Gå til innhold

Cruise control på 2000 A3-1.8T mulig?

Ranger emnet

Rofl

Anbefalte innlegg

Iflg Møller er det ikke mulig å ettermontere cruise control på min 2000 modell A3 Ambition 1.8T aut, og jeg regner med at det i prinsippet stemmer.

Mitt spørsmål er da, er det noen som vet om det finnes andre muligheter, altså en løsning som omgår det problem jeg forstår ligger i bilen ganske enkelt ikke er forberedt for dette fra fabrikken?

Jeg kan godt tenke meg at det er nesten umulig ettersom så mye av funksjonene som berøres er datastyrt og dermed omtrent umulige å gjøre noe med.

Men det koster lite å spørre. Jeg har selv, om ikke akkurat på bil, løst problemer med dateelektronikk ved å gå rundt problemene.

Jeg skulle bare så inderlig gjerne hatt cruise control.

Alternativet er å bytte bil...

Rofl is online now Rapporter innlegget til moderator Endre/Slett melding

Endret av Rofl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Det er nok mye arbeid tror jeg, men her er i allefall noen som har gjordt det med noe lignende din bil.

http://audiforum.us/8p-platform/1739-retrofit-cruise-control-audi-a3-8p.html

Selv arbeider jeg med å få til en Adaptiv Cruise Crontrol til min A4 B8 som kunne ha vært utstyrt med det ny. Selv da klarer ikke Audi Norge eller Tysklad å til by ettermontering. De vil heller ikke selge deler som kan brukes til det. paranoide etter min mening.

Jeg har likevel kjøpt meg en radar og skal nok få til mitt eget system, etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tenke meg at det er nesten umulig ettersom så mye av funksjonene som berøres er datastyrt og dermed omtrent umulige å gjøre noe med.

Om du hadde hatt en litt nyere bil med Can-bus hadde det bare vært en fordel, da kobler man bare opp og går inn med VAS og programmerer det til å fungere.

Synes også det er rart din Møller-forretning ikke vil selge deg delene. Derimot kan jeg ha forståelse for at de kan presisere at bestiller du ut ifra delenummer må du selv stå ansvarlig for at det stemmer, ettersom Tysklands-bestillinger behandles annerledes.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde hatt en litt nyere bil med Can-bus hadde det bare vært en fordel, da kobler man bare opp og går inn med VAS og programmerer det til å fungere.

Synes også det er rart din Møller-forretning ikke vil selge deg delene. Derimot kan jeg ha forståelse for at de kan presisere at bestiller du ut ifra delenummer må du selv stå ansvarlig for at det stemmer, ettersom Tysklands-bestillinger behandles annerledes.

Det du sier tyder jo på at du mener det er mulig, men jeg skjønner ikke dette, det ble jo svart ovenfor:

Dersom du har elektrisk gasspedal bør det gå,

da lyser det EPC i instrumentpanelet når tenningen slås på.Om du ikke har EPC tror jeg det blir det bortimot umulig.

Det var aldri noe spørsmål om deler; iflg. Møller var det bare ikke mulig.

Man måtte i det minste ha kabelbunt og tilhørende greier til å montere på blinker-spaken, vite hvor ledningene skulle kobles, og så mo jo tacho-enheten som jeg antar inneholder mye styre-elektronikk både ha de funksjoner som trengs eller kunne programmeres. Speedometer, gass'spjeld' og brems er i hvert fall involvert.

Måtte for øvrig bytte tacho pga. allslags rare feil, fikk kjøpt en brukt - hvor det viste seeg at km. ikke kunne stilles inn så jeg må legge til tallet fra den gamle for å få riktig km totalt.

Skal gammel tacho kunne stilles riktig, må det skje når Audi selv demonterer den fra den gamle bilen. Her må visst selv bruktbilhandler Petter litt for Smart gi tapt...

I ettertid ser jeg at jeg ikke kan stille minutter, kun timer på klokken på den 'nye' tachoen som sto på ca. 37000 km - så jeg lurer på om den kanskje ikke er demontert fra et vrak men er en garantisak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider