Gå til innhold

Strømproblemer Chevy Van

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Bilen starter på fulladede nye batterier men iløpet av 1 times kjøretur slutter både stereo, vifte i varmeapparat og lysene å fungere. Kun motoren går (diesel). Dette fenomenet skjer hver gang jeg kjører den men ikke når verkstedet testkjører i opptil 1,5 time....

 

Når jeg parkerer hjemme er den heeelt tom for strøm.

 

Ikeno gæli med lading og dynamo. Helt topp. Verksted har testet alt som testes kan mener dem.

 

Hva kan dette være ?

 

Har hatt bilen i 8 år og problemet begynte høsten 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Verkstedet påstår at dem har kjørt lange turer både med stereo, vifte og lys påslått men alt funker. Bilen er testet sporadisk mens den har stått på verksted i 3 uker. Hentet den igår da dem ikke finner noe så jeg får bare prøve mere selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt klart ut som om bilen din ikke lader.

 

enten at den ikke lader i det hele tatt, eller at spenningsfallet under drift blir for stort (belastningsavhengig).

 

Ta et multimeter, og kobl det til på batteripolene dine. ikke karrosseriet, eller noe annet lurt sted, men på selve polene. Ladinga di er avhengig av spenningen over batteripolene, og skal man se om man har noen ulumskheter eller spenningsfall så er det her det må måles. Ta gjerne noen ledninger som er lange nok til at du kan ha multimeteret inne i bilen mens du kjører, og måler spenningen under drift.

 

holder den rundtomkring 14,2, så er ting greit, dårligere etterhvert..

 

opplever du for eksempel at batterispenningen detter når du skrur på lysa mens du kjører, så klarer ikke dynamoen din å ta unna. Kan også være dårlig kontakt. Mål i så fall med to multimetre, ett på dynamoen, og ett på batteriet. Disse to tallene bør være ganske like. er avviket stort, og større etterhvert som man skrur på mere utstyr, så har du en motstand på veien mellom batteri og dynamo. Det kan være dårlig jord mellom blokk og dynamo, dårlig jording av blokk, irr i + kabelen, osv..

 

For å finne dårlig kontakt så må man måle over ledningen mens det er belastning. måle for eksempel mellom + på dynamoen og + på batteriet, med motor i gang og lys og annet dilldall på. her skal det da være minst mulig spenning. måler du noen volt her, så har du synderen. sjekk også hvor dynamoen henter spenningsreferansen sin fra.....

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Idag har jeg fått tips fra et amcarverksted om at problemet antakelig er løst om jeg skifter reimskivehjul og dynamoreim. Mye sannsynlig at det slurer der og da lader ikke bilen som den skal selv om verkstedet sier at spenningen er bra når dem måler.

Sluringa kan visstnok ikke høres så her håper jeg svaret ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at spenningen ikke faller for mye, for det er elektrisk dieselkutt på disse... Jeg var ute på langtur med min subb, plutselig døde motoren. Jeg fikk starthjelp, men den døde igjen ganske kjapt etter vi tok bort startkablene. Da ble det å koble ut kjørelys, skru av vifta og få litt mer strøm. :(

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ville jeg jo ha sjekket børster.

Dem trenger ikke stort strøm for å gå, kjørte 6 mil med en som var padde flat, dro den i gang med startkabler, ikke en gang speedometeret virka.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Problemet er løst etter til sammen nesten 10 uker på verksted.

 

Reimskivehjulet på klimaanlegget sto dønn fast. Deffekt. Reimene slira og lada ikke i det hele tatt. Kosta flesk å reparere klimaanlegget, men nå er det satt inn nye reimer kobla utenom anlegget. Tenk at verkstedet ikke klarte å finne ut dette sjøl.... hmmmmmm. Men, Skaug i Br.dal ante lusa på gangen dem og det stemte d...

Endelig, nå lader den tipp topp og starter som et uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår