Gå til innhold

Prosjekt: Carputer i Mercedes w203 c320

Pskogly

Anbefalte innlegg

Hei

Har då kjøpt meg ny bil til carputeren min, og valget endte på ein Mercedes w203 c320, pga 2din og skråande dashbord, som i mine øyne virka perfekt til lcd skjermen :P

Har hatt carputer siden 2004, og det startet med at eg ville ha gps og mp3 muligheiter billigast mulig og derfor vart valget carputer lett, men i dag vil ikkje det lønne sej like mykje trur eg, visst du kun er ute etter gps og video/mp3, men uansett so kankkje noke sammenlignast med carputer og alle dei muligheitene du har ;)

Bruka oppgjen alt som var i min gamle bil, ved untak av skjerm, som er ein 7" Transfleactive, nokke som iriterte meg grusomt med min gamle lilliput skjerm som va ubrukeli i sollys. Og forskjellen på dei 2 er som Dag og Natt!

Datamaskin:

-Dual core 2ghz

-2gb ram

-160gb 7200rpm hardisk (vil verte bytta ut med ssd, når alt er oppe og går)

-Lydkort bruka houvdkorte, som har fungertsmertefrit, men eit sjikkeli lydkort vil verte kjøpt inn

-Radio AM/FM RDS Sililabs

-Wifi netgear usbdongle

-Gps

-Blåtann

-Fusionbrain (vil verte montert seinare i livet)

-Slim CD/DVD brennar (Fjernet, verte aldri brukt)

-Opus 150w Strømforsyning

Programvare:

-Delevis strippa Windows xp

-Frodoplayer (Genialt, men utdatert frontend)

-RideRunner (Genialt, men lite brukervennlig)

-Pc Navigator 8 (Genialt GPS program, men savna speedometer funksjon)

Innkjøp av dobbeldin rame

2din%20Org%20rammebake.jpg gf

Kryssefingrane for at skjermen passa rett inniramma, nei faen :cool:

ramme%20og%20lcd%20deksel.jpg

glassfiber%20ramme.jpg

halveis%20ferdig%20rame.jpg

Teste om ramma passa i bilen i det heiletatt, måtte legge på nytt lag med fullpulver/glassfiber for å få litt bedre passform.

ramme%20i%20bil%20testing.jpg

Teste om lcd pannelt passa i ramma :P

ramme%20og%20skjerm%20testing.jpg

Datamaskina i mitt gamle kabinett som eg brukte i gamlebilen.

Pc%20i%20gamlekabinettet.jpg

Har ikkje fått montert nokke av utstyret i bilen enda, men ei oppdatering vil verte gjort når houvdsysteme er montert.

Kom gjerne med innspill/spørsmål, men ikkje kommenter alle skrive feila mine :)

Endret av Pskogly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kabler bør skjermes og jordes i felles punkt, for å unngå støy.Bruk kun gode kabler, gjerne dobbelskjermet. Legg dem unna andre kabler. Dette kan ikke terpes for mye på.

2. Kabinett til pc bør skjermes med metall, for å unngå støy. Hovedkort bør stå på en plate av stål slik at det blir jordet med samme potensiale og unngå støy. MDF plater er heller ikke så bra egnet til å levere fra seg varme fra pc..

3. Skjermkort bør ikke "stå" slik det gjør idag, dvs kjører du over en hump vil skjermkortet disse i festet. Dårlig løsning. Hk bør ligge parallelt med bakken og skjermkort kan monteres rett "opp og ned", godt festet i en solid ramme.

4. On board audio på HK bør ikke brukes. Bruk heller et lydkort med isolerte digitale lydkanaler, f.eks de nye kortene til Creative i X serie.

5. Ellers, fjern alt unødvendig dildall. Kjekt med trådløst nettverk, radio osv men når bruker du det egentlig?

6. Bruk gjerne et ekstra batteri som du legge inn parallelt med startbatteriet via en bryter. Da trenger du ikke bekymre deg over reboot når du starter motoren eller tapping av batteriet.

7. Husk rett sikring til forsterker og psu. Kjiperen med bilbrann :D

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Kabinettet som er avbildet er det eg har brukt i 4år, og har fungert smertefritt :) men eg må lage eit nytt kabinett, eit som må være mindre og som kansje ser litt bedre ut, men du har rett i at eit metallkabinet har våre det beste.

3. Vel den første kjøreturen, fekk eg oppleve at skjermkortet burde festast bedre, siden det dat ut av porten sin :P

4. Det første houvdkortet eg brukte, så var onboard lydkortet ubrukeli, pga støy, så eg brukte eit Creative 5.1 lydkort den tida og det fungerte bra. Skal ta sjekke ut Creative X serie :)

5. Wifi verte som regel kun brukt når eg er på Reise/ferie, eller i garasja ved oppdatering av musikk bibloteket :) Radio er heilt nødvendig, men signala kunne ha våre bedre, er på leit etter ein bedre anntenne forsterkar.

6. Vurderte det det lenge i gamlebilen, men vart aldri noke ta, men med opus strømforsynninga so har eg aldri opplevd reboot ved oppstart av motor, men tapping av batteriet har eg opplevd, så der kobla eg på ein houvdbryttar som kutta strømmen visst bilen vart ståande ei stond. Der er eg litt i tvil korleis eg skal gjere det med nyebilen, er på leit etter eit tidsrele som kutter strømmen etter 4-10min, men har fånne berre tidsrele som gjere det motsatte av det eg trenger det til, also når rele får strøm, so begynnder nedtellinga, eg må ha eit rele som begynner nedtellinga når strømmen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Oppdatering.

Gårkkje so fort med meg, men har hatt litt andre prosjekter som eg måtte prioritere.

men slenger ut litt bilder ta det som har vårte gjort :)

kabinettet%20begynnelsen.jpg

Hondaen fekk meg til å besteme meg for å gå for stålkabbinet, så eg tenkte det va no vært å prøve, min opprinnlige plan va trekabbinett, slik som eg hadde gjort det i gamlebilen.

S5030879.JPG

Her er hovudkortet, psu og hardisk ferdig installert.

Dashbord%20lcd%20skjerm.jpg

Måtte skjere meir ta skjermen, for å få den til å passe 100%

her er den montert og ferdig tilpassa, no trenge den berre ny lakk :)

S5030890.JPG

Ny lakkert:

S5030893.JPG

Slik ser det ut bakfra :P

RR%20lcd.jpg

Testa ut RideRunner (Frontend)

pcnavigator8.jpg

Og Navigasjon programet Navigator 8.

Har no igjen å gjere kabinettet ferdig, og så strekke kabler i bilen, noke eg grur mej til.

Endret av Pskogly
Lenke til kommentar
Del på andre sider