Gå til innhold

spm anngående øvelsekjøring

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei:) faren min skal til oslo neste veke og han spurte om eg ikkje kunne bli med han slik at eg kan kjøre sånn at pappa slapp å kjøre heile strekninga ned og opp igjen aleine men vi bor i nærheten av molde så eg lurte på om det er noen regler. har eg lov å øvelsekjøre ned til oslo?

Endret av LuxXxuS

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men:

Hvor kan det øvelseskjøres?

Øvelseskjøringen må ikke være til fare eller ulempe for annen trafikk. Ledsager må selv vurdere hvorvidt dette er tilfelle. Øvelseskjøring bør vanligvis ikke skje der det er stor trafikk eller i rushtiden.

Det er ikke tillatt å øvelseskjøre på motorveg i begynnelsen av kjøreopplæringen

Politiet kan av hensyn til trafikksikkerheten forby øvelseskjøring på bestemte steder og tide. Du bør derfor sjekke om det er slike restriksjoner der dere tenker kjøre.

------------

I tillegg må du ha trafikalt grunnkurs, men det regner jeg med at du har.

Info finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#26

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er begynnelsen av kjøreopplæringen må være opp til ledsager å definere? Jeg kjørte da på motorvei rundt en måned etter jeg begynte å kjøre, en måned av to år er vel begynnelsen, men det er sånn du lærer.

Regner med at du har øvelseskjørt litt siden faren din syns det er greit at du avlaster ham.. Ingen forbud for moldensere med L å kjøre i Oslo :)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men:

Hvor kan det øvelseskjøres?

Øvelseskjøringen må ikke være til fare eller ulempe for annen trafikk. Ledsager må selv vurdere hvorvidt dette er tilfelle. Øvelseskjøring bør vanligvis ikke skje der det er stor trafikk eller i rushtiden.

Og det er nettopp sånne som deg som gjør norske sjåfører til de dårligste i vesten =P "Kan ikke kjøre i rushtrafikk"

Det er jo nettopp det man må lære seg FØR man sitter alene i en bil uten ledsager

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han siterer vegtrafikkloven... Nei, det er ikke noe problem å øvelseskjøre i rushtiden, det må du nok uansett med sjåførlærer (gjorde alltid jeg iallfall, midt på Majorstua, hadde alltid kjøretimer utenom skolen).

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp sånne som deg som gjør norske sjåfører til de dårligste i vesten =P "Kan ikke kjøre i rushtrafikk"

Det er jo nettopp det man må lære seg FØR man sitter alene i en bil uten ledsager

x2

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2

Les hva jeg skriver da gjøker, det står bør vanligvis ikke skje der det er stor trafikk eller i rushtiden!

Så kom ikke å skyld på meg at dere er dårlige sjåfører! :D

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøre hvor man vil så lenge den som er med deg føler at du kan takle det.. Like etter at jeg fikk lov til å øvelseskjøre kjørte jeg Gardermoen-Steinkjer-Gardermoen.. Ingen som kunne nekte meg det, bortsett fra morra mi... Man skal lære seg forskjellige situasjoner/utfordringer osv.. Men igjen som en sa lenger opp, ikke være til hindring..

Xbox GT: MortenNilsen89

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han siterer vegtrafikkloven... Nei, det er ikke noe problem å øvelseskjøre i rushtiden, det må du nok uansett med sjåførlærer (gjorde alltid jeg iallfall, midt på Majorstua, hadde alltid kjøretimer utenom skolen).

Eirik

Majorstuen :)

Les hva jeg skriver da gjøker, det står bør vanligvis ikke skje der det er stor trafikk eller i rushtiden!

Så kom ikke å skyld på meg at dere er dårlige sjåfører! :D

Klarer meg fint i byen i rushtrafikk jeg. Jeg hadde jo nok trening ;) Kjørte både med mor/far og hadde en dobbeltime med kjøreskole :) Det hjalp meg :)

Endret av CivicLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som eksen min fra Ullevål. >_>

Til trådstarter; som flere sier her, det er fullt lovlig å øvelseskjøre så å si hvor som helst, bare en ikke er til unødvendig hinder for trafikken.

Det heter da faktisk Majorstuen da ;) Og uansett, så blir det feil å ha a-ending. Provoserende =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider