Gå til innhold

Startsperre / bytte hjerne

Ranger emnet


NLT200SX

Anbefalte innlegg

Hei,

har en Opel Corsa B (1999) som har PMS... :-)

Har bytta motor pga tikking, og håpet på at fusking og lite kraft-feilene forsvant med den gamle motoren, men nei. Da altså ligger feilen i noe av det som ikke er byttet.

 

Etter motorbytte fyrte bilen i et par sek (1-2), men stanset umiddelbart, dette skjedde hele tiden. Tenkte meg fram til sammen m en kompis at det måtte være noe m startsperra, og visst var det det, hjernen sitter jo på motoren på disse, så da byttet vi til den gamle hjernen, og da fyrte den. Trolig startsperre-nøkkel-hjerne samarbeidet som avslo start m den nye hjernen.

 

Men nå er jo problemet fortsatt der, og jeg begynner å tenke at det må være hjernen som er defekt.

Men det er jo omfattende å bytte hjerne så sant startsperren er der, derfor ønsker jeg å koble ut startsperra, så jeg kan bytte hjerne til den jeg har liggende, og håpe på at bilen går bedre da.

 

Rariteter den gjør og feil den melder om:

-starter, motorlampe lyser konstant gult, da går motoren ganske bra. Det er slik den oftest er.

-ved tyning (drar den litt på girene eller prøver å øke hastighet i oppoverbakke, eller dytter gassen i bånn uansett gir), mister motoren kraft, og lyste ikke motorlampa fra før, tennes den. Slakker gassen, og motorlampa slukkes, og bilen går normalt igjen til jeg gjentar en av disse.

- nå i det siste har den begynt å starte uten at motorlampa lyser, men den rister veldig (motor som går ujevnt) når jeg slipper gassen i fart uten å trykke inn clutch, og den har stoppet et par ganger og, men starter igjen når jeg bare starter den på nytt. Samtidig synes jeg den oftere mangler kraft, det er lettere å fremprovosere at den ikke drar og tenner motorlampa. Slitsomt i en forbikjøring f.eks, for da må jeg jo bare slippe gassen før motoren "våkner" igjen.

-lambda sonden er byttet, for den ga feil på dette i feilavlesning. CO er høy (ca. 3-5, skulle ha vært 0,5). Den gir fortsatt feilkode på lambda, selv om den er ny..... Men verkstedet konstaterte at lambda funker, for ved gasspådrag i tomgang synker CO betraktelig, ned under 1. På ordinær tomgang går CO opp igjen.

 

Er det rimelig å tro at det er hjernen som ikke er helt frisk?

 

Jeg tror det.

 

Og i såfall, hvordan kan jeg koble ut startsperra så jeg kan sette i den andre hjernen jeg har liggende, uten å måtte kjøpe samspillende tenning-nøkler-hjerne hos Opel til en pris som tilnærmer bilens bruktverdi... ?

 

Takknemlig for svar.

You know you are a REAL racer when, if something falls off your car while driving, you wonder how much weight you just saved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker meg noe sånt som at du har kjørt en stund med disse feilene og at det da har gått utover flere ting. For det første er det med stor sikkerhet en feil på lmm her! En annen ting er at ettersom du trolig har kjørt en periode med defekt lmm og lambda har dette gått utover katalysatoren din også. Denne er nok smeltet innvendig og derfor vil du alltid ha noen motorproblemer frem til denne er byttet/fjernet. Nå vet ikke jeg om det er 2 lambdasystemer på denne modellen eller om det var noe som kom litt senere på denne, men uavhengig av det ville jeg fysisk målt signalen de(n) sender til styrenhet for så å samenligne verdiene med verkstedbok. Disse talla forteller deg MYE! En ting til som også er dårlig var på disse bila er tempføler motor som gir signal til styrenhet for styring av chouk, mål også denne og sjekk at den avgir riktig signal. En siste ting som jeg har vært borti noen ganger her er svinghjulsføler, men den har neppe noe med feilene du beskriver å gjøre, men kan være greit å ha i bakhodet... Kontroller også drivstoffilter og drivstofftrykk dersom problem vedvarer etter kontrol og eventuell rep av feil.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår