Gå til innhold

Bilen ryker noe hinsides med blå røyk, samt stort oljeforbruk.

Ranger emnet


Oljeforbrukeren

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som dere kanskje har sett på brukernavnet mitt, så trenger jeg hjelp med dette emnet.

 

Jeg har en Mazda 323 som jeg gjerne vil beholde, da bilen har nye dempere, registerreim, drivknuter, motordeler, batteri o.l. I utgangspunktet en veldig bra bil, men jeg har et stort problem.

 

Bilen bruker noe enormt med olje.

 

Dette varierer tydeligvis enormt. Problemet er størst om morgenen når jeg starter bilen. Enkelte dager ryker den nesten ikke i det hele tatt. Andre dager risikerer jeg å tåklegge hele parkeringsplassen, noe som er sinnsykt flaut, fordi det kan minne om en husbrann. :drunk:. Etter å ha kjørt 2-3 minutter stabiliserer røyken seg, og da merker jeg egentlig ikke noe av røyken mer. Men her er det som sagt stor variasjon. Noen ganger går det 3 uker før den er tom, andre ganger 3 dager. Spørst hvor mye den ryker om morgenen som oftest.

 

Jeg lurer derfor på om det kan ha noe med å gjøre hvordan bilen står parkert? Når jeg enkelte dager ikke merker noe til røyken i det hele tatt. Jeg fylte opp til max-merket for 3 dager siden, og etter en tåkleggelse i morrest ble jeg etterfulgt av en tørr peilepinne.

 

Bilen har ellers ingen synlige tegn til olje på motoren. Dette har jeg fått bekreftet av flere bilkyndige. Alt av oljeforbruk er innvendig, men jeg merker ikke mye til det etter det har stabilisert ser om morgenen, selv ikke i bakke på lavt gir.

 

Ellers har jeg med hjelp av en kamerat fått skiftet alle ventiltettinger, toppakning, og alt et slipesett ellers har. Desverre uten hell.

 

Jeg har satt en tommel på stempelringene! Men dersom problemet ikke nå forsvinner, blir jeg veldig fortvilet!

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm nå er ikke jeg noe mazda ekspert men kanskje toppakningen som har gått sjekk om det er vann i olja også kanskje noe feil med filter/tenning

 

Sjekk luft filteret ditt også prøv å sjekk om det er gnist på alle tennpluggene eller om de må byttes.

 

Prøv det hvertfall. Hadde jeg gjort.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ut fra det du nevner her og at du har skiftet alt ett slipesett inneholder kan det jo ikke være annet enn stempelringer. Enkel måte å se det på er plugga dine. Hvor sota og fete er disse? Du kan også utføre en sylinderlekkasjetest for å bekrefte. Hvis du først skal skifte stempelringene ville jeg også honet sylindrene så du er sikker på at du ikke har glatte vegger. Dette koster ikke alt for mange pengene hos ett motorverksted, og du kan gjøre det selv med rette utstyret =)

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm nå er ikke jeg noe mazda ekspert men kanskje toppakningen som har gått sjekk om det er vann i olja også kanskje noe feil med filter/tenning

 

Sjekk luft filteret ditt også prøv å sjekk om det er gnist på alle tennpluggene eller om de må byttes.

 

Prøv det hvertfall. Hadde jeg gjort.

 

Byttet luftfilter for 2 uker siden. Tennpluggene byttet jeg for 1 måned siden. Byttet toppakningen sammen med ventiltettingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke særlig andre muligheter enn å få det fikset, dvs se på stempelringene denne gang.

 

Slik som du kjører, er også ulovlig. De klipper skiltene dine i teknisk kontroll eller hvis snuten ser oljebrenneren din.

 

Får du den røykbomben igjennom EU kontroll så skal jeg sette et kryss i taket her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ut fra det du nevner her og at du har skiftet alt ett slipesett inneholder kan det jo ikke være annet enn stempelringer. Enkel måte å se det på er plugga dine. Hvor sota og fete er disse? Du kan også utføre en sylinderlekkasjetest for å bekrefte. Hvis du først skal skifte stempelringene ville jeg også honet sylindrene så du er sikker på at du ikke har glatte vegger. Dette koster ikke alt for mange pengene hos ett motorverksted, og du kan gjøre det selv med rette utstyret =)

 

 

Takk for svar.

 

Pluggene er fine. Kan vel ikke være annet enn stempelringene, men da må vel hele motoren ut? Slitsomme greier, men bilen er for god til å skrotes. Får uansett aldri solgt den med slikt oljeforbruk, men dette er noe jeg kan få hjelp til å fikse.

 

Uansett er jeg veldig interessert i å vite hvorfor forbruket er så hinsides variabelt? Hvorfor skal jeg tåklegge lufta noen dager, mens andre dager ikke? Det er stort sett når bilen har stått lenge at den sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke særlig andre muligheter enn å få det fikset, dvs se på stempelringene denne gang.

 

Slik som du kjører, er også ulovlig. De klipper skiltene dine i teknisk kontroll eller hvis snuten ser oljebrenneren din.

 

Får du den røykbomben igjennom EU kontroll så skal jeg sette et kryss i taket her :D

 

Jeg får den glatt igjennom EU kontroll dersom jeg leverer bilen kokende varm. ;). Teknisk kontroll er heller ikke noe problem, da forbruket "stabiliserer" seg ganske fort på varm motor. Men det er den forbanna oppstarten som plager meg :yummy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok ut med hele motoren ja. Det er hvertfall det enkleste! Er ikke sinnsvakt mye jobb på den bilen det, men tar nok en halv dag for en noe dreven mekaniker. Det kan være flere årsaker innvendig i motoren din til at du har så stort oljeforbruk:

1: Glatte sylindervegger

2: Defekte stempelringer

3: Stempelringer ligger feil (skjøt over skjøt)

 

 

Takk for svar.

 

Pluggene er fine. Kan vel ikke være annet enn stempelringene, men da må vel hele motoren ut? Slitsomme greier, men bilen er for god til å skrotes. Får uansett aldri solgt den med slikt oljeforbruk, men dette er noe jeg kan få hjelp til å fikse.

 

Uansett er jeg veldig interessert i å vite hvorfor forbruket er så hinsides variabelt? Hvorfor skal jeg tåklegge lufta noen dager, mens andre dager ikke? Det er stort sett når bilen har stått lenge at den sliter.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke mye mer igjen inni der så det burde nok holde det ja. Hvis motoren din har gått mye kan du jo ta en titt på rammelagra dine også, spesielt med tanke på at det har vært noe vekslende oljemengde på motoren din...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en rask kompresjonstest? :D

En kompresjonstest vil ikke avdekke annet enn avvik i kompresjon hver sylinder for seg selv. Er det dprlig kompresjon på en sylinder kan det komme av defekt/brent sete på ventil, utett sylinder eller feiltiming på regreim. Det du tenker på er en sylinderlekkasjetest. Med denne testen får du vite om det er lekkasje, hvor lekkasjen er og hvor stor en eventuell lekkasje er...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt :afro

Har det samme problemet med min 626, den røyker om morgonen eller etter den har blitt kald.

Viss du bytter til dyr Castrol olje, så slutter den neste å røyke :)

Skal skjifte ventiltetninger, men hvor i Norge får man kjøpt verktøy til å ta av ventilfjærene, uten å ta av toppen?

Ser dei har det på ebay. ADJUSTABLE OVERHEAD VALVE SPRING COMPRESSOR NEW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta kompresjonstest, finner du avvik på eksempel nr 3 så heller du lit olje i den, ta så ny test, er den bedre da så er det stempelringene. avhenger av at du helder på tykk olje og tester før den eventuelt har rent ned.

det var slik vi gjorde det før på gammle taunuser osv hvertfall, virka det.

 

pål

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår