asbjørn Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 er det lik utveksling på 1-4 gir på m45 som på m47?? berre at m47 har eit overgir, ett femte gir, som er 0.(ettellerannet)-1?? har ei 4 trinnskasse i min 90 modell 240, eigaren hadde visst bytta..så motoren ligger på ca 5-6000rpm ved 130kmt .. noko som er heilt feil er det anna utveksling i bakakselen mellom m45 og m47 og?? meinar å huske at det har vært automat i bilen, men det skal eg ikkje seie sikkert..vil dette spele inn på utvekslinga på bakakselen og??? takk for svar Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
testdriver Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 Tatt fra volvoforum.no Utväxlingar M45: 1:an = 3,73:1 2:an = 2,16:1 3:an = 1,37:1 4:an = 1:1 Utväxlingar M47: 1:an = 4,03:1 2:an = 2,16:1 3:an = 1,37:1 4:an = 1:1 5:an = 0,82:1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 okei.. men er det noen som veit om det er forskjellig utveksling mellom 5 og 4 trinns bakaskel?? det bør vel igrunnen være det Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Utvekslingene (i post #2) for M47 er greie - men det kan tillegges at også 0,83 forekommer på 5. avhengig av årsmodell. For M45 er det større forskjeller avhengig av årsmodell. Det som står oppgitt gjelder for 1976-81, bortsett fra at det skal være 3,71 i 1. og ikke 3,73. 1982-83 har 4,03 i 1. Fra 1984 og oppover er det 4,33-2,32-1,47-1,00. Dette gir omtrent samme steg mellom de tre første girene, men det er betydelig lengre mellom 3. og 4. Denne er naturlig nok egnet for en relativt "lang" sluttutveksling (lavt tall) i bakakselen. Automatkasse på en slik 240 var sikkert firetrinns med 0,69 på 4. gir. Denne kan det vel i prinsippet være akseptabelt å kombinere med "kort" sluttutveksling (høyt tall) i og med at overgiret kompenserer mye, men jeg tror ikke det var videre vanlig. Min egen er i hvert fall ikke slik. Uansett girkasse synes jeg også at 5-6000 i 130 høres helt feil ut. Enten er det noe som viser feil eller noe annet som er feil, eller så er bilen blitt utstyrt med en "vill" sluttutveksling. Normalt kan følgende utvekslinger komme på tale: 3,91; 3,73; 3,54 og 3,31. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Man fikk da 4.10 i utveksling på baken også da.. Har han det, og en gammel m45 kan det nok stemme.. Hadde selv et sinnsykt turtall på hastigheter over 100 på gammebilen min.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Mai 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 oi, takker for gode svar begge to:=) trur eg skal prøve å skaffe ei m47 kasse, og se korleis det går.. Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2009 Ut fra diverse Volvo-dokumentasjon (instruksjonsbøker, forhandlerhåndbøker, "grønne hefter") skal 4,10 normalt ikke finnes etter 1976, men en skal vel "aldri si aldri". Om det så skulle være 4,10, bør 5000 likevel rekke til effektivt 140. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Mai 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2009 Ut fra diverse Volvo-dokumentasjon (instruksjonsbøker, forhandlerhåndbøker, "grønne hefter") skal 4,10 normalt ikke finnes etter 1976, men en skal vel "aldri si aldri". Om det så skulle være 4,10, bør 5000 likevel rekke til effektivt 140. hehe, er litt kjedeli i lengda å høre på at bilen detter ifra hverandre:P Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Mai 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2009 Sant nok. På min egen oppdaget jeg en gang at den kan ha 140 på speedometeret (effektivt sikkert rundt 130) ved 3000 o/min. Da blir det ingen plage med motorlyd, akkurat... Jeg har automat med overdrive - usikker på utveksling i bakakselen, men det må vel være en av de "normale". Ut fra det du sier - 5-6000 ved 130 - skulle vel bilen strengt tatt ikke være i stand til å oppnå en normal toppfart. Der er det noe som ikke er riktig. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.