Gå til innhold

Registerreim ikke byttet ved kjøp hos merkeforhandler.

Ranger emnet


Kim Ståle

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min Skoda Octavia for ca 3 år siden, den hadde da gått 97000. Kjøpte den hos merkeforhandler og har jo følt meg trygg på at bilen da er som den skal.

 

Men nå i mai hadde jeg den på service, da jeg fant frem serviceheftet og så litt i det var det ikke krysset av noe sted for at registerreim var byttet. Denne skulle vært byttet på 90000. Bilen har nå gått 131000 og etter jeg fant ut dette har jeg ikke villet kjøre så mye, hehe...

 

Spørsmålet mitt er da, når jeg kjøpte bilen, var jeg da ansvarlig for og sjekke slikt selv? Er det mulig at jeg kan få forhandleren til og ta dette på sin regning idag?

 

Kim Ståle

-10 Opel Astra OPC-line 1,4t

-94 Opel Astra GSI 16v (selges)

-92 Opel Vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å få forhandleren til å ta dette på sin kappe er du en magiker... Bilen er utenfor all form for garanti og kjøpet på bruktbilen er såpass gammelt at de neppe vil bry seg noe om det. I beste fall vil de kanskje gi deg en god pris på skifte av regreim ved service...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde forhandlere solgte bilene i ordentelig stand jeg da...

 

Jeg har vært i kontakt med verkstedet, de sa at dette skulle jo vært gjort så de syntes jeg skulle snakke med selger. Han skulle snakke med verkstedet og ringe meg tilbake.

 

Bare tenkte jeg skulle høre om jeg hadde noen rettigheter sånn i etterkant.

 

Men da skal jeg prate med selger igjen og høre om jeg kanskje får litt god pris.

 

Takk for svar! :)

-10 Opel Astra OPC-line 1,4t

-94 Opel Astra GSI 16v (selges)

-92 Opel Vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt bilen på service 2 ganger etter jeg kjøpte bilen.

Det var i forbindelse at jeg skal selge bilen at jeg begynte og tenke på dette.

 

Så det du sier er at bilforhandlerene ikke har noe plikt til og selge bilen etter at alt av servicer er fulgt, altså som skal gjøres da den blir tatt i innbytte. Er da derfor man får lavere pris på innbytte fordi det er ting som må gjøres med bilen.

Selv om jeg kjøper en Skoda hos Skoda så trenger den verken være eu-godkjent eller ha blitt tatt service på før vidresalg da? Og dette trenger de heller ikke opplyse noe om?

 

Dette syntes jeg er veldig rart...

-10 Opel Astra OPC-line 1,4t

-94 Opel Astra GSI 16v (selges)

-92 Opel Vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tvilsomt ut. Og Skoda er jo ikke VAG.

Og det meste jeg har hørt om er 100.000 eller 5 år.

 

Tid blei ikke skoda vag?

fabrikken sier ikke noe tidsfrist,kun km,varierer alt fra 60.000 til 180.000 intervall,du må nesten ringe verkstedet så de kan slå opp i Elsa og finne ut hva intervall er på akkurat din bil.

hvis det er en 100hk pumpedyse du har tror jeg intervall er 120.000,men som sagt ring å spør.

forøvrig annbefales det å bytte etter 5år i norge.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt bilen på service 2 ganger etter jeg kjøpte bilen.

Det var i forbindelse at jeg skal selge bilen at jeg begynte og tenke på dette.

 

Så det du sier er at bilforhandlerene ikke har noe plikt til og selge bilen etter at alt av servicer er fulgt, altså som skal gjøres da den blir tatt i innbytte. Er da derfor man får lavere pris på innbytte fordi det er ting som må gjøres med bilen.

Selv om jeg kjøper en Skoda hos Skoda så trenger den verken være eu-godkjent eller ha blitt tatt service på før vidresalg da? Og dette trenger de heller ikke opplyse noe om?

 

Dette syntes jeg er veldig rart...

Eneste plikten en forhandler, merke eller ikke har, er at de ikke skal selge biler som ikke er godkjente for bruk på norske veier. Gjør de alikevel det skal dette opplyses i kontrakten.

 

Grunnen til at innbyttepris er lavere en utsalgspris er like mye det at en bilforhandler ikke er en underavdeling av NAV. De skal tjene penger de også, det er jo derfor de driver med det.

 

Som sagt, bilen skal være lovlig for bruk på norske veier, og EU godkjenning er jo en del av dette. Service eller ikke er mer et prisspørsmål

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Klarer du å få forhandleren til å ta dette på sin kappe er du en magiker...

 

Da er bilen parkert på verkstedet og skal repareres til uka, på forhandlerens regning.

 

 

 

Abra Kadabra!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår