Gå til innhold

Luftfilter og Dump ventil

Ranger emnet


Danny

Anbefalte innlegg

Mulig du har fått svar før her, da jeg ikke har lest igjennom alle de lange innleggene her hehe.

 

Åpen luftfilter dvs. Luftfilter uten boks rundt.

altså det ligger åpent ute i det fri. Som igjen gir en litt bedre lyd + at du hører turbo susen litt bedre :)

 

Eksempel på åpent filter

 

Da skjønte jeg det mye bedre :D

Takk for et veldig enkelt, og godt forklart svar ;)!

Har aldri vært aktuelt med noe annet enn et åpent luftfilter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så den her om dagen :P

Det der var jo et ekstrem tilfelle! hørtes jo helt idiotisk ut :P lurer på om han som har den bilen føler seg kul når folk snur seg fordi de tror det er en buss!

 

Men har du et effekt annlegg og en annen dump, så høres det jo ikke såå stygt ut som det:P har en kamerat som har dump på en diesel a4. høres ikke så jall ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Wastegate

 

Alså for å gjøre det kort, du får bedre akkselerasjon i bilen.

 

Nei nei nei ,du får ikke bedre akselerasjon. Wastegaten er der for å beskytte turbo og motor mot for høyt trykk, og alle turbobiler har wastegate originalt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah bunch of noobs.. Dump på diseltralle er patetisk.

 

ALL TRIM AV DISEL BORTSETT FRA CHIP ER PATETISK!.

 

Bruk heller penga på sprit, store felger og senk.

 

 

Vel... Trim av diesel er faktisk tøft! Jævlig tøft! Og jeg veit om minst to dieselbiler oppi her som kvester det meste av opphora og "profftuna" hiroshima-kanllerter iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei ,du får ikke bedre akselerasjon. Wastegaten er der for å beskytte turbo og motor mot for høyt trykk, og alle turbobiler har wastegate originalt.

 

Neida, ikke alle! :) De aller fleste tidlige turbodieselmotorer hadde ingen wastegate. Da var turboen bygd opp slik at den ikke ladet mer enn "motoren skulle tåle" på gitt turtall. Fungerer forsåvidt tilfredsstillende, men medfører at man ikke får ladetrykk før man har oppnådd en relativt høyt turtall, ettersom turboen er bygget opp for ikke å sprenge motoren.

Men i moderne tid har alle turbobiler en eller annen form for wastegate, enten innebygget i turboen, eller ekstern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her en video jeg fant på youtube, hvor gutta viser hvordan man setter inn et luftfilter:

 

Her driver de også og ordner med luftmassemåler, noe jeg ikke skjønte så mye av..

Men det jeg lurer på.. Jeg skal jo ikke ha en sånn "boks" som de legger filteret i. Men kan jeg bare koble det rett på det svarte røret? Da bil de jo bli liggende og slenge :S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her en video jeg fant på youtube, hvor gutta viser hvordan man setter inn et luftfilter:

 

Her driver de også og ordner med luftmassemåler, noe jeg ikke skjønte så mye av..

Men det jeg lurer på.. Jeg skal jo ikke ha en sånn "boks" som de legger filteret i. Men kan jeg bare koble det rett på det svarte røret? Da bil de jo bli liggende og slenge :S?

 

jepp, om røret stemmer overens med filteret ;) altså samme dim.

er sikkert mulig å kanskje lage en festebraket til filteret.

eller bruke Hullbånd\strips o.l. kanskje ikke like pent men.

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som skal se under panseret uansett så ;)

Går det ikke ann og kjøpe et stål rør og koble det på? sånn at det står stivt?

 

Er det forresten sant at det er 10 % økning?

alt jeg går fra 115 hk til 126 ?

Endret av Danny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten sant at det er 10 % økning?

alt jeg går fra 115 hk til 126 ?

 

Nei. I mange tilfeller vil effekten gå NED, fordi filteret blir montert slik at det suger varmluft fra motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har 1,9tdi, da er jo chip utvilsomt det beste med tanke på effekt i forhold til pris. powerfilter og effektanlegg er mest for lyden sin del, ihvertfall på en ellers original bil. Sleng på ca 6000 for en chip, så får du en bra effektøkning.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har 1,9tdi, da er jo chip utvilsomt det beste med tanke på effekt i forhold til pris. powerfilter og effektanlegg er mest for lyden sin del, ihvertfall på en ellers original bil. Sleng på ca 6000 for en chip, så får du en bra effektøkning.

 

Ja, chipen kommer om en måned, men tenkte på hvor mye effekt det er og hente fra et luftfilter? Vet at det gjør en del med lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten verdt det bare for lyden. Du får rimelig kul lyd med åpent filter på turbodiesel, så gå for det du! Så venter du til du får chipen og ser om det holder :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Trim av diesel er faktisk tøft! Jævlig tøft! Og jeg veit om minst to dieselbiler oppi her som kvester det meste av opphora og "profftuna" hiroshima-kanllerter iallfall.

 

Oppi der har dere vel bare John deere og Volvo uansett..

 

Dessuten er sikkert meste på "Tysker bilen" din produsert i Japan anyway men montert i tyskland.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår