Gå til innhold

Skifte lydhorn på stv b

Ranger emnet


pioneer1

Anbefalte innlegg

På de aller fleste biler sitter tuta/tutene bak framstøtfangeren et sted. Et kompressorhorn må kobles opp med rele, siden det har høy startstrøm og generelt trekker mer strøm enn originalhornet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hornene står på passajer-siden

Under lyktene, men du må av med front-fangerne for å komme skikkelig til de, slik er det i allefall beskrevet i haynes-boka.

Har hatt av lyktnene, og ja de står så pass klistra oppi fangerne av den må av for å skifte de...

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste biler sitter tuta/tutene bak framstøtfangeren et sted. Et kompressorhorn må kobles opp med rele, siden det har høy startstrøm og generelt trekker mer strøm enn originalhornet.

 

Kan jeg bruke originalledningene på releet, eller må jeg strekke nye kabler?

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker originalledningene som styrestrøm (inn på klemme 85 og 86), så må du legge opp en kabel MED SIKRING fra + på batteri til releet (klemme 30), og tilslutt en ledning fra 87 på releet til kompressorhornet. Så kobler du en ledning fra - på kompressor til gods/jord i bilen.

 

Noen biler har bare en ledning inn på tuta, da kobler du denne ledningen inn på 85, og jorder klemme 86 på releet. Polariteten på 85-86 er likegyldig, men kompressor må ha riktig + og -.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker originalledningene som styrestrøm (inn på klemme 85 og 86), så må du legge opp en kabel MED SIKRING fra + på batteri til releet (klemme 30), og tilslutt en ledning fra 87 på releet til kompressorhornet. Så kobler du en ledning fra - på kompressor til gods/jord i bilen.

 

Noen biler har bare en ledning inn på tuta, da kobler du denne ledningen inn på 85, og jorder klemme 86 på releet. Polariteten på 85-86 er likegyldig, men kompressor må ha riktig + og -.

 

De nummererte klemmene du snakker om regner jeg med er på et relee?

aldri forstått meg på releer, men er god på + og - :)

 

Takker for kjempegode tips fra dere begge

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på releet ja. Dette er standard merking, og du kan kjøpe et helt vanlig 12v rele på f.eks biltema. Noen har 4 poler, og noen har 5. Det holder med 4 i ditt tilfelle.

Husk å skru releet fast i noe, skjermet for vannsprut og med tilkoblingene NED. Jeg glemte dette en gang, og releet ble fullt av vann, fordi det ikke er helt vanntett i bunnen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår