Gå til innhold

Defekt AC-kompressor

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

God kvæll godtfolk :hellothere:

 

Jeg har hatt problemer med en hylende drivrem en stund og nå er det avdekket at AC-kompressoren er defekt. Den går fryktelig tregt og det er selvfølgelig grunnen til hylekoret fra maskinisten. Registeret lekker også, så jeg har vel skrinlagt tanken på å få anlegget i funksjonell stand. Jeg er derfor på utkikk etter en brukt AC-kompressor. Den behøver nødvendigvis ikke å virke, bare løpehjulet snurrer fritt. Jeg mistenker at det finnes flere forskjellige typer kompressorer til 3.3L. Hvordan finner jeg ut delenummeret?? Hvor kan jeg finne brukte kompressorer uten å betale blodpris?? Er det et alternativ å "overhale" kompressoren jeg har slik at hjulet løper fritt?

:cool:

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å montere en kortere reim og kjøre uten kompressor? Regner med at det var mulig å kjøpe denne bilen uten AC? På vår 89-modell uten kompressor var det avbildet 2 forskjellige oppsett, med og uten AC, på et klistremerke i motorrommet. (Merk: 89-modellen har en annen motor så det er ikke sikkert dette gjelder for din bil)

 

Ved nærmere ettertanke:

Det er jo et magnetinnslag som sørger for at selve kompressordelen dras med når klimaanlegget går. Dette skal ikke slå inn når det er lite gass på anlegget. Det er derfor to muligheter her:

 

1. Det ligger konstant strøm til innslaget og dette har ført til at kompressoren har gått "tørr" og er treg. Prøv å koble fri ledningen som går ned til kompressoren og se om du får bare reimhjulet til å snurre uten å ta med seg komressoren.

2. Lageret på selve reimhjulet er ødelagt/tregt. Det er kanskje greiere å skifte lageret enn å skifte til en annen kompressor?

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte idéen med kortere drivrem utenfor kompressoren. Jeg har inntrykk av at de fleste Grand Voyager fra denne epoken ikke har AC. Har fått tilbud på ny kompressor til ca. 4000 kroner, men i tillegg må registeret byttes og gasspåfylling koster vel et par tusen kroner. Pluss arbeidspenger. Kost/nytteforholdet er noe tvilsomt på en 13 år gammel bil...

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt noen forespørsler på mail til bilopphuggere, men så langt har jeg ikke lyktes å finne noen kompressor. FOr enkelhets skyld er det maaaange forskjellige delenr. ute og går. På biler uten AC er det et løpehjul der kompressoren skal sitte. Vurderer å montere inn et sånt mens jeg leter etter deler...

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Siste oppdatering: I kveld bestemte jeg meg for endelig å plukke ut den defekte kompressoren (utrolig hvor vant man kan bli litt ulyder fra reima)

 

Stor var overraskelsen da jeg løsnet profilreima og oppdaget at løpehjulet på kompressoren ikke gikk tregt i det hele tatt. Mens reima var av sjekket jeg at dynamo og vannpumpe snurret lett og fint, og det gjorde de. Sprayet på rikelig med remspray og monterte reima på plass igjen. Reima hylte verre enn noengang. Lyden er infernalsk og veldig vanskelig å lokalisere. Til slutt fikk jeg en mistanke om at løpehjulet på kompressoren er skjevt i forhold til de andre løpehjulene. Ved å trykke reima lett til til side ved kompressoren når motoren går stopper nemlig hylingen.

 

Men hvordan er dette mulig?? Kompressorhuset er i kompakt støpejern og det er ingen justeringsmuligheter whatsoever mellom motor og kompressor. Har lagrene i kompressoren forskjøvet seg? Noen som har noen tips??

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte merkeverksted og de sa bytt kompressor. Prisoverslag 17-18000 kr for ny kompressor, arbeid og påfylling av ny gass. Passe uaktuelt. Vel, nå har jeg ihvertfall bestilt ny (remanufactured eller rettere sagt nyovermalt) kompressor på Ebay fra statene. Hvis ikke $-kursen endrer seg mye de neste dagene kommer hele stasen på rundt 12-1300 kr med moms og frakt. :-)

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering: Kompressor fra statene samt ny drivrem er montert. Etter én dag begynner remmen å skrike igjen. damndamn

 

Begynner å tro at løpehjulet mellom AC-punmpa og dynamoen er synderen, siden det fortsatt virker som løpehjulene ikke står på linje. Slike løpehjul får du får 20$ på ebay så det er vel bare å bestille...

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, dette hørtes skikkelig kjipt ut!

 

Vi hadde problemer med hyling på vår gamle Voyager med 3.0 motor. Vi skiftet reim mange ganger, helt til jeg fant et tips på nett om ikke å bruke annet enn originale belter merket Mopar. Og dette hjalp! Det så ut som om kilene på de uoriginale beltene var litt smalere så de ikke grep som de skulle.

 

Nesten for gale om det virkelig er dette som er problemet.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at strammeren din fungerer som den skal,den er selvstrammende,men kan noen ganger gå tregt nok til at den ikke gir god nok stramming på reima.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er løpehjulet byttet, og skrikingen fra reima er betydelig mindre selv om den ikke er helt borte. Innbiller meg at reima enten har tatt skade av å gå skjevt, eller fordi jeg har brukt remspray på den. På amerikanske nettforum ser jeg at folk sterkt fraråder å bruke remspray. I mitt tilfelle førte det til at skrikingen ble MYE verre.

 

Det ironiske er at to verksteder har stilt feil diagnose og at jeg sannsynligvis har byttet AC-kompressor unødig.

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Og visa tar aldri slutt...

 

Hadde bilen inne på merkeverksted for å få fikset den helv.. hylinga fra reima. Presiserte at de måtte se etter skjeve remhjul. Neida, de konkluderte med at alt var i orden og sprayet på litt beltespray. (omtrent som å gå til tannlegen med tannpine og bli sendt hjem med smertestillende) Lyden forsvant, men kom selvfølgelig igjen dagen etter. (akkurat som tannpinen ville gjort) Noen dager etterpå hopper hele reima av når jeg skal starte bilen. Tilliten til verkstedet begynner å bli rimelig tynnslitt... :anger:

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår