Gå til innhold

Polerings maskin min 300 rpm ++?

Ranger emnet


JeanDaniél

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøvde å legge på et lag med lakkforsegling ved hjelp av min Flex VR 1503 L maskin, men hastigheten på denne er min 1200 rpm og derfor sliper den i stedet for å påføre produktet.

 

Skulle hatt en fra 300 og oppover.. Gjerne 350 - 600 feks:) Har sett litt på Rupes sine, men fy faen for en pris på disse.. Noen som vet om noen brukbare til hobby bruk, men som er av skikkelig kvalitet?

 

(Biltema maskiner kan ryke og dra!)

 

Thanks!:)

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av DA maskiner så er det ikke mye som frister gitt.. Du har den STORE kjedelige til Biltema og clas olshon Dual action og en annen, men det er sinnsykt dårlig grep på disse og er nok stress å jobbe med.

 

Gidder ikke stå å påføre for hånd da ting skal gå fort, så maskin er et Must:)

 

Og for påføring av voks etc så må man ha lav hastighet slik at produktet blir ført jevnt og godt ut:)

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en av de beste DA maskinene på markedet, så hvis denne ikke frister vet ikke jeg:cool:

 

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=112

 

Tror ikke du har fått med det topic her:)

 

Jeg har en Flex L 1503 VR Polisher, som trolig er maskinen før denne modellen som du viser til. Denne koster også 5000,-, er mindre, lettere å jobbe med + vekta er mye mindre:

 

L 1503 VR

 

 

Polisher with a wide speed range Max. polishing pad diameter 160 mm

Speed without load 1200-3700 rpm

Power input 1200 watt

Power output 700 watt

Weight 1,90 kg

 

Den som du viser til:

 

Max. polishing pad diameter 160 mm

Velcro pad Ø 140 mm

Speed without load 160-480 rpm

Orbit 8 mm

Orbit rate, without load 3200-9600 rpm

Power input 900 watt

Power output 590 watt

Weight 2,60 kg

 

Det jeg trenger er en maskin fra 300RPM + som jeg kan bruke til å påføre lakkbeskyttelse med. Det er UMULIG å påføre voks med 1200RPM. Prøv selv;)

 

http://www.flex-tools.de/gb/Produkte/Polierer/index.php?start=5&num=5

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg tror du misset poenget mitt her......

 

En DA maskin utvikler omtrent null varme kontra en roterende maskin og er derfor MYE mer egnet til å påføre produkt enn en roterende maskin.

 

Du har en L1503 som er en roterende maskin mens den jeg linket til er en DA maskin...som forøvrig ubelastet har en hastighet på 160-480rpm...eller opm som det egentlig heter på på DA maskiner.

 

Hvis du absolutt skal påføre produkt med en roterende maskin må du belage deg på å gjøre det på hastigheter mellom 700-1200rpm da det er de laveste hastighetene roterende maskiner opererer på.

 

Det finnes vel en Bosch(?) maskin som er kombinert roterende og DA, hvor den roterende delen kun har ca.300-700rpm...men den er dyr og duger egentlig ikke til så mye annet enn å påføre produkt.

Endret av T-G-H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, en maskin som utvikler omtrent null varme mot lakken. Dette må være en meget spesiell maskin, kanskje et bidrag til darwin awards siden den går imot fysikkens lover?

 

Det gjør ingenting om lakken blir litt oppvarmet av maskin. Selv motordeler blir lakkert med tokomponent billakk og det holder lenge.

 

Bruker selv maskinen til Biltema med justerbart turtall, ligner en vinkelsliper men her med hette på.

 

Fungerer utmerket, lakken blir som et speil og det går rimelig fort. Har absolutt ikke behov for store turtallet og maskinen har krefter i massevis. Og den koster ingenting heller.

 

Vel jeg tror du misset poenget mitt her......

 

En DA maskin utvikler omtrent null varme kontra en roterende maskin og er derfor MYE mer egnet til å påføre produkt enn en roterende maskin.

 

Du har en L1503 som er en roterende maskin mens den jeg linket til er en DA maskin...som forøvrig ubelastet har en hastighet på 160-480rpm...eller opm som det egentlig heter på på DA maskiner.

 

Hvis du absolutt skal påføre produkt med en roterende maskin må du belage deg på å gjøre det på hastigheter mellom 700-1200rpm da det er de laveste hastighetene roterende maskiner opererer på.

 

Det finnes vel en Bosch(?) maskin som er kombinert roterende og DA, hvor den roterende delen kun har ca.300-700rpm...men den er dyr og duger egentlig ikke til så mye annet enn å påføre produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, en maskin som utvikler omtrent null varme mot lakken. Dette må være en meget spesiell maskin, kanskje et bidrag til darwin awards siden den går imot fysikkens lover?

 

Det gjør ingenting om lakken blir litt oppvarmet av maskin. Selv motordeler blir lakkert med tokomponent billakk og det holder lenge.

 

Bruker selv maskinen til Biltema med justerbart turtall, ligner en vinkelsliper men her med hette på.

 

Fungerer utmerket, lakken blir som et speil og det går rimelig fort. Har absolutt ikke behov for store turtallet og maskinen har krefter i massevis. Og den koster ingenting heller.

 

Her er det ikkje snakk om polering. Det er lakkforsegling/voks det snakkes om. So varme er ingen fordel! DA-maskin skaper mykje mindre varme enn ei roterende maskin.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, en maskin som utvikler omtrent null varme mot lakken. Dette må være en meget spesiell maskin, kanskje et bidrag til darwin awards siden den går imot fysikkens lover?

 

Det gjør ingenting om lakken blir litt oppvarmet av maskin. Selv motordeler blir lakkert med tokomponent billakk og det holder lenge.

 

Bruker selv maskinen til Biltema med justerbart turtall, ligner en vinkelsliper men her med hette på.

 

Fungerer utmerket, lakken blir som et speil og det går rimelig fort. Har absolutt ikke behov for store turtallet og maskinen har krefter i massevis. Og den koster ingenting heller.

 

Kanskje en ide å lese å forstå hva som diskuteres før man kommer med "smarte" uttalelser.......

 

Jeg skrev at den utviklet null varme til SAMMENLIGNING med en roterende maskin, hadde du prøvd noe som er hakket råere enn biltema maskinen hadde du skjønt hva jeg snakker om...

 

Ang. biltema maskinen så er den bare søppel til sammenligning med en "proff" roterende maskin, den takler ikke press ved korrigering og blir da ubrukelig i mine øyne. Så hvordan du kan si at den har krefter i massevis blir for meg uforståelig...

 

Og grunnen til at trådstarter vil ha en maskin med lav RPM er fordi LSP produkter (voks/lakkforsegling etc.) ikke er laget for å takle varmen som en roterende maskin utvikler ved "høye" hastigheter, da kan det være greit å ha noe som utvikler mindre varme. Blir nesten som å bruke håndprodukter med roterende...produktet klumper seg fordi det ikke takler varmen og blir da ubrukelig......

 

Grunnen til at den koster ingenting er fordi den er verd ingenting.....det skjønner du den dagen du får deg en ordentlig maskin:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-700rmp er helt fint å legge på lakkforsegling med finishing pad. Og da er det vanvittig mange maskiner å velge i.. du trenger jo strengt tatt ikke en dyr maskin heller siden du ikke skal legge press på når du legger på forsegling.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-700rmp er helt fint å legge på lakkforsegling med finishing pad. Og da er det vanvittig mange maskiner å velge i.. du trenger jo strengt tatt ikke en dyr maskin heller siden du ikke skal legge press på når du legger på forsegling.

 

Så hvilke maskiner er det å velge mellom?:)

 

Vil ikke ha en maskin så er revva å jobbe med, vil ha en liten å lett maskin. Denne skal kun brukes til påføring og ingen ting annet.

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvilke maskiner er det å velge mellom?:)

 

Vil ikke ha en maskin så er revva å jobbe med, vil ha en liten å lett maskin. Denne skal kun brukes til påføring og ingen ting annet.

 

Ja valgets kval det der.. en biltema-maskin koster 500,- og de fleste maskiner fra denne prisen og opp mot 1500,- er omtrent like "rævva" når det kommer til kraft. Ergonomien på biltema-maskinen er dog klin lik Makita (ser kliss lik ut bortsett fra farge.)

Men skal du bruke den kun til påføring er det jo bra nok.. og biltema-maskinen er nok det beste valget. Men det kommer nok en dag du kommer til å angre på at du ikke kjøpte en maskin som kunne brukes til korrigering også, men da har du betalt så lite for biltema-maskinen at det egentlig ikke spiller noen stor rolle ;)

 

Skal du ha en lett "fullblods" maskin blir det Metabo..

Milwaukee er forresten også ganske lette og prisgunstige, men en noe annen kvalitet.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke særlig smart du heller? :D

 

Bruker maskinen din f.eks 1000 watt så setter du 600-700 watt ned i lakken som varme. Resten går til tap i maskin. Dette gjelden uansett hvilken maskin du har. Enkel fysikk.

 

Hvordan vet du hvilke maskiner jeg har jobbet med?

 

Jeg har lakket motorsykler og biler i åresvis, rubbet og polert det meste med allverdens utstyr. Resultatet blir det samme, bruker du biltemas beste polermaskin, wurth eller whatever.

 

Kan du se hvilken maskin jeg har brukt ved å se på lakken til bilen? Neppe.

 

Folk kjøper lakkpleieprodukter over en lav sko. Faktisk er det så ille at man kan sammenligne enkelte med audiofile. Som kjøper superdyre kabler uten særlig betydning.

 

Det er det her også. Skal ikke rare sakene til for å få en strøken lakkoverflate. Ei heller dyrt. Men folk vil jo bedras. Er jo dem som også kjøper magneter for at bilen skal gå bedre..

 

Biltemas dyreste maskin har nesten 2hk motor. Jeg bruker lite av kreftene av maskinen. Men det forteller at den har krefter i massevis til den jobben den er ment for å utføre under belastning.

 

Biltemas maskin er billig fordi den ikke er laget for daglig hard bruk. Men for en som polerer bilen en gang i mnd er den mer enn god nok.

 

Kanskje en ide å lese å forstå hva som diskuteres før man kommer med "smarte" uttalelser.......

 

Jeg skrev at den utviklet null varme til SAMMENLIGNING med en roterende maskin, hadde du prøvd noe som er hakket råere enn biltema maskinen hadde du skjønt hva jeg snakker om...

 

Ang. biltema maskinen så er den bare søppel til sammenligning med en "proff" roterende maskin, den takler ikke press ved korrigering og blir da ubrukelig i mine øyne. Så hvordan du kan si at den har krefter i massevis blir for meg uforståelig...

 

Og grunnen til at trådstarter vil ha en maskin med lav RPM er fordi LSP produkter (voks/lakkforsegling etc.) ikke er laget for å takle varmen som en roterende maskin utvikler ved "høye" hastigheter, da kan det være greit å ha noe som utvikler mindre varme. Blir nesten som å bruke håndprodukter med roterende...produktet klumper seg fordi det ikke takler varmen og blir da ubrukelig......

 

Grunnen til at den koster ingenting er fordi den er verd ingenting.....det skjønner du den dagen du får deg en ordentlig maskin:cool:

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår