Gå til innhold

Mystikk rundt frontfeste av fjærer/dempere

Ranger emnet


breaker

Anbefalte innlegg

Da lager jeg nok en tråd om dette temaet, men jeg har hørt om flere som har lurt på akkurat det samme som meg, men ikke funnet noen skikkelige svar. Har søkt rundt masse uten å finne svar på dette og tenkte det var på tide å be om litt hjelp fra dere som har bra kompetangse på golf 3'er ;)

 

Problemstilling

Ved montering av nye fjærbeinslagre, fjærer og hele pakka ser jeg at topplokket(nr. 9 på bildet i denne lenken) stikker opp ca 1cm. På stock oppsett(slik den kom med orginaldeler) lå den helt nedpå.

 

Spørsmål

Så da lurer jeg, hvordan kan det bli slik? Var den montert annerledes fra fabrikken? Har det egentlig noe å si i praksis?

 

Min teori/forslag til løsning

Hvis man tar denne tegningen som utgangspunkt:

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=24941&stc=1

  • Ta mutter nummer 7 på rett etter fjærskålen(5)
  • Snu så fjærbeinslageret(6) andre vegen og la det hvile på mutterens topp i stedet for fjærskålen
  • Monter resten som normalt og du vil nå kunne få toppdekselet(9) helt nedpå

Stock mutteren legger seg veldig fint på fjærskålen btw, det har jeg sjekket.

 

 

Hva sier dere folkens? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke monterer lageret ned mot fjærskålen så er det ikke sikkert lageret klarer å dreie rundt som det skal.

 

Jeg har oppgradert til Vr6 gummiforing på begge bilene mine, og da prøvde jeg å rokere litt på delene her, den beste løsningen er den som er avbildet.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lager jeg nok en tråd om dette temaet, men jeg har hørt om flere som har lurt på akkurat det samme som meg, men ikke funnet noen skikkelige svar. Har søkt rundt masse uten å finne svar på dette og tenkte det var på tide å be om litt hjelp fra dere som har bra kompetangse på golf 3'er ;)

 

Problemstilling

Ved montering av nye fjærbeinslagre, fjærer og hele pakka ser jeg at topplokket(nr. 9 på bildet i denne lenken) stikker opp ca 1cm. På stock oppsett(slik den kom med orginaldeler) lå den helt nedpå.

 

Spørsmål

Så da lurer jeg, hvordan kan det bli slik? Var den montert annerledes fra fabrikken? Har det egentlig noe å si i praksis?

 

Min teori/forslag til løsning

Hvis man tar denne tegningen som utgangspunkt:

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=24941&stc=1

  • Ta mutter nummer 7 på rett etter fjærskålen(5)
  • Snu så fjærbeinslageret(6) andre vegen og la det hvile på mutterens topp i stedet for fjærskålen
  • Monter resten som normalt og du vil nå kunne få toppdekselet(9) helt nedpå

Stock mutteren legger seg veldig fint på fjærskålen btw, det har jeg sjekket.

 

 

Hva sier dere folkens? :P

 

Lokket kommer alltid til å ligge litt over, slik det skal være, visst ikke skraper det nedi dempertårnet

Og ved å snu det du sier kommer du til å få mange rare lyder og kanskje en knekt fjør da lageret ikke kommer til sin misjon. Ikke å anbefale, Monter det slik som på bildet. Men for all del, det er jo bare å prøve, tar jo bare 10 min å bytte det over igjen. Bare å ta seg ut...

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvordan den kan gå fra å være 1mm over til 1cm over. De nye muttrene er da ikke så mye feitere enn de gamle. Kan ikke tenke meg noe annet enn at de har vært montert på en annen måte før, men igjen så strider det mot all fornuft mtp. hvordan det ser ut som skal monteres logisk sett.

 

Golf 3 GTD Special:

Hva mener du med å skrape nedi? De skal jo ikke snurre rundt?

Jeg ser de endrer litt vinkel når man svinger med rattet, men da vil den vel bare støtte seg på kanten og ikke skrape. Kanskje det er uheldig for demperstangen å bli holdt igjen på den måten og ikke få endre vinkel. :/

 

Til de som lurer:

Jeg vet og har sjekket at lageret vil kunne rotere hvis det monteres på min foreslåtte måte. Mutterfestet er roterbart, uavhengig av noen andre deler. Dvs. hvis lageret ligger opp ned inni gummistykket, så vil selve mutterfestet være roterbart.

 

Jeg har veldig lyst å teste denne rekkefølgen men er en liten detalj som gjør at jeg avventer. Når jeg nå svinger på rattet, ser jeg at dette topplokket(9 på bildet i orginalpost) endrer vinkel, den skrår nedover når jeg svinger. Hvis jeg da låser den fast i bunn hindrer jeg den fra å gjøre dette og så vidt jeg kan se kan da demper-stangen bli bøyd.

Endret av breaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvordan den kan gå fra å være 1mm over til 1cm over. De nye muttrene er da ikke så mye feitere enn de gamle. Kan ikke tenke meg noe annet enn at de har vært montert på en annen måte før, men igjen så strider det mot all fornuft mtp. hvordan det ser ut som skal monteres logisk sett.

 

Golf 3 GTD Special:

Hva mener du med å skrape nedi? De skal jo ikke snurre rundt?

Jeg ser de endrer litt vinkel når man svinger med rattet, men da vil den vel bare støtte seg på kanten og ikke skrape. Kanskje det er uheldig for demperstangen å bli holdt igjen på den måten og ikke få endre vinkel. :/

 

Den følger vell demperstanga rundt når du svinger. Gummiforingen står i ro, mens lageret "frigjør" alt annet til å rotere når du svinger. Om du da har for liten klarin tar topp skåla nedi, ikke at det i seg selv er det største problemet, og tror nok at du bøyer skåla lenge før demperen, men hvorfor gjøre det annerledes enn orginalt? Er en grunn til at det er konstruert slik det er.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av grunnen til at jeg startet denne tråden er pga. servoen min bråker mer enn før nå etter jeg monterte coiloversene. Litt det som fikk meg til å lure på om det kanskje kunne være feilmontert. kanske jeg strammet for løst når jeg skrudde på første mutteren over lageret.

 

En ting til:

Jeg fikk med to muttre pr. demper. Den ene har sånn lås slik at den ikke skal gå opp så lett. Skal denne på først eller sist? Skal det være 7 eller 10 på bildet?

Det har sikkert veldig lite å si men jeg har lyst til å gjøre alt "by the book" denne gangen og være sikker på at alt er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår