Gå til innhold

Sentrallåsproblemer

Ranger emnet


jerner

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har skjønt at sentrallås på Passat B5 kan være en tålmodighetsprøve. Er det noen her på forumet som kan noe om dette?

 

På min bil har jeg følgende symptopmer:

 

Fjernkontroll virker på førerdør og bakluke (stasjonsvogn)

Blinklysene blinker ikke slik de gjorde før ved åpning - faktisk har det kommet og gått i det siste. De tre andre dørene og tanklokk virker ikke. Det samme skjer når jeg trykker på låseknappen på førerdøren. Alle el-vinduer virker.

 

Av mulig feil så ser jeg for meg komfortenhet. Har vært ute med denne og den så tørr og fin ut. Ny koster 3000,- , men er usikker på om en ny enhet løser problemene. De tre dørene sluttet alle virke med noen dagers mellomrom. av og til kunne de virke, men nå står de som sagt. Dette tyder på kontaktproblemer... Kan 3 dørenheter gå noenlunde samtidig??

 

Har kjørt test med vag-com og får denne outputen:

 

Address 46: Central Conv. Labels: 1J0-959-799.lbl

Part No: 1J0 959 799 AH

Component: 3C Zentral-SG Komf. 0001

Coding: 04097

Shop #: WSC 05311

 

Part No: 1J1959801D

Component: 3C Tõrsteuerger. FS0002r

 

Part No: 1J1959802E

Component: 3C Tõrsteuerger. BF0002B

 

Part No: 1J4959811D

Component: 3C Tõrsteuerger. HL0002r

 

Part No: 1J4959812D

Component: 3C Tõrsteuerger. HR0002r

 

4 Faults Found

01131 - Control Circuit for Turn Signals

25-10 - Unknown Switch Condition - Intermittent

00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

00930 - Locking Module for Central Locking; Rear Left (F222)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

 

Har googlet rundt men greier ikke å konkludere. Kvier meg også for å donere penger til Møller på deler som ikke trengs å byttes.

 

Innspill mottaes med rød løper, trompetfanfarer og høye kneløft!

 

Mvh

 

Jerner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ha tatt av mansjetter i dørene for å kontrollere stikk og ledninger for irr. siden dette tok kveld samtidig er jeg nok ikke så sikker på at dette er problemet. men bør kontrolleres. når du tok ut comfort enheten tok du av plastdeksler og kontrollerte loddepunkter og kretskort..? midt kort hadde litt irr på en liten del av kretskort. noen ganger funket alt og så hadde den sine perioder hvor alt gikk bananas.. er veldig ømfintelig for fukt og ligger jo på en genial plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemelding

 

Komfortmodulen var helt tørr og det var også kontakten til den, ut i fra det jeg kunne se. Var innom en bilopphugger idag og fikk teste en annen komfortenhet med samme delenummer. Det løste ingenting (forsøkte å låse opp alle dører med knappen i førerdøren). Det betyr at feilen enten sitter i styringen i hver av de tre dørene + tanklokket... (noe som jeg betviler) eller så er det som du sier irr i en kontakt eller ledningnettet et sted.

 

Siden enheten pr dør koster mellom 3 og 4000 så begynner jeg å feilsøke ledningsnett. Er det noen som vet om noen svake punkter og hvor disse er? Slik jeg ser det så må det være et sted noenlunde sentralt i bilen siden 3 dører plutselig begynner å oppføre seg pussig noenlunde samtidig, samt at tanklokket ikke lar seg åpne. Jeg har vært av med mansjetten mellom dør og A-stolpe på førersiden og det så helt fint ut. Det var ingen kontakt der hos meg, ei noen form for slitasje heller.

 

Elektriske feil er noe av det verste som finnes... :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kort tilbakemelding om hva som var galt.

 

Det viste seg at noen av ledningene som gikk til og fra komfortenheten hadde irret av. brudd.jpg

 

Gjorde det enkelt og skjøtet med klemmer og tettet med slike krympehylser som man varmer opp.

 

repair.jpg

 

Det eneste som står igjen nå er at blinklysene ikke blinker når man låser/åpner bilen. Er det noen som har koblingsskjema for passat B5? Noen som har værti borti dette problemet? Antar at også dette er relatert til problemet med komfortenheten.

 

Forøvrig er jeg skremt over hvor elendig de elektriske skjøtepunktene er på VW. For å forklare kort så avisolerer de kablene som skal skjøtes og lodder dem i en form for punktlodding. Denne blir helt firkantet og hadde helt sikkert holdt i 20 år HVIS de kunne ha tettet etterpå. Kun en runde med tynn stofftape er brukt. Det er bare et spm om tid før det går galt. Se dette bildet:

 

sad.jpg

 

Mvh

 

Jerner

Endret av jerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår