Gå til innhold

Problem med Girkassa

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Jeg har en Crysler Stratus Lx 96 Mod 2,5L Cirrus Automat Gir. Og Har problem med girkassa.. Men jeg veit ikke helt om det er girkassa eller om det kan være noe annet.. Det som skjer et atte når jeg setter den i D så vil den ikke gire opp. Og vis jeg setter den i L så kjører den heltvanlig men ville ikke gires opp.. P og R funker helt fint. Men det er liksom bare D'en som ikke vil gire opp. Kan det være feil kode eller er det girkassa som er Kaputt ? Takker og bukker for svar... :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt output speed sensoren på girkassa ;) sitter til høyre på kassa om du står foran bilen, er to helt like, output og input, men mest sannsynlig output sensoren som er defekt, eller ledningsbrudd i kretsen til den.

oijaa ikke verre enn det ? Er det stort arbeid for å bytte ut sensoren ? Fordi når jeg har den i L så kjører den heltvanlig men vil ikke bare gire opp.. Så vis du sier det så prøver jeg det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oijaa ikke verre enn det ? Er det stort arbeid for å bytte ut sensoren ? Fordi når jeg har den i L så kjører den heltvanlig men vil ikke bare gire opp.. Så vis du sier det så prøver jeg det..

Nei, det er ikke mye arbeid å bytte, men du må av med hjulet på venstre side av bilen.. den sitter ytterst på kassa der. Hadde samme problem på en stratus som kun gikk til 2 gir, og der bytta vi sensor og da ble bilen bra etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange årsaker til at girkassa ikke girer,første som bør gjøres er å få avlest feilminne. Da kan man få en idikasjon på hvor problemet kan være. Kan være nok med for lavt oljenivå. Andre muligheter er speedsensorer,solenoidsentralen,slitte bånd eller andre makaniske feil i kassa.

Årsaken til at girkassa låses i 2. gir er for at man skal få kjørt til nærmeste verksted. 2.gir brukes som nødgiri slike tilfeller. Vil ikke anbefale deg å bruke bilen for mye før du får dette utbedret,kan blir mer skader i kassa om du kjører. Kjør heller ikke i høy hastighet i 2. gir.

Er det lenge siden det er skiftet olje og filter på kassa? Skal skiftes hver 48 000 km.

Om du stopper motoren og starter igjen,girer den normalt en stund da?

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange årsaker til at girkassa ikke girer,første som bør gjøres er å få avlest feilminne. Da kan man få en idikasjon på hvor problemet kan være. Kan være nok med for lavt oljenivå. Andre muligheter er speedsensorer,solenoidsentralen,slitte bånd eller andre makaniske feil i kassa.

Årsaken til at girkassa låses i 2. gir er for at man skal få kjørt til nærmeste verksted. 2.gir brukes som nødgiri slike tilfeller. Vil ikke anbefale deg å bruke bilen for mye før du får dette utbedret,kan blir mer skader i kassa om du kjører. Kjør heller ikke i høy hastighet i 2. gir.

Er det lenge siden det er skiftet olje og filter på kassa? Skal skiftes hver 48 000 km.

Om du stopper motoren og starter igjen,girer den normalt en stund da?

Som sagt den vil ikke gires opp selv om jeg starter motoren igjen.. Jeg husket at jeg måtte sette den på L også holde turtallet høyt opp sånn mellom 50-70km også sette den i D så kjenner jeg liksom at den gira ned.. Jeg veit ikke om det er skifta eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvilke feilkoder lå inne på girkassa?

Girkasse fra Voyager passer nok,men det er ikke den samme,annet delenr.

Kan være forskjell med utveksling bla.

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke feilkoder lå inne på girkassa?

Girkasse fra Voyager passer nok,men det er ikke den samme,annet delenr.

Kan være forskjell med utveksling bla.

Tatt diagnosetest, lest ut feilminne

Kontr olje

Kontr in/output-sensorer

Kasse har følgende feilmeldinger

P1790 Fault immediatly after shift

P0732 Gear ratio error in 2 nd

P0734 Gear ratio error in 4 th

Defekt aut.kasse , tar ikke tak/slurer

det var det han sa til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Stratus 2.5 LX '95 med defekt bensinpumpe=starter bare av og til, og noe rusth her og der. Nyoverhalt gearkasse OG motor/gearstyring. Brukt i 3 år. Hele bilen selges rimelig, under 1/2 pris av det det koster å overhale gearkassa di. ilen står i Kongsberg dersom du er interessert. Ble EU godkjent i vår, men skal flytte, og har ikke tid til å få fiksa bensinpumpa (den ligger OPPÅ tanken....) Send PM dersom dette er interessant. BTW, overhaling av kassa koster ca 20.000.- Så er det inn og ut montering. Styringa koster ca 8000.- Min bil går for 10.000 ferdigpruta. Nye bremser foran og ny frontrute (skiftet ved siste eu-kontroll)

Endret av Timberman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man havner stort sett på samme prisen,litt avhengig av prisen for overhaling,kan variere litt. Man havner på ca 30 000,- uansett med inn/ut mont og skift eller overhaling.

Da kan jo bilen til Timberman være et alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider