalitets kasse ? help

Ranger emnet


0kriz

Anbefalte innlegg

har planer og og lage 2 kasser (1 til vær side forran i bilen)

og har da planer om og ha 1" 4.5" 6.5" og 8" i vær kasse.

logisk sett er det vel det som lager best lyd ?

eller har jeg helt feil ?

da har man jo diskanttone, mellomtone, bassmellomtone og midwoofer i en kasse. men hvordan bør kassa være bygd for at kvaliteten skal bli best mulig?

en tegning hadde vært fint om noen hadde giddi og tegna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du kjøre deling mellom dette? Less is more er en fin greie vet jeg...

 

Perfekt lydkvalitetskasse er en kasse der det kan oppstå stående bølger i det området elementet skal spille, og som er stiv nok. Passelig med dempeull er og en fin greie om du skal ha lyd fra 100hz og oppover.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjørt et 3-veis oppsett foran bestående av den RW220 som midbass, 4,5" som mellomtone og en av diskantene. Skal selv hente meg et par RW220 hos Eltek til bruk i konkurransebilen nå til uka ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du kjøre deling mellom dette? Less is more er en fin greie vet jeg...

 

Perfekt lydkvalitetskasse er en kasse der det kan oppstå stående bølger i det området elementet skal spille, og som er stiv nok. Passelig med dempeull er og en fin greie om du skal ha lyd fra 100hz og oppover.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjørt et 3-veis oppsett foran bestående av den RW220 som midbass, 4,5" som mellomtone og en av diskantene. Skal selv hente meg et par RW220 hos Eltek til bruk i konkurransebilen nå til uka ;)

 

hvorfor ikke bassmellomtone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli litt konstruktiv her;

 

Bassmellomtone kan defineres som én type høyttaler, jobber fra 50-5000Hz for å ta et tall.

 

Mellomtonehøyttaler jobber fra 500-5000Hz, igjen for å ta et cirkatall

Midbass jobber fra 50-500Hz, for å ta et tall osv...

 

Ergo vil en bassmellomtone gjøre samme frekvensjobben som en midwoofer + mellomtone. Hva som blir best avhenger av pris og kvalitet, oppsett, plassering, delefilter...

 

Tre elementer til 3000,- kan bli bedre enn 4 elementer til 3000,-.

Fire elementer til 4000,- kan bli bedre enn tre elementer til 3000,-.

To elementer til 4000,- kan bli bedre enn 4 elementer til 4000,-.

For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår