Gå til innhold

Kjøp av brukt Golf IV

Ranger emnet

rg2720

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg hadde som 18 åring en 85 modell Golf II som første (og hittil eneste) bil som jeg var utrolig glad i. Nå er jeg 25 og ser ikke noen grunn til å gå for noe annet enn nok en Golf - denne gangen litt nyere.

Jeg har ikke veldig peiling på biler, men har lest meg litt opp og funnet ut at jeg vil ha en Golf IV med den nye 1.6 literen som kom i 2001 da denne har noe høyere dreimoment og lavere forbruk.

Hvor mye bør jeg regne med å gi for en slik? Jeg har som sagt ikke peiling og når jeg ser etter bruktbiler på finn.no har jeg ikke peil på om prisene der er fornuftige eller ikke.

Takker for alle innspill!:)

- Rg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo veldig an på egentlig.. kilometerstand, utstyrsnivå osv.

du bør iallefall kjøpe highline utgaven. den har sportsratt i skinn og sportsseter, lakkerte dørlister og diverse.

du kan jo komme med link til noen biler du liker så kan folk kommentere ka de syns om prisen.

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo veldig an på egentlig.. kilometerstand, utstyrsnivå osv.

du bør iallefall kjøpe highline utgaven. den har sportsratt i skinn og sportsseter, lakkerte dørlister og diverse.

du kan jo komme med link til noen biler du liker så kan folk kommentere ka de syns om prisen.

Fin bil du har forresten!

Noen av bilene jeg har sett på er:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17233574

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17204158

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17216499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. den røde TDI'en hadde jeg ikke rørt. en bil som har stått i ro i 15mnd. huff. gudene må vite kor mye som går gale med den etterhvert.

den sølvgråe og den grønne virker veldig lik. men jeg føler den grønne ville vært det beste kjøpet i og med at den har lavere pris og kilometerstand. men har den den motoren du ville ha? ser det er en sen 2000 modell, da blir den regnet som en 2001 modell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den grønne virker bra. Etter hva jeg har lest tror jeg den "gamle" motoren har 100hk ca, mens den nye (som skulle komme rundt 2001) hadde 105? Men igjen, jeg har ikke ekstrem peiling - tror jeg leste det på Dinside et sted.

Lurer på hvor spreke disse motorene er i forhold til 1.8 literen som var i golf II i sin tid? Blir ca det samme kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bil er 1999 modell. 1.6SR motor. liiite futt i den. enten det er 100hk eller 105hk vil du nok ikke merke forskjellen.. min forrige bil hadde 75hk, og no har jeg 100-105hk ca, merker forskjellen, men ikke så vanvittig mye.

prøvekjør en bil da vel:) jeg ska uansett ha minimum 150hk i min neste bil og helst turbo. men beholder godbilen min foreløpig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk blant annet at det ikke skraper når du akselererer og girer kjapt, spesielt fra 1. til 2. og 2. til 3.

Sjekk også at det ikke er noen rare lyder, og at bilen er lett å få i gir.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sjekker jeg girkassa? Bare merker om det er slark i den osv mens jeg kjører?

Drømmen er selvsagt en Golf GTI, men det koster jo helt latterlig mye å forsikre :P

Er da ikke så gale for en GTI? Jeg er 22 år og har full kasko på min 2001 modell... ca 7500 i året. med 60% bonus.

- Golf GTI 2001 http://www.bilforumet.no/golf-iv/224931-4er-gti-fast-silver.html

- Golf cab 1987 CLi 1,8

(x)Golf II 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke så gale for en GTI? Jeg er 22 år og har full kasko på min 2001 modell... ca 7500 i året. med 60% bonus.

Det vil si drøyt 18.000,- uten noe bonus? Dette blir første bilen jeg registrerer på mitt eget navn, så kanskje bedre å ha en vanlig golf først et par år og opparbeide litt bonus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke kjøpe bora? hehe... samme som golfen men sedan:P er ikke så mye dyrere og det er ikke like mange boraer rundt om som det er golf 4.

men golf 4 er jo ikke dumt valg da... gode å kjøre. billige biler og ikke så alt for dyre delepriser.. om ikke girkassa ryker da... men om du sjekker opp en bil så sjekk regnr på møller å hør om hvilken type girkasse som er i den... de kassene som har "svakheter" er DUU, DLP og DUW. eller så er det ikke store typiske feil på disse bilene... storforinger i bakaksel har en tendens til å være slitt(600kr for nye på møller) og rust på stang mellom vinduene i bakdørene(mellom store og lille vindu).. eller så er noen plaget med jaging av turtall på tomgang men det er enten luftmengdemåler eller G28 sensoren. lykke til med valg av bil...ikke dumt valg... masse billige deler og styling til disse bilene da...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider