volvokvaløya Skrevet Mai 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2009 (endret) Hei alle sammen! Jeg er ny innen bilpleie og lurer på noen få ting. Jeg har nettopp hatt bilen min hos et bilpleie selskap og den ser vanvittig bra ut nå!,men det jeg lurer på er hvordan det er best å vedlikeholde den og hvilken shampoo som egner seg best. Jeg har allerede kjøpt Meguiars NXT wash og har stående Autoglym bodywork shampoo,synes NXT ga et utrolig bra resultat,men jeg tenker på å beholde voksen som nettopp er lagt på. Lurer også om det er noen vokser eller lignende som er veldig bra å vedlikeholde polish og shinen i lakken uten å måtte gjøre hele jobben pånytt? Jeg har en flaske Meguiars NXT Techwax 2,0 stående..fungerer den bra? Endret Mai 19, 2009 av volvokvaløya Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Mai 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2009 NXT såpa tar ikke voksen :) Hvis du vil vedlikeholde uten å måtte gå gjennom hele rekka med produkter, så kan du bruke Meguiars Cleaner Wax etterfulgt av Tech 2.0 Wax. Det bør gi et ganske pent resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Mai 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2009 Vil denne virke bra hvis jeg sprayer på og bruker microfiber noen gang etter jeg har vasket bilen? http://www.meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=3&sub_category_id=3&_action=detail&_page=3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Quik Detailer brukes etter vask for å få opp glansen i voksen som er på. So den kan du bruke. Men kva er lagt på bilen no? Er litt greit å vite, so du kan få tips om vedlikehold til høst og vinter Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Jeg så ikke hva han la på,men han tok hele bilen,utvendig,innvendig,motorrom og hjul,det jeg la merke til er at det var bare swisswax utstyr som sto der inne.Han brukte nesten 3 dager og resultatet ble bedre enn jeg kunne håpe på. Jeg kjøpte idag Meguiars Ultimate Quik Detalier,skal bruke den etter jeg har vasket den med NTX,er spent på resultatet framover :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Mai 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 Du har kanskje vært inne hos en av ScandicShine sine bilpleiesentre. De gjør nok en ganske god jobb ja. Bruk gjerne en QD for å holde på glansen, men legg på et lag med voks i ny og ne, så holder beskyttelsen lengre. Tech 2 voksen til Meguiars vil nok ikke sitte særlig godt oppå voks, men du kan kjøpe Carnauba (step 3 i Deep Crystal serien til Meguiars), den vil nok hefte greit nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 NXT såpa tar ikke voksen :)Hvis du vil vedlikeholde uten å måtte gå gjennom hele rekka med produkter, så kan du bruke Meguiars Cleaner Wax etterfulgt av Tech 2.0 Wax. Det bør gi et ganske pent resultat. Jeg anbefaler ikke å legge TechWax på Cleaner Wax, da den ikke får heft. Bruk DeepCrystal step1, den renser adskillig bedre og etterlater ikke rester slik at TechWax'en får herdet seg godt fast. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Jeg har lagt Tech Wax på Cleaner Wax før, og merke ikke noe særlig til dårlig holdbarhet .. Nå gikk jeg tom for CW og kjøpte heller Step 2 polishen, men jeg vil ikke si det har vært så fryktelig mye bedre. Mye dypere glans med CW, og jeg har ikke merka noe på holdbarheten enda. Men det kan godt hende du har rett, jeg har jo ikke akkurat drevet forskning på dette her :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 jeg har jo ikke akkurat drevet forskning på dette her :) Hehe, men det har jeg vettu.. det er en del av jobben ;) Nei det er en "tommelfingerregel" at syntetiske sealere som f.eks TechWax, EGP, MG21 osv ikke hefter godt på naturvoks. Men har du kjørt Step1 før CW? Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Vet at syntetiske sealerer ikke hefter veldig bra på naturlige vokser, men har liksom ikke sett på CW som ekte voks ... Kjørte Step 1 -> Cleaner Wax -> Scratch-X -> Tech Wax 2.0 -> Step 3 Carnauba før, men nå er CW byttet ut med Step 2 (polish). og rekkefølgen har blitt Step 1 -> Scratch-X -> Step 2 -> TW 2.0 -> Carnauba. Har holdt fint siden påske i hvertfall. Beader fint enda, selv om jeg har vaska ganske ofte med NXT såpa blanda på groft øyemål :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 CW har carnauba ;) Men bra kombo du har sist der; og hvis du vet at step1, Sc-X og step2 skal legges på små områder av gangen og poleres av med en gang (før det tørker) så burde dette bli meeeget bra ;) Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 Vet at step 1 og 2 skal det, men har vært litt usikker angående Scratch-X. Siterer embalasjen: "Arbeid med en seksjon av gangen. La produktet tørke før det fjernes med en Meguiar's mikrofiberklut." Har fått høre før at man skal jobbe det godt inn i lakken og tørke det av før det tørker, men jeg synes ikke det gir allverdens gode resultater ... Jeg fulgte embalasjens instrukser nå sist gang jeg la på, og resultatet ble veldig bra. Kun RDS igjen å se på lakken. Må si jeg blir litt forvirra når "ekspertene" sier noe, og brukerveiledninga på embalasjen sier noe anna :P Men tror ikke det blir så mye Sc-X fremover uansett. Er lei av alle ripene som kommer tilbake når beskyttelsen forsvinner. Går jo en god stund mellom hver gang, men har likevel bestemt meg for å investere i roterende maskin. Greit å bli kvitt det for godt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Mai 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Scratch-X skal ikke tørke på lakken nei, den skal jobbes inn til den nesten tørr og så tørkes av med en gang. Gjerne i flere omganger ;) Men Scratch-X skjuler ikke riper (ikke fillere) så det er ikke de samme ripene som kommer tilbake.. men roterende er ikke dumt uansett ;) Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg