Gå til innhold

Ang. Rubbing og Fjerning av Klarlakk

Ranger emnet


Nikkisix

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et par spm. ang. rubbing.

 

Er det farlig og bruke rubbing ?

 

Er Meg's ScratchX 2.0, rubbing? Evt. hvilket produkt fra Meg's er rubbing ?

 

Fjerner rubbingen klarlakken ??

 

Fjerner "sanding" klarlakken ??

 

Går det ann å få tilbake klarlakken ??

 

Hvordan får man tilbake klarlakken ??

 

Hvordan merker man at klarlakken er fjernet ??

 

På forhånd takk !

:thanks:

 

Mvh. Nikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig og bruke rubbing ?

Ja det kan det være, om du ikke vet hvordan du skal gjøre det, og når du skal stoppe.

 

Er Meg's ScratchX 2.0, rubbing? Evt. hvilket produkt fra Meg's er rubbing ?

Ja vil tro at den er det ja, men jeg vet ikke om den er fin eller grov, har ikke prøvd den selv enda.

 

Fjerner rubbingen klarlakken ??

Ja det kan den gjøre, om klarlakken er tynn, eller du ikke vet hva du gjør når du rubber.

 

Fjerner "sanding" klarlakken ??

Ja det kan det gjøre, sanding betyr sliping, og sliper du nok, så sliper du bort klarlakken

 

Går det ann å få tilbake klarlakken ??

Ja

 

Hvordan får man tilbake klarlakken ??

Ved å sprøyte på ny klarlakk

 

Hvordan merker man at klarlakken er fjernet ??

Du får en randmarkering der du har slipt gjennom, evt matt felt om du kommer inn på basen, og du får farge på slipepapiret.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlig og bruke rubbing ?

1. Ja det kan det være, om du ikke vet hvordan du skal gjøre det, og når du skal stoppe.

 

Er Meg's ScratchX 2.0, rubbing? Evt. hvilket produkt fra Meg's er rubbing ?

2. Ja vil tro at den er det ja, men jeg vet ikke om den er fin eller grov, har ikke prøvd den selv enda.

 

Fjerner rubbingen klarlakken ??

3. Ja det kan den gjøre, om klarlakken er tynn, eller du ikke vet hva du gjør når du rubber.

 

Fjerner "sanding" klarlakken ??

4. Ja det kan det gjøre, sanding betyr sliping, og sliper du nok, så sliper du bort klarlakken

 

5. Går det ann å få tilbake klarlakken ??

Ja

 

6. Hvordan får man tilbake klarlakken ??

Ved å sprøyte på ny klarlakk

 

7. Hvordan merker man at klarlakken er fjernet ??

Du får en randmarkering der du har slipt gjennom, evt matt felt om du kommer inn på basen, og du får farge på slipepapiret.

 

1. Jeg vet mye om bilpleie, men akkurat nå ble jeg veldig usikker. Bør jeg ikke rubbe da ?? evt. Når skal man slutte ?

 

3. Hvordan vet man at klarlakken er tynn da ? ?

 

4. Men må det ikke sliping til for å fjerne dype riper da ? ?

Kan du gi meg råd om hvordan jeg sliper ? ?

Kan du gi meg råd om hvordan jeg rubber ? ?

 

6. Er det dyrt å spraye på ny klarlakk ? ?

Hvor kan man få gjort det ? ? ?

 

7. Høres sikkelig skummelt ut.

 

 

Tusen Takk for svarene jeg fikk av deg !!

 

Mvh. Nikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg ikke rubbe da ?? evt. Når skal man slutte ?

Med ScratchX trenger du ikke å være så fryktelig redd for å gå gjennom klarlakken. SX er hånd/DA rubbing og du kan bruke dette på en pad for å gå på ripene. Det er også litt filler i SX som gjør at oljene i stoffet "tetter" litt i ripene noe som gjør at du ser de i mindre grad - ikke helt fjernet men skjult. Grunnregelen er jo at du ikke får slipt vekk riper som du får tak i med neglen din. Da har de stort sett gått gjennom klarlakken og inn i fargelakken. Det du ønsker er å slipe maks 8 mikroner eller 0,008 millimeter. Noe mer enn dette er ikke å anbefale, ettersom klarlakken innholder UV-beskyttelse for fargelakken.

Vanlig lakk er ca i tykkelse 100-180 mikroner, eller 0,10-0,18 millimeter tykkelse. I dette laget har man grunning, fargelakk og klarlakk - i denne rekkefølgen. Tykkelsen på lakklagene vil variere fra bilmerke til bilmerke men er som regel på ”nyere” biler mellom 0,038-0,050mm.

 

3. Hvordan vet man at klarlakken er tynn da ? ?

Dette kan du måle deg frem til ved å bruke en lakkdybemåler. De dyreste målerene klarer å måle de forskjellige lakk lagene og tykkelsene på disse, mens andre "rimeligere" versjoner måler den totale tykkelsen på lakken din. Sistnevnte er mest vanlig og fungerer bra det også, ved at man bruker total målingen til å anslå tykkelsen på klarlakken ut i fra kunnskap/bakgrunn om lakkoppbyggingen. Under 100um bør man være forsiktig med tung rubbing.

 

4. Men må det ikke sliping til for å fjerne dype riper da ?

Våtsliping er veldig effektivt, men det er ikke alltid dette er nødvendig og gjør du feil kan du fort bli nødt til å dra till lakkereren for overspraying av klarlakk. Roterende maskin og riktig polish så er som regel veldig mye gjort. De ripene som har gått gjennom klarlakken må som regel etterfylles evt slipe "kantene" for å få skjult dette best mulig.

 

Kan du gi meg råd om hvordan jeg sliper ? ?

Meguiars og 3M har våtslipepapir som du lar ligge i vann god til før sliping og skal du gjøre det for hånd så bør du også ha en slipekloss slik at slipingen blir flat. Start med 3000korning evt 4000 og jobb deg evt grovere. Rette drag, ikke diagonalt og horisontalt om en annen og 6-10 drag over samme område pleier å gjøre susen.

 

Kan du gi meg råd om hvordan jeg rubber ? ?

Nr 1 for korrigering er en skikkelig roterende maskin, ala Makita 9227CB eller Flex. Nr 2 som jeg selv ville anbefalt til 90% av folk som ikke gjør dette ofte er en DualAction maskin feks Meguiars G220, PorterCable(USA) evt UDM (UltimateDetailingMachine).

Hvis dette er noe du bare skal gjøre 1-2 ganger så er det beste å sette jobben bort og heller polere selv med feks Meguiars steg 1-2-3 serie for å vedlikeholde lakken.

 

6. Er det dyrt å spraye på ny klarlakk ? ?

Alt er relativt og det spørs selvsagt på hvor stort område det er snakk om. Prisen varierer fra lakkerer til lakkerer og skal det gjøres skikkelig så er det også litt arbeid da med tanke på klargjøring, og ikke minst etterarbeid for å få skjøtene bra. Noe pris skal jeg ikke begi meg utpå da dette vil variere fra størrelse på området til hvem som skal gjøre jobben.

Hvor kan man få gjort det ? ? ?

Dette gjøres normalt hos lakkereren.

 

7. Høres sikkelig skummelt ut.

Neida:-) Tror trygt du kan kjøre litt på med ScratchX'en din..

Håper du fikk svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

heisann, kunne trengt litt hjelp selv her.. kjøpte meg en bmw e36 for litt siden, og framfangeren ble spraylakkert dagen før jeg kjøpte den. det ser jo likt ut forhold til resten av bilen, men har ikke same glansen.. selgeren sa den burde rubbes ned og poleres etter 10 dager. hvordan gjør jeg det? :)

 

MVH Christoffer

BMW'n står i gården men er bare 17 år!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva er fangeren lakkert med?Sprayboks eller hos et lakkfirma?

Kjøpt bilen hos forhandler eller privat?

 

Hørtes rart ut at du ikke kunne rubbe den før etter 10 dager...hos oss kan man slipe ned og rubbe så og si rett etter en bil er lakkert..Høres ut som noe muffins det der...Ville tatt kontakt med den du har kjøpt den av og klaget på glansen og bedt han fikse det selv;)

 

Hvis du isåfall skal gjøre det selv,så bare følg beskrivelsen til han som skrev over deg...

En god poleringsmaskin,padder,rubbing og polish er tingen!

Fangeren kan være skummel å ploere hvis du ikke har polert noe særlig før.Mange kanter,plastdeler osv...Lett for å gå gjennom klarlakken hvis du ikke vet når du skal stoppe,spesielt på kanter.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår