Gå til innhold

TDI 115 hk

Ranger emnet


Danny

Anbefalte innlegg

Var og prøvekjørte en 1,9 tdi 115 hk 4 -motion pumpedyse.

Syntes den gikk mye dårligere enn forventet.. Skal selvfølgelig chippe den til 150 hk i første omgang, men er det bare meg eller går de dårlig? kunne vært noe med motoren også selvfølgelig, men tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og prøvekjørte en 1,9 tdi 115 hk 4 -motion pumpedyse.

Syntes den gikk mye dårligere enn forventet.. Skal selvfølgelig chippe den til 150 hk i første omgang, men er det bare meg eller går de dårlig? kunne vært noe med motoren også selvfølgelig, men tror ikke det.

 

 

4 motion går jo litt dårligere pga at den drar på alle 4 hjulene. Men den går mye bedre etter chip altså!

:biker

Hallo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør jo ikke det... Bakhjulene setter i når forhjulet spinner, så det at den går dårlige pga 4-motion er jo hvertfall ikke sant.. den bruker jo bare fremhjulsdrift helt til hjulene spinner.

 

Du drar allikevel rundt på flere kilo dødvekt. Bakaksel går rundt hele tida, og mellomaksel går rundt hele tida. Dette systemet veier også endel, så en 4motion går dårligere enn en tilsvarende fwd.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme det ja. Nå vet ikke jeg nøyaktig vektforskjell på 4motion vs fwd, men kan tenke meg at det dreier seg om 200-300 kg, vilt gjetta. Da kan du jo sammenligne det med å ha 4 passasjerer i bilen mot å kjøre alene, man merker ofte det på ytelsen, ikke sant?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 4motion går den en tanke "slappere" enn fwd av samme motor og ytelse.vektøkningen har nok litt å si og at motor må dra flere deler rundt. 4motion systemet til vw for personbiler er i hovedsak laga mest for å få bedre kjørecomfort og og den henger bedre i svinger. men det finnes mangen utgaver/versjoner av dette systemet. de første modellene som ble levert med dette måtte en kjøre ganske hardt før systemet slo inn. som sjåfør merka en kanskje dette bedre når en var utenfor allfarvei. en del kunder som har lurt litt på om systemet faktisk funka nettopp fordi de ikke kjørte bilen "hardt" nok til at pumpa bygde opp nok trykk osv for slå inn.hovedsak kunder med t4 og t5 som er en del høgere en personbiler og dermed lettere å kjøre på kronglete veier som har opplevd dette.men me disse bilene får en elektronisk sperr som ekstra utsyr for de som absolutt må ferdes i natur.. systemet har hatt en del oppdateringer siden det kom på markedet,blant annet har en lagt et "fortrykk" på pumpa slik at systemet slår raskere inn på normal kjøring. (f eks, sportslig/svingete veier.) også spiller jo mangen aktorer inn på dette systemet. som belastning av motor,gasspedal stilling,abs sensorer(hjulene går me ulik hastighet i sving)esp osv. 4motion systemet krever jo også mer vedlikehold av bil og igjen er det jo enda mer som kan ryke. Det er viktig å overholdet intervaller for olje og filterskift. i tillegg til nivå på differensialen,samt flere punkter å se på når en tar en synskontroll av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 4motion går den en tanke "slappere" enn fwd av samme motor og ytelse.vektøkningen har nok litt å si og at motor må dra flere deler rundt. 4motion systemet til vw for personbiler er i hovedsak laga mest for å få bedre kjørecomfort og og den henger bedre i svinger. men det finnes mangen utgaver/versjoner av dette systemet. de første modellene som ble levert med dette måtte en kjøre ganske hardt før systemet slo inn. som sjåfør merka en kanskje dette bedre når en var utenfor allfarvei. en del kunder som har lurt litt på om systemet faktisk funka nettopp fordi de ikke kjørte bilen "hardt" nok til at pumpa bygde opp nok trykk osv for slå inn.hovedsak kunder med t4 og t5 som er en del høgere en personbiler og dermed lettere å kjøre på kronglete veier som har opplevd dette.men me disse bilene får en elektronisk sperr som ekstra utsyr for de som absolutt må ferdes i natur.. systemet har hatt en del oppdateringer siden det kom på markedet,blant annet har en lagt et "fortrykk" på pumpa slik at systemet slår raskere inn på normal kjøring. (f eks, sportslig/svingete veier.) også spiller jo mangen aktorer inn på dette systemet. som belastning av motor,gasspedal stilling,abs sensorer(hjulene går me ulik hastighet i sving)esp osv. 4motion systemet krever jo også mer vedlikehold av bil og igjen er det jo enda mer som kan ryke. Det er viktig å overholdet intervaller for olje og filterskift. i tillegg til nivå på differensialen,samt flere punkter å se på når en tar en synskontroll av bil.

 

 

 

Sant det du sier der. Men felles for alle systemene innen 4-motion er at man drar rundt på en del hundre kilo med det man kan kalle dødvekt, med mindre man virkelig har bruk for 4hjuls-trekk. I tillegg til massen av alle drivakslene og differensialene, kommer jo all den kinetiske energien som "går til spille" i den tida man ikke har bruk for trekk på alle 4. Så det blir en vurderingssak i mine øyne.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår