Gå til innhold

Ny bil??

Ranger emnet

Drcrow

Anbefalte innlegg

Morn sann, har ikke vært aktiv på forumet her på ca. 1,5 - 2 år nå, men siden da så har peilinga og erfaringa med biler økt en del.

Men, ja, nå skal jeg ha meg en ny bil og tenkte kanskje jeg ville høre litt her om hva dere ville kjøpt av biler om dere var i mine sko.

Jeg har alt en fint fungerende Vento GL (94, 1.8 l bensin), men den har vært igjennom mye rart så jeg gidder ikke fikse den til neste EU kontroll neste år, bor også litt ymse til som bilen ikke er noe glad i pga senking og lavprofil. Så nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å spare opp til en 30-50k, og kjøpe meg en ny bil som bare skal ha lite rust, også tenkte jeg å bruke litt god tid på den, og style, og tune den.

Men jeg aner ikke åssen bil jeg skal ha, så om dere hadde en ca. 30-50k kr, og hadde tenkt til å kjøpe ny bil, og så bruke en ca. 5-10k hver måned på nye deler hver måned og sagte bygge opp en ny bil. Hva slags bil ville dere ha kjøpt?

Takker for alle svar. (Forresten så orka jeg ikke se igjennom alle trådene etter en lik en, prøvde å søke bittelitt men fant ingenting, så unnskyld om en slik tråd alt finnes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har iallefall bestemt meg for at jeg ikke vil ha Audi, eller BMW.

Jeg skulle helst ha hatt en AWD, men om det blir problematisk så går det helt greid med en RWD.

Helst en ca. 2liters motor, helst ikke mindre, helst ikke så mye mer. Direkte Innspruting, om det originalt er turbo eller ikke bryr meg lite, om det ikke er, så kan man sette det på.

Det skal være sedan, helst 4 dørers, og mulighet for vinge bak (det skal altså, være bagasjerom separert. Som på en vento, ikke som på en golf.) Og om den hadde vært billig, driftssikker, gått fælt og vært lett å style, så hadde jo det bare vært bonus :P Håper det hjalp på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha direkte innsprøytniong snakker du enten diesel(og da bare noen, som DI og CR motorer) eller mitsubishi på bensin(GDI, finnes vel noen få andre med direkte bensininnsprøytning også), regner med du kanskje mener at du ikke vil ha monopoint, men skal ha multipointinnsprøytning.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle diesel biler bruker direkte innsprøytning. Og det brukes i en del bensin biler også :p Men ja, når du nevner det, vil ikke ha diesel bil.

Men nei, hadde ikke helt tenkt på mono ell multipoint nei, vil bare ha direkte innsprøytning for effekten sin skyld, viss du ser på effekt økningen ved å ha direkte sprut isteden for forgasser :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg som en slik trådødelegger, men du får be meg slette innlegget mitt om det ødelegger.

Det er en del bilfabrikanter som leverer bensinmotorer med direkte innsprøytning, men det er langt ifra vanlig, og på biler i din tenkte prisklasse så er det heller sjeldent, må vel eventuelt være mitsubishi, som var først ute med seriepordusering av det i bil, har jo hatt det i noen år nå.

Direkte innsprøyta diesel kryr det heller ikke av i din prisklasse, er common-rail og såkalt direkt-injection som har det, altså de siste før CR kom, de aller fleste dieselmotorer har såkalt IDI, In-Direct-Injection, eller indirekte dieselinnsprøytning, ved at de sprøyter inn i ett forkammer først, ikke direkte inn i forbrenningsrommet som DI og CR.

Du får bare sende en PM om å slette dette innlegget om du vil, er ikke ment som ødeleggende for tråden din :-) Nok OT.

Ettersom jeg forstår så ønsker du en Sedan , helst med 4WD, men RWD kan også godtas, FWD er helt uinteressant da eller.

Og BMW og AUDI er uinteressant.

Er du poå jakt etter noe nyere, eller bare noe litt bedre enn den Ventoen din?

For de pengene du nevner burde du kunne få mye fint W124, og kanskje en simpel W210, W201 og W202 er også biler bagasjerom som kan finnes i prisklassen din, ingen av dem er biler det passer med en svær aluvinge på da, men blir ganske pene biler med relativt enkle middel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

w202 kjøper du ikke, det er mercedes' stygge andunge..

ganske enig med Einar forøvrig..

MEN!:

Spørs litt hva du kommmer over på nettet, men ville faktisk heller gått for BMW e34 turbodiesel, BMW 5-sere(e34)524/525tds er fine biler som også tåler juling. Større stylingmuligheter også enn på merce, i tillegg har du bimmers.no som er et meget godt forum med mange kloke hoder på BMW som kan hjelpe deg med anbefalinger osv.

Disse bilene kan du få til å gå BRA også om du vil med relativt enkle inngrep. Disse går meget billig også..4-dørs bil med masse plass og et tidløst utseende som har EKTE bmw-tendenser..Ikke ruster de så fælt som mercedes heller, men kanskje ikke HELT på høyde kvalitetsmessig(men veldig bra!)

Forøvrig liker jeg veldig godt både 124 og e34.. så det er noe du selv bestemmer, gode biler begge to som kan bli gromme..

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, hadde ikke helt tenkt på mono ell multipoint nei, vil bare ha direkte innsprøytning for effekten sin skyld, viss du ser på effekt økningen ved å ha direkte sprut isteden for forgasser :x

For å oppsummere det han under deg skriver, du tenker på innsprøytning.. Direkte innsprøytning har ikke vært brukt mye før 2000-tallet, og ikke tatt ordentlig av før de siste årene. F.eks Porsche har begynt med det nå, men de har hatt innsprøytning lenge..

Hadde kjøpt noe sånt jeg..

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg som en slik trådødelegger, men du får be meg slette innlegget mitt om det ødelegger.

Det er en del bilfabrikanter som leverer bensinmotorer med direkte innsprøytning, men det er langt ifra vanlig, og på biler i din tenkte prisklasse så er det heller sjeldent, må vel eventuelt være mitsubishi, som var først ute med seriepordusering av det i bil, har jo hatt det i noen år nå.

Direkte innsprøyta diesel kryr det heller ikke av i din prisklasse, er common-rail og såkalt direkt-injection som har det, altså de siste før CR kom, de aller fleste dieselmotorer har såkalt IDI, In-Direct-Injection, eller indirekte dieselinnsprøytning, ved at de sprøyter inn i ett forkammer først, ikke direkte inn i forbrenningsrommet som DI og CR.

Du får bare sende en PM om å slette dette innlegget om du vil, er ikke ment som ødeleggende for tråden din :-) Nok OT.

Ettersom jeg forstår så ønsker du en Sedan , helst med 4WD, men RWD kan også godtas, FWD er helt uinteressant da eller.

Og BMW og AUDI er uinteressant.

Er du poå jakt etter noe nyere, eller bare noe litt bedre enn den Ventoen din?

For de pengene du nevner burde du kunne få mye fint W124, og kanskje en simpel W210, W201 og W202 er også biler bagasjerom som kan finnes i prisklassen din, ingen av dem er biler det passer med en svær aluvinge på da, men blir ganske pene biler med relativt enkle middel.

Går bra går bra :p Om jeg tar feil angående noe, så er det bedre å få retta på det enn å blindt påstå noe jeg bare "trodde" var riktig ;P

Mente bare det var brukt på nesten alle diesel etc, etter hva jeg har lest ellers rundt på nettet, måtte søke det opp igjen når du sa noe anna, og kom fremdeles til samme konklusjon. (Også hadde jeg hørt at så lenge det ikke er forgasser i bilen, så er det direkte innsprøytning) Men nå er ikke alt på nettet helt troverdig.

Er personlig ikke noe glad i mercedes heller, og ihvertfall ikke automat gir. Og diesel er jeg heller ikke noe spess glad i.

Det som var planen, før tråden, var å kjøpe en 240 og bygge om, er forsåvidt volvo jeg kan. Prøve å finne en med lite rust, og ta godt vare på den. Etter alle "nye" biler jeg har kjørt, så har jeg ikke likt en eneste en, alt er så stivt, rart og for meg rett og slett ubehagelig. Kjørte en 2006 BMW 318 på kjøreskolen, hata den bilen intenst, kjørt en 2007 Toyota RAV4 (HAAAAT!), en 2008 Suzuki, eh, et eller anna, ligner litt på RAV4'n, liker ikke den bilen heller. Så har jeg kjørt en, rundt 2000* Rover 214, drit bil.

Og kommer alltid tilbake til Volvo. Men jeg har faktisk kjørt en Opel Vectra som ikke var dum å kjøre. Men har gått meg litt lei FWD, så tenkte litt på en Opel Calibra, men ville høre her først om det kom noen andre forslag. Har hatt vento'n min i snart 3 år nå, og var en kamerat som klarte å kjøre av med den og treffe en stein, så vi måtte bytte hele forstillinga (fikk ikke en krone ta han "eks-kameraten", så endte opp med å kjøpe en delebil og fikse det selv) og siden vi gjorde det, så har bilen vært bittelitt rar, gikk igjennom EU-kontroll, og har hatt den på 4hjulskontroll hvor den gikk rett igjennom.

Ford'n så jo litt interesant ut for å være ærlig, har egentlig aldri kjørt en Ford. Gidder ikke ta opp lån, ikke enda iallefall, jobber bare deltid pga. skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider