Gå til innhold

utveksling m45 og m47(?)

Ranger emnet


asbjørn

Anbefalte innlegg

er det lik utveksling på 1-4 gir på m45 som på m47??

 

berre at m47 har eit overgir, ett femte gir, som er 0.(ettellerannet)-1??

 

har ei 4 trinnskasse i min 90 modell 240, eigaren hadde visst bytta..så motoren ligger på ca 5-6000rpm ved 130kmt .. noko som er heilt feil

 

er det anna utveksling i bakakselen mellom m45 og m47 og??

 

meinar å huske at det har vært automat i bilen, men det skal eg ikkje seie sikkert..vil dette spele inn på utvekslinga på bakakselen og???

 

takk for svar

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvekslingene (i post #2) for M47 er greie - men det kan tillegges at også 0,83 forekommer på 5. avhengig av årsmodell. For M45 er det større forskjeller avhengig av årsmodell. Det som står oppgitt gjelder for 1976-81, bortsett fra at det skal være 3,71 i 1. og ikke 3,73. 1982-83 har 4,03 i 1. Fra 1984 og oppover er det 4,33-2,32-1,47-1,00. Dette gir omtrent samme steg mellom de tre første girene, men det er betydelig lengre mellom 3. og 4. Denne er naturlig nok egnet for en relativt "lang" sluttutveksling (lavt tall) i bakakselen. Automatkasse på en slik 240 var sikkert firetrinns med 0,69 på 4. gir. Denne kan det vel i prinsippet være akseptabelt å kombinere med "kort" sluttutveksling (høyt tall) i og med at overgiret kompenserer mye, men jeg tror ikke det var videre vanlig. Min egen er i hvert fall ikke slik. Uansett girkasse synes jeg også at 5-6000 i 130 høres helt feil ut. Enten er det noe som viser feil eller noe annet som er feil, eller så er bilen blitt utstyrt med en "vill" sluttutveksling. Normalt kan følgende utvekslinger komme på tale: 3,91; 3,73; 3,54 og 3,31.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra diverse Volvo-dokumentasjon (instruksjonsbøker, forhandlerhåndbøker, "grønne hefter") skal 4,10 normalt ikke finnes etter 1976, men en skal vel "aldri si aldri". Om det så skulle være 4,10, bør 5000 likevel rekke til effektivt 140.

 

hehe, er litt kjedeli i lengda å høre på at bilen detter ifra hverandre:P

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. På min egen oppdaget jeg en gang at den kan ha 140 på speedometeret (effektivt sikkert rundt 130) ved 3000 o/min. Da blir det ingen plage med motorlyd, akkurat... Jeg har automat med overdrive - usikker på utveksling i bakakselen, men det må vel være en av de "normale".

 

Ut fra det du sier - 5-6000 ved 130 - skulle vel bilen strengt tatt ikke være i stand til å oppnå en normal toppfart. Der er det noe som ikke er riktig.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår