Gå til innhold

Ombygging av 89mod Audi 100 2,2 Quattro

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. En kompis har en 89mod Audi 100 2,2 Quattro som jeg holder på å bygge motor til nå. Motoren kommer fra 93-> Audi S4 og er en 2.2 turbo på 230hk..

 

Har da noen spørsmål ang denne ombyggingen..

 

1:

Hvilke deler må jeg ta fra orginalmotoren/girkassen for å få S4-motor og girkasse nedi motorrommet?

 

2:

Hvordan gjør jeg det med ledningsnett? Trenger ikke styresystemet signaler som f.eks hastighet osv?

På nyere volvo 240 f.eks med el-innsprut, får man jo feilkoder dersom hjernen ikke er tilkoblet speedometeret.. Er det samme opplegget på dette systemet?

 

Hvor finner jeg koblingsskjema over ledningsnett forresten?

 

3:

Vaccumslangen fra motor til hjernen er klipt.. Denne skal vel ha en bestemt lengde..? Isåfall, hvor lang? Kan den være skjøtet?

 

4: Passer drivledd/stikkakslinger inn i S4-girkassen, eller må jeg bytte/bygge om dette?

 

5: Hvilke andre ting generelt er det jeg burde være obs på?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare ta motoren å sette rett nedi.. Så må du koble opp ledningsnettet som tilhører AAN motoren.. Trenger ikke koble det innom speedo osv..

Vacumslangen til hjernen skal ikke ha noe spesifikk lengde..

Akslingene passer. Men kan hende du må lage egne fester til girkassa..Men du må ikke bytte girkassa..

Ellers blir det vel litt knot med rørgate pga radiator og sånt.. Stort sett "plankekjøring"

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare ta motoren å sette rett nedi.. Så må du koble opp ledningsnettet som tilhører AAN motoren.. Trenger ikke koble det innom speedo osv..

Vacumslangen til hjernen skal ikke ha noe spesifikk lengde..

Akslingene passer. Men kan hende du må lage egne fester til girkassa..Men du må ikke bytte girkassa..

Ellers blir det vel litt knot med rørgate pga radiator og sånt.. Stort sett "plankekjøring"

 

Nå er ikke jeg helt inne på motorkoder, men AAN=s4 motoren? :p

Er det "vanskelig" å koble opp ledningsnettet?

Må lage egne fester til girkassen? Tenker du da på girkassetraversen?

Når du sier at jeg ikke må bytte girkassen, mener du da at jeg skal bruke den orginale til audi 100? Isåfall blir det vanskelig da den mangler synkringer på stortsett alle gir..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg helt inne på motorkoder, men AAN=s4 motoren? :p

Er det "vanskelig" å koble opp ledningsnettet?

Må lage egne fester til girkassen? Tenker du da på girkassetraversen?

Når du sier at jeg ikke må bytte girkassen, mener du da at jeg skal bruke den orginale til audi 100? Isåfall blir det vanskelig da den mangler synkringer på stortsett alle gir..

 

AAN er fra S4 og S6 ja..

Vet ikke hvordan det er å koble opp ledningsnett, aldri gjort det.

Brakettene på girkassa som går til traversen. Tror jeg.. Mulig di som sitter der passer.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får se når jeg begynner med motorbyttet.. Holder nå på med motoroverhaling, men har fått feile veivlager fra es-tuning. Dem sendte meg lagre til en 2.4L Diesel, noe som ikke passa helt.. :p

 

Uansett.. Sliter litt med monterting av diverse deler på selve motoren.. Jeg fikk alt av deler levert i ei eske, så har igrunn ingen peiling på hvor alt skal..

 

Noen som har bilder av motoren når den står på gulvet komplett? Evt sprengskisser av den?

 

Har endel braketter osv som jeg ikke aner hvor skal være helt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke.. Står på eska at det er til Audi 2.4L Diesel. Hverken mer eller mindre.. Og jeg fikk jo 2 veivlager til overs, ergo må da dette være en sekser..? :p

 

Uansett.. Du har ikke noen bilder av motor slik at jeg får se hvordan servo/dynamo brakettene ser ut og hvor/hvordan de skal være montert?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke.. Står på eska at det er til Audi 2.4L Diesel. Hverken mer eller mindre.. Og jeg fikk jo 2 veivlager til overs, ergo må da dette være en sekser..? :p

 

Uansett.. Du har ikke noen bilder av motor slik at jeg får se hvordan servo/dynamo brakettene ser ut og hvor/hvordan de skal være montert?

 

Jeg har 3B motor. Tror ikke alt er likt. Men kan jo legge ut et bilde om jeg har

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet til motoren pleier fok å sende til en som kalles Jonus i fredrikstad. (Forholdsvis kjent fra gatebil osv)

Da får du tilbake ett ledningsnett som skal ha tenningstrøm, konstantstrøm og jord eller noe sånt. Med andre ord plug and play for 2 åringer etterpå.

 

Er han seriøs når det gjelder den jobben? Altså, typen som gjør en GOD jobb og ikke svindler..? :p

Hvor mye tar han for jobben da, og hvordan blir det med alt annet tull som er i ledningsnettet?

 

Jeg har 3B motor. Tror ikke alt er likt. Men kan jo legge ut et bilde om jeg har

 

Legg gjerne ut bilde ja..

 

Et spm til: trenger jeg å bytte bensinpumpa, eller duger den som er i bilen orginalt inntil videre?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han seriøs når det gjelder den jobben? Altså, typen som gjør en GOD jobb og ikke svindler..? :p

Hvor mye tar han for jobben da, og hvordan blir det med alt annet tull som er i ledningsnettet?

 

 

 

Legg gjerne ut bilde ja..

 

Et spm til: trenger jeg å bytte bensinpumpa, eller duger den som er i bilen orginalt inntil videre?

 

Bensinpumpa fra sugemotor er det flere som har kjørt på 550hk oppsett. Så det går nok bra..

 

Jonus er seriøs mann.. Hvis du har v ært på gatebil så ser du det.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår