Gå til innhold

En av hjulboltene har fått gjengene ødelagt, hvor farlig er det?

Ranger emnet

veegard

Anbefalte innlegg

I dag røk gjengene på ene hjulbolten min på venstre siden bak. takket være Bergen Bildekk.

De tok på nye bolter, og tightet dem noe helt sinnsykt etter at de hadde lappet dekket mitt. Byttet et dekk fra bak og framme i dag, og når jeg tightet bolten igjen så kom bolten ut igjen med gjengene fast i bolten...

Boltsirkelen er såklart 5/112. De andre tror jeg det gikk greit med.. Hvor farlig er det å kjøre med? Hvordan bør jeg fikse det? Borre ut nye gjenger, eller skaffe nytt hjulnav?

Og det var Bergen Bildekk som ødelagte dem.. pluss de tok blodpris for det (275kr for å lappe et dekk..). Hva bør jeg si til dem?

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens. Kreve erstatning for hva da? Synes dere er litt raske med å skrike ut her. Som nevnt er det bare å tappe opp gjengene og sette inn en ny bolt. Gjort på under 5 min. Dette er langt fra verdens undergang og for alle som har skiftet mere enn 4 hjul i sin levetid vet at dette er fort gjort og skjer stadig vekk.

Hvis du drar tilbake og forteller hva som er skjedd så tapper de helt sikker opp gjengene for deg og gir deg en ny bolt. Eller du bare gjør det selv.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dety er navet som gjengene har røket på. Bolten er helt fin. De sa at de ikke hadde peiling hva jeg måtte gjøre, og at de ikke kunne gjenge opp igjen. Dessuten så var det de største normale boltene jeg brukte, de hadde visst ikke noen større som var koniske.

Klør meg litt i hodet nå, ser ut som eneste utvei er et brukt hjulnav da?

De hadde ikke noe på mekonomen iallefall.. kun hjullagre.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytta mange hjul, og har aldri noensinne ødelagt noen gjenger. Gjør man det, strammer man for hardt, enkelt og greit. Og da burde de som har gjort dette, sørge for å få det fiksa.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa at sånt kunne skje om hjul har vært mye av og på. Og at de ikke har noe verktøy for å få dem ekstremt hardt på.. Men jeg kjørte med løse bolter på det dekket der for noen måneder siden, glemte å tighte etter at jeg hadde rotet rundt nedi der. Det er vel ganske plausibelt at de har blitt svakere pga det.

Jeg kjøpte forresten nye skiver akkurat.. Men de har vel ikke gjenger? Går de ikke rett igjennom dem og inn på hjulnavet? Ikke sett på dem enda, noe brembo greier.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider