Gå til innhold

girkasse og bremser. noen spørsmål !

Ranger emnet

rampi

Anbefalte innlegg

1.Vet ikke helt om det er noe spesielt galt med girkassa. Kommer ingen ulyder når jeg girer, men kassa henger seg opp iblandt. og da evt hvis jeg har bilen i fjerde gir og skal ha den i 3 gir vil den rett og slett ikke igir uten om at jeg bruker muskler. men så kan det gå 3-4 dager også skjer det samme igjen.

hva kan det være?

2. klosser og bremseskiver hvor bør dette handles?

- Audi a6 1.8 t 2002

- Golf III 1.6GL 96 - Solgt

- Toyota Corolla 88 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den å sette i 1.gir når du står stille med motoren i gang da? Hvis det og er vanskelig kan det være clutchen som ikke løser skikkelig ut.

Og til golfen jeg hadde, kjøpte jeg skiver og klosser på mekonomen. Brembo skiver, husker ikke merke på klosser. Men det var bra saker! Styr unna biltema...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den å sette i 1.gir når du står stille med motoren i gang da? Hvis det og er vanskelig kan det være clutchen som ikke løser skikkelig ut.

Og til golfen jeg hadde, kjøpte jeg skiver og klosser på mekonomen. Brembo skiver, husker ikke merke på klosser. Men det var bra saker! Styr unna biltema...

hehe biltema blir det neppe!

men min type er en ATF men er kun ATE på mekonomen. hmmm?

bilen går fint opp i 1 gir når jeg står stille.

- Audi a6 1.8 t 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel være synkroniseringsringene i girkassa tror jeg. Var visst noe sånt på min...

Fler folk jeg kjenner har sagt at tema sine er helt ok men ikke noe mer enn det...

klosser og sånt får man overalt...tror du får ganske rimelig på nbs og egentlig

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte skiver og klosser på Biltema og monterte.

Funker fint.

Hva er det som skal være så galt med disse?

Slites de raskere?

Eller hva er det?

Det er under halve prisen av feks Bilextra sine.

Når det gjelder bærekuler så har jeg opplevd at Tridon falt ut av setet og hjulet sto "børr" oppi framskjermen etter noen måneder.

Ble skikkelig rabalder med biltilsynet, og innslag på KNA hjulspinn på TV Norge husker jeg.

Var vel i 1993...

Har aldri opplevd dette med Biltema, så det er vel litt ymse med kvaliteten hos de fleste til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det klassiske girkasseproblemet til Golf det der... Bruker å bytte girkasser, er vist ikke noen som produserer rep sett :-S Det bruker å ende med at girkassa di stååler helt i 3. eller 4. gir.

Da det gjelder deler handler jeg for det meste på Mekonomen eller Bilxtra. Biltema handler jeg ikke slike deler på grunnet stålkvaliteten de bruker i skiver og støvmengden bremseklosser avgir.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel være synkroniseringsringene i girkassa tror jeg. Var visst noe sånt på min...

Fler folk jeg kjenner har sagt at tema sine er helt ok men ikke noe mer enn det...

klosser og sånt får man overalt...tror du får ganske rimelig på nbs og egentlig

Kjøpte skiver og klosser på Biltema og monterte.

Funker fint.

Hva er det som skal være så galt med disse?

Slites de raskere?

Eller hva er det?

Det er under halve prisen av feks Bilextra sine.

Når det gjelder bærekuler så har jeg opplevd at Tridon falt ut av setet og hjulet sto "børr" oppi framskjermen etter noen måneder.

Ble skikkelig rabalder med biltilsynet, og innslag på KNA hjulspinn på TV Norge husker jeg.

Var vel i 1993...

Har aldri opplevd dette med Biltema, så det er vel litt ymse med kvaliteten hos de fleste til tider.

Grunnen til at jeg sa dette, var at nesten hver gang jeg kjøper deler på biltema, får jeg deler til en helt annen bil. De har så sinnsykt mye feil i delelistene sine, at jeg ikke gidder å kjøpe noe mer deler der. Og ja, jeg gir riktige opplysninger til dem, det er bare de som er sinnsykt ubrukelige. Dette gjelder biltema alnabru, vet ikke om det er et generelt problem.

Kvaliteten er sikkert grei nok, men jeg er lei av å reise til biltema 3 ganger på rad for å kjøpe feil bremseskiver.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg skulle ut på langtur idag, fant jeg et merkelig vesen liggende nede med girkassa. en plastdings, lokket til en oljeflaske som lå og sperret for selve gira. ringte møller og sa det, og det skjer visst bare 1 - 1000 ganger at de glemmer og ta ut ting fra panseret etter de har jobba . så girkassa mi er det faktisk ikke noe galt med. deilig var det ! må ut og kjøpe skiver til fredag, prøve og montere selv, aldri gjort det så kan bli spennende. vet ikke hvor godt det sitter, jævli?

- Audi a6 1.8 t 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så bra da!

Skiver er enkelt å bytte, ta av kaliper og holderen til kaliper først, satt ikke spesielt godt på min ihvertfall. Store skruer, så de tåler endel. Den lille stjerneskruen som holder skiva fast i navet kan sitte godt, her er det viktig å bruke et skrujern som passer nøyaktig, ellers er du garantert å enten runde eller knekke denne skruen. Jeg knakk den ene på min.

Men disse små skruene har jo ikke annen mening enn å holde skiva på plass når hjulet er av, så hvis en eller to knekker er det ikke verdens undergang :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så bra da!

Skiver er enkelt å bytte, ta av kaliper og holderen til kaliper først, satt ikke spesielt godt på min ihvertfall. Store skruer, så de tåler endel. Den lille stjerneskruen som holder skiva fast i navet kan sitte godt, her er det viktig å bruke et skrujern som passer nøyaktig, ellers er du garantert å enten runde eller knekke denne skruen. Jeg knakk den ene på min.

Men disse små skruene har jo ikke annen mening enn å holde skiva på plass når hjulet er av, så hvis en eller to knekker er det ikke verdens undergang :)

jeg er sjeleglad for at det ikke var noe med kassa fy flate hehe.

skal prøve imorgen og skru litt :) er jo ingen mekaniker jeg, men skal nok gå greit :)

- Audi a6 1.8 t 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta av bremseslangen, så da slipper du å lufte. Det lureste er å støtte kaliperen på noe, eller henge den opp i en hyssing når du har tatt den av, så slipper du å belaste bremseslangen unødig. Du må ta den helt av ja, og holderen til kaliperen må også av.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags verktøy du bruker, men skiftenøkkel kan du ihvertfall bare glemme. Pipesett er tingen, gjerne med latmannsarm.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider