jornland Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 Hei. Driver med rustutbedring i motorrom på en gammel Opel Kadett C Coupe. Nå er den jobben straks ferdig, og det kreves opplakkering av hele motorrommet, fordi det er mye bart metall i torpedovegg og innerskjermer. Dessuten er bilen nylakkert utvendig (han jeg kjøpte den av hadde startet litt i feil rekkefølge..) så jeg vil gjerne at motorrommet skal stå litt i stil til resten av bilen. Men problemet er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dette.. Jeg tenker på å kanskje gjøre noe lakkering selv. Har utstyr til å gjøre mye selv, men selve forberedelsen av lakkeringen vet jeg ikke om jeg har utstyr til. Da tenker jeg på sliping/sandblåsing av motorrommet. Det har vært lakkert en gang tidligere i motorrommet, men den jobben som er gjort der er ikke særlig pen, så jeg må fjerne den gamle lakken før jeg begynner. Er da eneste utvei å sende bilen til sandblåsing. Blir liksom ikke noe greie på å gå med slipemaskin i alle kriker og kroker der nede.. Dessuten skulle bilen vært lakkert opp i gulvet, og da tenkte jeg kanskje å sandblåse her og?? Noen tips?? Jeg har også sett noe greier i bilprogram på tv som de bare smører på som løser opp all gammel lakk og dritt. Er det et alternativ? Legger også ut noen bilder som viser hva jeg har gjort.. Mangler noen vanger i innerskjermene nå så er bilen klar til lakkering.. Tidlig i prosessen Nye hjørner på panserlåsplate og ny lykteplate Meislet av skjermvange. Mye rust bak den i innerskjermen. Kappet ut rustet metall. Fått inn nytt friskt metall:) Kappet ut enden på panserlåsplaten og nestet fast en lapp i skjermfalsen. Sveist inn nye lapper under batteriet. Fortsatt under batteriet. Fått på rustbullet i innerskjermen. Neste steg er å få på vangen i innerskjermen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Er det ingen der ute som har noen tips å komme med? Jeg trenger litt input her, for jeg er i tvil om hvordan jeg skal gå frem.. Jeg vurderer sterkt sandblåsing. Dette må da være en god måte å få fjernet all gammel dritt nede i motorrommet på?? Også kanskje få det grunnet ferdig med en gang også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toresen Skrevet Mai 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 tror det går ann og slipe det ned isteden for og sandblåse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Da må nesten det gjøres for hand alt sammen.. For det er jo så mye kriker og kroker over alt. For man kan ikke bruke for grovt papir heller, da blir det jo bare slipestriper i lakkeringen etterpå.. Og jeg lurer også hva slags grunning man må bruke? Ser at Sikkens er en lakkprodusent som lager komplett lakksystemer til bil. Er det noen som vet hvor man får tak i sånne produkter? Eventuelt andre merker? Jeg tenkte jeg skulle bruke noe bedre lakk enn den man får kjøpt på sprayflasker. Har sprøyteutstyr selv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Alle har vel sine meninger om hva som er best. Men hadde jeg hatt denne bilen, ville jeg ha sandblåst den utendørs. Dekke det meste av bilen til og blåse ivei. Verneutstyr fra topp til tå. Dette har jeg gjort før. Men er en jævlig drittjobb. Du trenger ikke særlig stor kompressor heller. Over 260 liter pr min går, men det går treigere. De har alt du trenger biltema. Selv holder jeg sanden i ene hånden og pistolen i andre. Sveiseskjøtene ville jeg så tinnsparkelet slik at de blir helt vanntett. Brukt så to komponent syregrunning, for så bilens orginalfarge. Du må være obs på at tynnplat slår seg lett ved sandblåsing, samt varme fra tinnsparkling hvis du ikke er forsiktig med den. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toresen Skrevet Mai 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Jeg har brukt syregrunning selv på mopeden, og det skal vist holle lenge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2009 Ok.. Ja, det blir nok sandblåsing tenker jeg. Hvordan fungerer syregrunning dersom man ikke får av all gammel lakk? Og hvor er det mulig å få tak på den? Jeg kjenner jo til Hagmanns syregrunning, men er det noen andre merker på markedet som brukes av proffverksteder? Dessuten har jeg svært god tro på at lakk hefter best til sandblåste overflater, fordi man får en veldig ru overflate. Men det er selvfølgelig viktig med rask behandling etter sandblåsing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Amundsen Skrevet Mai 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2009 Ok.. Ja, det blir nok sandblåsing tenker jeg. Hvordan fungerer syregrunning dersom man ikke får av all gammel lakk? Og hvor er det mulig å få tak på den? Jeg kjenner jo til Hagmanns syregrunning, men er det noen andre merker på markedet som brukes av proffverksteder? Dessuten har jeg svært god tro på at lakk hefter best til sandblåste overflater, fordi man får en veldig ru overflate. Men det er selvfølgelig viktig med rask behandling etter sandblåsing. Du kan blåse syregrunning over lakk og sparkel bare den er mattet.. Hvis du skal sandblåse, bør du få på noe syre og grunning med en gang du har sandblåst, ellers trekker stålet til seg luftfuktighet. Jeg ville ha slipt ned motorrommet med Negerkuse og P40-P60 pappir i kriker og kroker, hvis alternativet er å sandblåse så trenger du jo ikke være redd for riper :-D. Du tar uansett ugjavnheter hvis du mellomsliper fillergrunningen (Du kan sikkert gå over med P320-P400, før du legger filler grunning). Jeg liker ikke sandblåsing, det blir så mye sand i alle kriker og kroker, så går det jo mange hundre kilo med sand til et motor rom, for ikke snakke om stoooor kompressor og dyrt utstyr. Det de selger på Biltema, Clasolson osv er helt uegnet til sandblåsing (både kompressore og blåseutstyr). Et annent problem er jo at sanden lager mere ugjavnheter i stålet en P10 pappir :). Btw: Skal du bare pungtsandblåse noe, fungerer det fint med kompressor og pungtsandblåser fra feks Biltema, men ikke til større områder. Tror MECA kjeden selger Akzo/Sikkens produkter, ellers er det bare å høre med en billakkerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2009 Nei man trenger ikke stoooor kompressor til sandblåsing. Det er det beste, men det fungerer med mindre. Har du prøvd biltemas kompressorer og sandblåseutstyr? Eller er det bare dritt fordi det står biltema på? Mål: Blåse en stålplate ren. Da fungerer biltemas utstyr. Tips: ta deg en tur innom TESS og kikk på kompressoren der... ligner biltemas sin ikke sant? :D Du kan blåse syregrunning over lakk og sparkel bare den er mattet..Hvis du skal sandblåse, bør du få på noe syre og grunning med en gang du har sandblåst, ellers trekker stålet til seg luftfuktighet. Jeg ville ha slipt ned motorrommet med Negerkuse og P40-P60 pappir i kriker og kroker, hvis alternativet er å sandblåse så trenger du jo ikke være redd for riper :-D. Du tar uansett ugjavnheter hvis du mellomsliper fillergrunningen (Du kan sikkert gå over med P320-P400, før du legger filler grunning). Jeg liker ikke sandblåsing, det blir så mye sand i alle kriker og kroker, så går det jo mange hundre kilo med sand til et motor rom, for ikke snakke om stoooor kompressor og dyrt utstyr. Det de selger på Biltema, Clasolson osv er helt uegnet til sandblåsing (både kompressore og blåseutstyr). Et annent problem er jo at sanden lager mere ugjavnheter i stålet en P10 pappir :). Btw: Skal du bare pungtsandblåse noe, fungerer det fint med kompressor og pungtsandblåser fra feks Biltema, men ikke til større områder. Tror MECA kjeden selger Akzo/Sikkens produkter, ellers er det bare å høre med en billakkerer. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2009 (endret) Hei. Tok et skikkelig sjau i helga, og pussa ned hele motorrommet for hånd, maskerte og syregrunnet det. Bilder kommer.. Ble ganske fornøyd med resultatet, men da jeg brukte litt for grovt papir, ble det slipestriper. Gikk først over med 40 papir, så 80 papi og det viste seg at jeg ikke klarte å få vekk stripene fra slipingen med 40 papiret helt. Nå har jeg gått på med fillergrunning, men hadde ikke nok så får tak i mer idag. Håper på at jeg kan få kverket stripene som ble med det. Er det noen som har en ide om jeg kan sprøyte slipegrunning med vanlig lakksprøyte, eller må jeg investere i egen spraysparkelsprøyte til det? Hva slags papirkornstørrelse bør jeg bruke her når jeg sliper ned spraysparkelen? Og burde jeg våtslipe? Ellers lurte jeg på om det er noen som kjenner til lakkforhandlere i Drammensområdet? Jeg trenger jo litt farge nedi dette motorrommet også:) Kommer antageligvis til å koste på litt klarlakk også, for å få et bedre resultat, og sterkere lakk. Har noen noe gode tips til å unngå svevestøvet som blir når man ikke har mulighet til å stå i lakkboks?? Syntes det ble mye støv i lakken, og det gjør ikke så mye når det var i grunningen, for det kan jeg bare slipe bort, men det er ikke så lett med top coaten... Endret Juni 23, 2009 av jornland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.