Gå til innhold

Bygger ny garasje med grav, noen som har annslag for mål?

Ranger emnet


zicoz

Anbefalte innlegg

Grav er jo bare masete å bygge, må tenke på oljeutskilling fra søl, vann- og avløp, og friskluft til -> forurenset luft ut... Alt for mye mas, bygg heller på litt i høyden og monter løftebukk =)

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasja står på ett hjørne med gode høyde rundt. På baksida er det en 2 meter høy mur opp til golvet, så det er ikke noe problem å få renset ut. Er bare å lage ett utløp på baksida med en oppsamler. Bygging i høyden er ikke ett alternativ. Den skal ha loftstue i 2. etasjen, og kan ikke være noe høyere enn absolutt nødvendig da den fort blir veldig prengende og tar mye av utsikten.

 

Men hvor dyp er den grava di da? Er det nok med 1,80? Eller må man opp i 2,00?

Endret av zicoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nå først må ha ei grav vi ljeg anbefale å lage den så lang som overhodet mulig! Høyden ville jeg justert etter min egen høyde og i mitt tilfelle ville da 185 vært ganske perfekt (Jeg er 184, men med tanke på at de fleste biler har en bakkeklaring på rundt 10 cm blir det fin klaring og man slipper å gå på tå...) Breddemessig er det vel fordelaktig med så bred som mulig, uten at bilen har mulighet for å spore nedi. Her kommer det jo også ann på biltype, men rundt en meter ville jeg nok valgt... Men hvis du kan grave deg ned for å legge inn grav kan du også grave deg ned for å senke hele gulvet og dermed få inn løftebukk. Det er bare så UTROLIG mye mer praktisk med det! Eller om du har vurdert laftløftende saksebukk? Bare å bruke ei "hore" da du må under bilen for å skru. Kostnaden vil nok bli noe av den samme som ved å bygge inn smøregrav...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må du ha noke form for rømningsveg og?? i grav sammenheng..

 

Godt poeng! Vet ikke hva regelverket sier, men ville absolutt hatt min egen sikkerhet i høysetet om jeg skulle bygd meg ei grav..

 

Skrekkscenarioet med bil som blokkerer over deg kombinert med bensinlekkasje og brann kan jo være ett eksempel på når man gjerne skulle hatt ei alternativ dør å løpe ut gjennom.. Selv om slikt egentlig bare skjer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg lånte ei grav hos en kompis her forleden da jeg måtte sveise noe under på Amazonen min. Og denne grava er knøttliten, så bilen dekker over det meste. Kun en liten halvmeter ved bakfangeren å krype ut gjennom, pluss at den er ikke dypere enn at man må sitte på en stol å jobbe nedi der. Da følte jeg meg slettes ikke særlig høy i hatten nei, ei skikkelig dødsfelle. Så sveisejobben ble ganske nervepirrende..

 

Så en rømningsvei er slettes ingen dum tanke! Uansett hvor stor grava er egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår