pettersenroar Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Godt å høre! Hvordan har du lagt opp rørsystemet ditt? har ikke noe rørsystem brukte 2 kompressorer koblet dem sammen inn i vannutskillern funket fint men holder på og rigger opp i garasjen til jeg skal lakke a4`n min. er ikke problem å få tak i rørdeler her hehe foreldra mine driver pallefabrikk og har en drøss med deler liggende. 5 stoore kompressorer :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wold-Hansen Racing Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Ja hvis du tilfeldigvis skal forbi Sandefjord i nærmeste femtid og er villig til å selge dem billig er jeg klar ;) Men seriøst, hva skal du ha for dem da? Jeg trenger bare to lengder hvis de er 6 meter. Måtte eventuelt kommet og henta dem, tenker jeg. Med mindre du kjører lastebil opp og ned Vestfold til daglig.. Hehe, tenkte ikke på hvor du holdt til jeg vet du. Blir dyre rør om du skal kjøre hit å hente dem eller om jeg skal levere til deg. De røra jeg kjøpte kosta 25,- pr. M trur jeg så det er ikke store kostnaden. Det er alle nipler, bend, fittings og overganger som blir dyrt... Siter Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =) Opel Frontera -94 2,3Tdi Citroen Berlingo -06 1,4i Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T +Masse annen moro =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 (endret) Hvis du vil gjøre dette litt billigere, bruker du rørbøyer, i stedet for alle disse bendene. Bare husk at du hele tiden må måle center-center når du bøyer rør 90 grader. Et triks når du bøyer rør er også å skrape på de med for eksempel en vinkelmåler, for å finne center på røret, samt at det blir lettere å måle. Skal du krave rør må du også legge på noen mm, da røret blir kortere. Edit: til stål-rør må du nesten ha rørbøyer, som du setter i skrustikka. Eventuellt kan du gjøre det på gamle metoden ved å sette røret fast i skrustikka, varme det opp å bøye det. Men da må du fylle det med sand, for å unngå at det blir flatklemt. Endret Mai 21, 2009 av _Evje_ Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Mai 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 Hehe, tenkte ikke på hvor du holdt til jeg vet du. Blir dyre rør om du skal kjøre hit å hente dem eller om jeg skal levere til deg. De røra jeg kjøpte kosta 25,- pr. M trur jeg så det er ikke store kostnaden. Det er alle nipler, bend, fittings og overganger som blir dyrt... Røra får jeg for 50 kroner per meter, så det er jo ikke så ille. Men hvis du har noen kulekraner, T-stykker, 90-bends og veggfester liggende kan jeg sikkert hjelpe deg med å bli kvitt dem. De er jo forholdsvis greie å sende i posten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wold-Hansen Racing Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Røra får jeg for 50 kroner per meter, så det er jo ikke så ille. Men hvis du har noen kulekraner, T-stykker, 90-bends og veggfester liggende kan jeg sikkert hjelpe deg med å bli kvitt dem. De er jo forholdsvis greie å sende i posten. Skal se hva jeg har på lageret mitt i morra jeg =) Siter Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =) Opel Frontera -94 2,3Tdi Citroen Berlingo -06 1,4i Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T +Masse annen moro =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Jeg la opp luft for en stund tilbake.. Brukte 18mm rustfrie rør.. funker som bare det.. ikke så lange systemet da. men skal utvide litt etterhvert.. kosta ikke all verdens heller.. Fikk godt med rabatter. Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 (endret) Rustfritt er det beste sammen med TIG sveiste koblinger, men rørene er jo dyre. Et triks vi brukte på ubåten jeg jobbet på var å bruke jif/såpevann på koblinger og ventiler. Boblet det = lekkasje, seff :D Det blir uten tvil vann i rørene, som kan skape oksidasjon/rust. Dette kan tette igjen dyser osv. 1/2" 1mm rør av kobber, stål og syrefast stål kan holder på 10 bar uten problemer uansett, er en sikkerhetsfaktor på 10 gangeren minst ifølge tekniske tabeler. Endret Mai 23, 2009 av Hondaen Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 I kopper verdenen er3/8" = 12mm 1/2" = 15mm Men som nevnt høyere opp her ville jeg uansett annbefalt deg og legge 1/2" stålrør. 3/8"=9,525 mm 1/2"=12,7 mm Den som hadde visst noe om rør er at de måles innvendig pga. det er det som er interessant, ser du har nevnt utvendige mål Nettop derfor er rørgjenger en morsom ting å finne ut av, heter de foreksempel 10mm rørgjenger er faktisk diameter nærmere 13 mm. Om du har planer om å bruke dette til lakkering, som krever forholdsvis stabil leveranse, muttertrekkere som krever god leveranse av både trykk og mengde, slipemaskiner som bruker mye luft etcetera så ville jeg vurdert å brukt 1/2" hele veien om mulig. Ser folk nevner at trykket blir høyere i ett tynnt rør, Bullshit. Trykket er konstant i hele systemet så lenge det ikke blir brukt noe. Når du bruker noe så synker trykket fortere i ett tynt rør enn ett tjukt rør, i tillegg for du jo som nevnt større luftreserve i ett tjukkere rør, eneste fordelen med ett tynt rør er at trykket kommer fortere, ogi helt andre sammenhenger enn trykkluftanlegg så øker lufthastigheten. Her har du ett relativt konstant trykk så det er totalt uinteressant. Kan jo sammenlignes med vannbruk, har du tynne rør til krana på doen i andre etg, og skrur på vannet fort på fullt, så er det fullt trykk med en gang, mendet synker fort til så høyt røret greier å levere med den "lekkasjen" . TrykkXdim=mengde ca Altså, jeg ville brukt 1/2" hele veien, og evt overganger til 10mm der det trengs. Husk å ikke ha uttakene som laveste punkt, da ber du om vanntrøbbel, lite vits i å bruke vannskiller til å samle opp unødig store vannmengder. Hvis du vil ha hovedrøret i taket, vurder å lag utløpa oppover, og u-bend så de kommer nedover for å unngå vann i systemet, la hovedrøret hell litt til enden og ha ett rør som går nedover der med kran til å samle vann i, så kan du tappe til slutt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Takker for mange gode svar. Tydeligvis rett sted å spørre :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hi-Fi Lasse Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Takker for mange gode svar. Tydeligvis rett sted å spørre :) For å unngå vann på "tappested" så er det bare å ta avstikk på toppen av røret gå opp 10cm i høyden bort så ned, en omvendt U fra hovedrøret om du skjønner :) For å bruke mannesmann så må du ha ei spesialtang for å klemme rørdelene,så jeg ville utelukket det om du skal gjøre det selv. Men det går grisefort å legge i forhold til sorte stålrør da. Men skal du legge 1/2 rør så er du nesten avhengig av gjengeverktøy og da, så blir vel hipp som happ. Siter Lek forsiktig, voksne kjører Bmw E46 320i - svart som natta ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 For å unngå vann på "tappested" så er det bare å ta avstikk på toppen av røret gå opp 10cm i høyden bort så ned, en omvendt U fra hovedrøret om du skjønner :)For å bruke mannesmann så må du ha ei spesialtang for å klemme rørdelene,så jeg ville utelukket det om du skal gjøre det selv. Men det går grisefort å legge i forhold til sorte stålrør da. Men skal du legge 1/2 rør så er du nesten avhengig av gjengeverktøy og da, så blir vel hipp som happ. Jeg får låne Mannesmann-verktøyet av rørleggeren, så da er jo den saken grei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 På jobb bruker vi 12x1.5 syrefaste rør, og de brukes ved akkumulatorer som kjører på med 35 bars trykk. Disse rørene er heller ikke så fryktelig dyre, pga liten vekt, og brukes heller i stedet for yellow-crome, fordi prisforskjellen ikke skal være så gal. Men du som er tidenes rørlegger klarer vel å unngå å skjøte røret, og bøye det, slik at du unngår masse koblinger/skjøter? Det er også en fordel, og en tommelfinger-regel å bruke så lite koblinger/skjøter som mulig, for å redusere eventuelle lekkasjepunkter. :) Hvis du vil gå for dette vil jeg anbefale å kjøpe koblinger i yellow-crome, da syrefaste er svindyre, og unødvendige. Innenfor industrien pleier man bare å eventuellt densotape disse, i stedet for å bruke syrefaste koblinger. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Hvis du vil gå for dette vil jeg anbefale å kjøpe koblinger i yellow-crome, da syrefaste er svindyre, og unødvendige. Innenfor industrien pleier man bare å eventuellt densotape disse, i stedet for å bruke syrefaste koblinger. Jeg aner ikke hva du snakker om, så tidenes rørlegger er nok en annen fyr. Linker og/eller bilder er veldig til hjelp hvis du kunne være brydd :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mai 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Er ikke vanskelig å legge rør, når de ikke skal passe inn på milimeteren noen plass. Er jo forsåvidt heller ikke så nøye at alt er i vater, eller at rørene er dønn rette, bare evt koblinger mot hverandre er det. Dette med koblinger kommer helt ann på hva slags rør du kjøper, altså om du setter på mutter, og krager det, eller om du kjører en gjengebakke på det, og skrur en kobling på det. Dette jeg snakker om er levert fra GS-Hydro, og brukes i industrien, innenfor hydraulisk montering, og selges normalt ikke til private, kanskje ikke i det hele tatt? Det er heller ikke sikkert de kan skaffe nødvendige overganger. I ditt tilfelle tror jeg rett og slett det letteste er å bare kappe, og legge rør, og sveise/lodde de sammen. Har du muligheten til å kunne bøye rør, bør du gjøre dette i stedet for å bruke koblinger/skjøter. Å bruke stål-rør funker sikkert helt prima lenge, men det beste er nok rustfritt/kopper. Vær obs ved kopper at ikke skal smeltes sammen, men at du sølvlodder det, ved å bruke en matepinne som mating, som smeltes mellom metall-stykkene. Kopper smelter også lett, og det er fort gjort å smelte røret ovalt. Skal det være rustfritt låner du et apperat, og bruker matetråd til rustfritt stål. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nordhagen Skrevet Mai 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2009 Kan jeg kjøpe en sånn billig rørbøyer på Biltema for å bøye disse rørene da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.