Gå til innhold

Anbefalling av ny sub

Ranger emnet

Kaasin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å kjøpe meg en ny sub, for å bygge meg en ny kasse, samt å få mer ut av anlegget.

Jeg kjører med en Sony HU, CDX GT620U, som jeg kjøpte i Januar. Jeg kjøpte den når min forrige tok kvelden, og BRS i Trondheim er nærmeste nabo, det var de som anbefallte denne . Den har 3 utganger og alle tilkoblinger, USB og AUX.

Videre har jeg Hertz HSK 165 brokoblet på en Genesis Fivechannel. Det er på subkanalen jeg skal ha noe litt bedre nå, jeg tenkte jeg skulle kjøre belastningen ned i 1 eller 2 Ohm og trenger anbefallinger på sub som ikke er så dyr. Forsterkeren gir 360 RMS i 1 Ohm. Jeg er student, så pengene er et problem. Byggematerialer er ikke noe problem, da jeg kan få dette på universietet eller hjemme i sommer. Jeg har kjøpt stereobitene litt etter litt som en løsning på pengeproblemene.

Et element som har god dokumentasjon er en fordel, da jeg vil gjerne lære videre om bygging av kasser og lydparametre. Jeg er på 4 året med siv.ing. studie, og har en god teknisk innsikt, men mest på mekaniske systemer.

Jeg har en Arizona Eagle båndpasskasse nå. Den ble kjøpt til 18årsdagen til søstera mi. Jeg bruker denne da ho har brent monoblokka si i russebilen. Det er en ferdigkjøpt enhet. Min gamle Audiobahn ble ødelagt når jeg tryna i trappen med den i hendene. Men ingen av disse har imponert noe særlig.

Musikken jeg hører på er ganske variert, men mye rock, og endel radio til og fra jobben på sommeren. Merker at anlegget ikke takler f.eks Rage against the machine så veldig bra idag. Det kan komme av innstilligene også, men der tenkte jeg å prøve meg litt frem etterhvert.

Er ganske interessert i å prøve ut forskjellige løsninger, f.eks 2 billige subber eller 1 litt dyrere. Kommer også ann på hvor mye plass en kasse vil trenge i forsjelllige konfigurasjoner.

Bilen det gjelder er en Ford Sierra, kombikupe.

Mvh

Kristoffer Kåsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skuffe deg, men spilleren du har, er av den dårlige typen når det gjelder lydkvalitet, så da hjelper det lite å koble til bra høyttalere og forsterkere....

Hvilken genesis forsterker har du? En eldre modell kanskje?? Genesis lager knallbra (og dyre) forsterkere, så her er du muligens på rett vei.

Hvis du er ute etter vel-lyd fremfor masse trykk, så er Seas og focal noe å se nærmere på, Seas lotus 12" er på tilbud nå, og du finner ikke noe bedre til den prisen ;)

Men som sagt, her er det nok spilleren din som er det svake leddet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skuffe deg, men spilleren du har, er av den dårlige typen når det gjelder lydkvalitet, så da hjelper det lite å koble til bra høyttalere og forsterkere....

Hvilken genesis forsterker har du? En eldre modell kanskje?? Genesis lager knallbra (og dyre) forsterkere, så her er du muligens på rett vei.

Hvis du er ute etter vel-lyd fremfor masse trykk, så er Seas og focal noe å se nærmere på, Seas lotus 12" er på tilbud nå, og du finner ikke noe bedre til den prisen ;)

Men som sagt, her er det nok spilleren din som er det svake leddet ;)

Jeg har en Genesis Fivechannel, den er fra 1999 solgt i 2000 stod det på kvitteringen jeg fikk med.

Spilleren er bare å kaste eller? Var faktisk ikke klar over at spilleren hadde så mye å si, den skal jo bare tolke signalet som ligger i kildefilen. Kanskje jeg skal prøve å bytte til meg noe eldre som har bedre lydkvalitet. Hvilken type spiller burde jeg opp i?

Hvordan spiller Seas Lotus? Og kan jeg få de med 2x4 Ohm spoler slik at jeg kan ta ut det Genesisen kan gi på sub kanalen? Den er stabil i 1 Ohm, og gir bra med ekte power da: 360w rms

Lenke til kommentar
Del på andre sider