Gå til innhold

kvalitetssikringssystemer - Hva er dette?

Ranger emnet

_Evje_

Anbefalte innlegg

Du gir oss ikke så mye tid til å komme med noe glupt her synes jeg :)

Slik jeg ser på et kvalitetssikringssystem, så er det en sammenstilling av virksomhetens organisasjon samt alle de prosedyrer og prosesser som er nødvendige for å oppnå den kvaliteten man har satt seg som mål.

Man må ha de riktige menneskene med den rette kompetansen, inkl holdninger, verdier osv, man må ha riktig produksjonsutstyr og man må ha innført godt dokumenterte og beskrevne prosedyrer og prosesser, som må være ledestjernen for alt verdiskapende arbeid som gjøres i virksomheten. På den måten bidrar man til å sikre at den planlagte kvaliteten nås, uten stor grad av feilproduksjon.

Dette må sees i sammenheng med prinsippet "Riktig første gangen" fra Total kvalitetsledelse, som har til hensikt å drifte en virksomhet godt, rasjonelt og uten stor svinn som må vrakes.

Her kommer forskjellen mellom kvalitetskontroll og kvalitetssikring inn. Bedriver man kun kvalitetskontroll gjør man ikke noe med prosessene for å hindre at feil oppstår, man hindrer kun de oppståtte feilene i å nå markedet. Dette er en dyr og ressurskrevende måte å drive sin virksomhet på, siden alle dingsene man har feilprodusert må kastes, omsmeltes eller hva det måtte være.

Det er noen år siden jeg tok eksamen i Total kvalitetsledelse, så jeg ville nok søke mer informasjon på www og i relevante lærebøker hvis jeg var deg. Gi gass!

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Fikk eksamensforberedelse idag. 3 år med teori skal i være innlært på 30 timer med kurs, så jeg får se hvordan ting går :P

Jeg skjønner!

Når det gjelder kvalitetssikringssystemer så er de gjerne knyttet opp til internasjonale standarder, f eks ISO 9000 osv. Tilfredsstiller man disse kan man bli sertifisert, men det er viktig å forstå at dette ikke er en engangsgreie, men et kontinuerlig arbeid for virksomheten.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den eksamen for drøye 6 år siden og det var egentlig barnemat. Hadde lest meg helt ihjel for den eksamen også var det bare enkle og greie ting som kom så jeg fikk bra karrakter og var veldig fornøyd. =)

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det gikk som det gikk :P

Mye vanskelige spørsmål ute. Svarte ikke på del to av spørsmål 2, og svarte ikke på spørsmål 3 i det hele tatt. Svarte utfyllende på spørsmål 1, som var nesten halve oppgaven, og ganske bra på spørsmål 4 som var om kvalitetsikrings systemer. :)

Satt med automatikk-folkene i gymsalen, på nest siste rad mot veggen :)

Litt vittig når brannalarmen gikk, siden da var det litt kaos, og så utnyttet jeg situasjonen til å prøve å få litt hjelp. To sekunder etter at jeg spurte en måtte vi sette oss ned, igjen og ei dame kom bort til meg og sa "godt at dere ikke fikk tid til å jukse" :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider