Gå til innhold

Påkjørsel ved innkjørsel

Ranger emnet

kraake

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Var uheldig når jeg kjørte hjem i dag og skulle inn den forbanna smale innkjørselen der jeg bor, og fikk ei dame bakfra inn i siden.

Vi fylte ut skademelding etter litt om og men (dama var hyggelig, men ingen av oss hadde kræsja før)

For å sakse det jeg kladdet ned etterpå skjedde det slik:

"Bil A og B kjører vestgående i Oalsgaten, ca 30 meters avstand idet Bil A kommer ut av krysset med Postveien. Bil A skal inn innkjørselen til Oalsgt 29. Saktner farten og setter på blinklys til høyre når passerer nr. 25. Bil A må legge seg over i avkjøringsfeltet til Møllegata for å klare svingen (høyre bakhjul i kjørefelt).Bil A begynner å svinge til høyre, nå i tomgangsfart, samtidig som blindsone sjekkes. Ser bil B komme bakfra inn i blindsone, muligens i ferd med å saktne farten. Begge bilene stopper snarest, Bil B treffer med venstre støtfanger/fremre hjulbuekant Bil A i bakkant framdør/forkant bakdør på høyre side i ca 30graders vinkel. "

Kartlink:

http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=dKafLiJ44COdjFJlkf#lat%3D6528207.49256%26lon%3D311213.79077%26zoom%3D19%26layers%3DB0000%26q%3Doalsgata%252029%26offset%3D0%26tab%3Daddress

Skadene ble heldigvis ikke så store - ingen bulker tilsynelatende, men en del lakksår og utsmørt svart plast. Ble nok reddet av de ufargede plastlistene fra større skader.

Vi ble enige om å snakkes på mandagen om vi skulle sende inn skjemaene og ta det gjennom forsikringen, eller ordne det privat. Samboeren hennes (bileier) mente visstnok at det evt ble billigst for begge parter.

Var dette lurt å gjøre? :wonder:

Lurer også på skyldspørsmålet, hun mente litt forsiktig at det måtte bli skylddeling, da jeg kom "så raskt" (var foran henne et par minutters tid oppover veien). Jeg hadde blinklys på under hele manøveren og gikk derfor utfra at det ble oppfattet at jeg skulle til høyre, ikke venstre, mao. vanlig påkjørsel bakfra?

Men blir dette annerledes i dette tilfellet, siden jeg brukte begge feltene for å klare svingen? :wonder:

Takk for svar iallfall til de som evt er innom på vår store feiringsdag!:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg faktisk litt usikker på. Jeg vil tro begge parter er mer enn litt å laste, så det kan godt bli skylddeling.

Trafikkreglene sier faktisk at man holde til høyre i kjørefeltet når man skal svinge av veien mot høyre.

Samtidig er jo en generalttabbe av bilfører B å forsøke å komme forbi på høyre side når bilen foran blinker til høyre.

Endret av buskmann
Endret mening

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider