Gå til innhold

rettigheter,

Ranger emnet

commodus

Anbefalte innlegg

jeg handlet en bil for litt siden...3 dager etter jeg hadde hentet bilen raste turboen....så er det en som sier jeg da kan kreve at dette blir fikset på forige eiers regning...stemmer dette?? er tålig frustrerende at sånt skjer etter et par dager...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal ha noen sak mot forrige eier må dette ha vært noe som han/hun var klar over, siden dette høres ut som en privat handel.

Dessverre er det slik at ting kan ryke når som helst og noen blir sittende med skjegget full av postkasser.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du justert på trykket? Har du fiklet med turbo/motor på andre måter? Mitt råd til deg er at du ikke kontakter selger enda, men at du kommer med litt mer info. Det er også veldig flaut å ringe til selger å kreve reparasjon/hevelse av kjøpet, og prøve å innblande foreldre og alt mulig, og så viser det seg at du ikke har retten på din side.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe selvfølge at du kan kreve noe her nei... hvordan skulle forrige eier vite at turboen kunne ryke, med mindre bilen har ryke blått over lengre tid. Dette er sånt som du skal sjekke når du skal kjøpe en bil, det er kjøpers ansvar å se over bilen før man kjøper den.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe selvfølge at du kan kreve noe her nei... hvordan skulle forrige eier vite at turboen kunne ryke, med mindre bilen har ryke blått over lengre tid. Dette er sånt som du skal sjekke når du skal kjøpe en bil, det er kjøpers ansvar å se over bilen før man kjøper den.

Ja, men selger har også et ansvar om å ikke holde tilbake informasjon som kjøper kan trenge ;)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.

zzZZzzZZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men selger har også et ansvar om å ikke holde tilbake informasjon som kjøper kan trenge ;)

Ja, men da må det bevises at han/hun har visst om det før han solgte bilen, og det kan bli vanskelig. Poenget jeg prøver å få fram;

kjøp av bruktbil er gambling, og man bør ha peiling selv / ha med seg noen som har peiling / teste bilen hos f.eks naf(men det er det delte meninger om)

Så kjøper man en gammel bil, må man egentlig regne med at det meste kan skje. Men nå vet ikke jeg hva slags bil dette er da, for det har ikke trådstarter sagt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida hadde knapt fått kjørt bilen da det skjedde... og jeg kjørte pent! ikke justert noe somhelst nei! og ikke min første turbo bil nei=) men regner med jeg ikke kommer noen vei med dette... for bare ringe rundt på huggere etter en turbo=)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider