Gå til innhold

Russeanlegg

Ranger emnet

marius_b2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og mine venner har nettopp kjøpt et PA-anlegg med to forsterkere på 2.6KW hver. Det skal visstnok bruke 5Amp hver.

Det vi lurer på er, er vi fullstendig avhengige av et strømaggregat for å drifte bruken av høyttalerne, eller kan det drives med trailerbatterier, som lades direkte fra motoren?

Blir effekten ved 5Amp og 220 volt, 1,1 KW? Vi har forsøkt og regnet på hva som trengs for å drive anlegget og har brukt fysikkformelen, P=U*I.

Takker for alle svar og bidrag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent til russegreia, antar jeg - men allikevel: Med mindre den traileren eller bussen eller whatever dere har har en veldig god dynamo, så trenger dere aggregat. Dere trenger jo uansett en "inverter" som gjør om 12 volt eller 24 volt likestrøm til 230 volts vekselstrøm - og klarer mer enn 2000 W (dette er ikke billige greier).

2 x 2600 watt er temmelig mye. Nå er nok dette ikke kontinuerlig, men allikevel. De dere kjøpte av sier 5 Amp - per stk. Det er jo 10 amp, på 230 volt. Det er 2300 watt..

Hvis du skal drifte dette på batterier - la oss si at det er 24 volts opplegg, og ikke 12 volts bilbatterier, så må du se hvor mange amp dette blir:

2300W/24V = 100 A. Men, med mindre dere kjører anlegget på maks, så KAN dette muligens gå rundt på en 2000 watt inverter koplet til batteriene. Si at dynamoen er 80 A, så gir den jo for lite over tid - men det er nok ikke kontinuerlig trekk på 100 A heller - så det går kanskje greit.

Aggregat er nok streitest. Inverter er også dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Litt seint eller veldig seint kansje dette svaret men siden første innlegg er lagt ut 17/05-2009 som er siste dag i russefeiringen 2009 tenkte jeg at dere kansje er russ 2010. I så fall vil jeg si at aggregat er nok tryggest. Jeg har ett aggregat på 6,5KW der kan få kjøpe om ønskelig er nesten nytt og veldig lite brukt.

Selges: Kipor Aggregat 6,5KW

Kipor Aggregat 6,5KW diesel drevet aggregat, er en stabil og god strøm kilde på hele 6,5KW som kan brukes på utendørsarrangementet eller som landstrø til bil eller båt. Ypperlig for å drive lyd/ lys anlegg på russebuss.

Aggregatet veier ca 100 Kg med full diesel tank, det har to stk vanlige stikk for uttak av strøm. Aggregatet starter lett med el. start (leveres med to nøkler) kan også startes ved snor om batteri skulle være flatt. batteri lades når aggregat går.

Aggregatet er nesten ubrukt og ser nesten nytt ut.

Ny pris hos forhandler er ca 20000 kr

Kan være behjelpelig med transport over hele vestlandet for kjøpers kostnad ellers kan kjøper hente det selv i Bergen. Transport over resten av landet vil bli gjort på en måte hvor kjøper og selger er enig om måten.

komplett annonse se http://musikkweb.no/marked/market.php?aid=267906

kom gjerne med bud

Lenke til kommentar
Del på andre sider