Gå til innhold

Fjerne slitasjemerker fra Frontrute

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Har søkt etter lignende tema her, og fant en tråd, men kom ikke opp til noe fornuftig svar.

 

Uansett, bilen min har slitasjemerker etter vindusviskere på frontruten, fikk en 2er feil for dette på EU (syns dette i hovedsak er merkelig, siden dette ikke er i sjåførens synsfelt..).

 

Merkene kjennes ikke med naggelen, så er kun i overflaten, så er det noe mulighet for å polere dette vekk, eller noen firmaer som kan dette?

 

MVH

 

Hans Einan :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en claybar, men vær forsiktig så du ikke lager flerne riper. Tror ikke det kan ha noe særlig stor funksjon,(da claybar ikke fjerner riper) men man har ikke vondt av å prøve. :)

 

Er jo godt mulig det ligger mye dritt også nedi som vil forsvinne..

 

Who knows.:wonder:

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar?

 

Er vel det mest ubrukelige opphypete produktet som finnes blandt bilvaskeonanister :D

 

Saken er, de ripene som du kan kjenne med neglen kan du drite i å fjerne. Fjerner du dem, så blir synsbildet forstyrret siden lysets retning blir radikalt forandret.

 

Matte partier kan poleres vekk med spesialslipemiddel. Kun herdet glass kan poleres. Blir det for varmt, sprekker det.

 

Du forlenger gjerne levetiden til ruten med noen år. Det beste er å skifte ruten, gjerne med kaskoen hvis du har det. (2000 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claybar?

 

Er vel det mest ubrukelige opphypete produktet som finnes blandt bilvaskeonanister :D

 

Saken er, de ripene som du kan kjenne med neglen kan du drite i å fjerne. Fjerner du dem, så blir synsbildet forstyrret siden lysets retning blir radikalt forandret.

 

Matte partier kan poleres vekk med spesialslipemiddel. Kun herdet glass kan poleres. Blir det for varmt, sprekker det.

 

Du forlenger gjerne levetiden til ruten med noen år. Det beste er å skifte ruten, gjerne med kaskoen hvis du har det. (2000 kr)

 

..er du alvorlig, eller spøker du??

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd på slitasjeriper, men den rensen som fulgte med vindusforseglinga til Nano Lotus fjerna i hvertfall de irriterende dråpemønstrene som man gjerne får på eldre ruter.

Det står på flaska at det er en lett slipende rens.

Kan jo være verd et forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..er du alvorlig, eller spøker du??

 

Fysikkgeniet er nok dessverre alvorlig ja...

 

Claybar?

 

Er vel det mest ubrukelige opphypete produktet som finnes blandt bilvaskeonanister :D

 

Saken er, de ripene som du kan kjenne med neglen kan du drite i å fjerne. Fjerner du dem, så blir synsbildet forstyrret siden lysets retning blir radikalt forandret.

 

Matte partier kan poleres vekk med spesialslipemiddel. Kun herdet glass kan poleres. Blir det for varmt, sprekker det.

 

Du forlenger gjerne levetiden til ruten med noen år. Det beste er å skifte ruten, gjerne med kaskoen hvis du har det. (2000 kr)

 

Så du bruker altså ikke clay før rubbing/polering....jaja da regner jeg med at du har oppfunnet en superavfetting som fjerner både piggstøv og lakkrust + absolutt all asfalt og andre forurensinger som sitter i lakken.

 

Du skjønner faktisk ikke hva som kan skje når du kommer susende med poleringsmaskinen og det plutselig løsner litt piggstøv eller asfalt som fester seg til pad`n og får seg en heisatur på lakken ved 1000-1500-2000RPM..........ja da er du smart vet du.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her mister,

 

Ifølge deg skulle man tro clay er så revolusjonerende at det har vært et must siden første verdenkrieg. Det er det ikke. Men er jo enda et unødvendig produkt å betale for for bilpleieonanister.

 

Du trenger ikke mer enn en avfetting, og en hard svamp med masse vann for å fjerne det meste av dritten i lakken, etterfulgt av en lett polering og voks så blir de fleste lakker som ny. Hvis lakken er jævlig ripete og oksydert rubber jeg ned lakken med kraftigere polermiddel og legger voks på tilslutt. Veldig dype riper fjernes med 1200våtslipepapir, vann og såpe og til slutt fint polermiddel. Men dette er kun til nød. Så lenge ripen ikke går ned til grunningen er det håp. (Er det klarlakk utenpå basefarge er det en annen historie.)

 

Resultatet er en lakk av en slik kvalitet at man kan bruke den som speil. Holder lenge for meg og for mange andre bilentusiaster.

 

1000-2000 rpm? vittig :D

 

Fysikkgeniet er nok dessverre alvorlig ja...

 

 

 

Så du bruker altså ikke clay før rubbing/polering....jaja da regner jeg med at du har oppfunnet en superavfetting som fjerner både piggstøv og lakkrust + absolutt all asfalt og andre forurensinger som sitter i lakken.

 

Du skjønner faktisk ikke hva som kan skje når du kommer susende med poleringsmaskinen og det plutselig løsner litt piggstøv eller asfalt som fester seg til pad`n og får seg en heisatur på lakken ved 1000-1500-2000RPM..........ja da er du smart vet du.......

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her mister,

 

Ifølge deg skulle man tro clay er så revolusjonerende at det har vært et must siden første verdenkrieg. Det er det ikke. Men er jo enda et unødvendig produkt å betale for for bilpleieonanister.

 

Du trenger ikke mer enn en avfetting, og en hard svamp med masse vann for å fjerne det meste av dritten i lakken, etterfulgt av en lett polering og voks så blir de fleste lakker som ny. Hvis lakken er jævlig ripete og oksydert rubber jeg ned lakken med kraftigere polermiddel og legger voks på tilslutt. Veldig dype riper fjernes med 1200våtslipepapir, vann og såpe og til slutt fint polermiddel. Men dette er kun til nød. Så lenge ripen ikke går ned til grunningen er det håp. (Er det klarlakk utenpå basefarge er det en annen historie.)

 

Resultatet er en lakk av en slik kvalitet at man kan bruke den som speil. Holder lenge for meg og for mange andre bilentusiaster.

 

1000-2000 rpm? vittig :D

 

Svaret ditt sier vel egentlig alt.....

 

 

Kommentaren din om clay er barnslig og ubegrunnet....er vel egentlig ikke så mye mer å si om det.....

 

Har du tatt en ordentlig inspekjson av lakken med ordentlig lys etter at du har voldtatt lakken med "hard svamp og avfetting"?

 

Mulig dette ikke blir like ille på steinhard "VAG" lakk som på smørmyk "japselakk" men hvorfor starte med å gjøre lakken værre enn den egentlig er før man starter korrigering?

 

Skjønner du tegninga....?

 

Hvis du tror at "det meste" av lakk blir som ny etter en "lett polering" er du sannsynligvis bilklargjører som kun jobber med nye biler, evt. har du jævlig dårlig lys når du holder på.

 

Til våtslip bruker jeg forsåvidt 1500-3000 papir, men det blir vel for jålete i dine øyne.

 

Må si du har litt av en holdning til bilpleie i tilleg til å sitte her å lære bort "tips og triks"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noen av de jeg kjenner som klargjørere bruke denne clay-baren, og har ikke hatt noe å klage på poleringene og oppshiningene, og det er nok ikke bare nyere biler. Ny lakk suger bæsj.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blabla..jævlig dårlig...blabla..japselakk..blabla..

 

Hvordan er det mulig?

 

Hadde du hatt noe fornuftig å komme med hadde jeg giddet å diskutere mer med deg.

 

Svaret ditt sier vel egentlig alt.....

 

 

Kommentaren din om clay er barnslig og ubegrunnet....er vel egentlig ikke så mye mer å si om det.....

 

Har du tatt en ordentlig inspekjson av lakken med ordentlig lys etter at du har voldtatt lakken med "hard svamp og avfetting"?

 

Mulig dette ikke blir like ille på steinhard "VAG" lakk som på smørmyk "japselakk" men hvorfor starte med å gjøre lakken værre enn den egentlig er før man starter korrigering?

 

Skjønner du tegninga....?

 

Hvis du tror at "det meste" av lakk blir som ny etter en "lett polering" er du sannsynligvis bilklargjører som kun jobber med nye biler, evt. har du jævlig dårlig lys når du holder på.

 

Til våtslip bruker jeg forsåvidt 1500-3000 papir, men det blir vel for jålete i dine øyne.

 

Må si du har litt av en holdning til bilpleie i tilleg til å sitte her å lære bort "tips og triks"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blabla..jævlig dårlig...blabla..japselakk..blabla..

 

Hvordan er det mulig?

 

Hadde du hatt noe fornuftig å komme med hadde jeg giddet å diskutere mer med deg.

 

Fornuftig å komme med...........nå er vel faktisk jeg i stand til å begrunne det jeg sier i motsetning til visse andre......

 

Dette er jo like givende som å diskutere med en 3 åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår