Gå til innhold

Skal ha min første bil og trenger noen pointers

Ranger emnet


mvhVikingen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min første bil, men har ikke peiling på bil i det hele tatt. Aner ikke åssen bil som er "grei" for en ung kar som meg, eller hva som er økonomisk.

 

En motor som er rundt 2 liter og har i overkant av 120-140 hk høres greit ut. Manuell girkasse. Som de fleste 18årige gutter er jeg ganske glad i fart :) Prisen tenker jeg kunne være rundt 50 000 - 60 000.

Men som sagt, så har jeg ikke peiling ^^

Ikke så viktig med detaljer, men en 1,4 liter med 75hk blir et for stort slag i ballene til at jeg kan klare det :P

 

 

Hadde vært fint med mange svar, for jeg har lyst til å se det fra så mange synsvinkler som mulig.

 

:thanks for your help

Endret av mvhVikingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor popper det opp så mange tråder med folk som trådstarter som spør om akkurat dette akkurat rundt denne årstiden?

 

Er du villig til å ofre motoreffekt for litt nyere bil og muligens mindre mekking, eller en eldre årsmodell som kanskje ikke ser så "fresh" ut i dine øyne men som har godt med hester?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor popper det opp så mange tråder med folk som trådstarter som spør om akkurat dette akkurat rundt denne årstiden?

 

Er du villig til å ofre motoreffekt for litt nyere bil og muligens mindre mekking, eller en eldre årsmodell som kanskje ikke ser så "fresh" ut i dine øyne men som har godt med hester?

 

Går greit det...så lenge det ikke blir manko på krefter. Når det kommer til mekking, så har jeg som sagt null peiling så man kan si at en Volvo 240 er ute av bildet (bare et eksempel) :)

 

Og et svar på det første spørsmålet kan jo være at sommer og bil er en god kombinasjon, og så får folk en del penger rundt denne tiden. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når jeg så at du var en 18 åring, som nettopp har fått lappen og skal ha din første bil"med power i" var. Han her kommer jaggu meg ikke til å leve lenge. Slike som deg leser jeg om i avisa annenhver dag.

Min første bil var en volvo 360. Og jeg skal love deg at det var mer enn nok power for meg som stod der med ferskt førerkort!

Power kan du lete etter når du kan å mestre en bil, og får MYE mer erfaring i trafikken. Og om du er glad i fart kan du hoppe i fallskjerm eller noe. Hold deg unna veiene med den holdningen. Spesielt når du er fersking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å vente litt med å kjøpe en sprek bil, er selv 18år og har hatt lappen siden januar. Jeg kjører ikke noen sprek bil og det er jeg faktisk glad for, har hatt mange erfaringer etter jeg fikk lappen spessielt på vinterføre. Vet selv at jeg ikke hadde klart å holde igjen ihvertfall. Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg nok kjøpt meg en bil med heftig motor alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et jævla drog av ei dieselmærce med manuellt gir du lille venn, og lær deg å kjøre bil først.

 

Hadde ei lat mærce når jeg var liten gutt jeg også.

Lærte ekstremt masse.

 

Dritten endte opp rammeskeiv, men rettan ut med en volvo 240 og litt sparkel.

Så var det ut å satse på nytt og se om det gikk an å drepe noen andre deler.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet til bilforumets medlemmer egentlig, ingen klarer jo å svare på trådstarters spørsmål. Bare masse advarsler om at spreke biler kommer til å ta livet av han. Han skriver jo i første post at han tenker seg en 2-liter på rundt 120-140 hk. Dette høres da ikke ut som noe fartsmonster for meg, er vel ganske vanlig familiebil-effekt det der... Vi snakker da ikke Cosworth eller M3 heller.

 

Og det rådet om å kjøpe en bil med under hundre hester? Javel, hvorfor det? Generelt mener jeg at biler med så beskjedne effekter er farlige i trafikken, bruker jo en halv time på å kjøre forbi en traktor eller moped... Og nå kommer folk til å klage å syte å skrive at visst får man bittesmå japser med 1.3 turtallsmaskin som går rett så godt... vel disse er iallefall ikke trygge i trafikken av andre, åpenbare grunner..

 

Til trådstarter: Hva med en BMW 320? De ser ut til å kunne passe kriteriene dine bra:)

Eller kanskje en VAG med 1.8T?

Endret av Jaymz

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom man har bil med 500 hk så må man ikke kjøre i 280 i trafikken fordi da....

og de fleste greier lett å kontrollere en bil med 120-140 hk uten om å være rallysjåfør..

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skrev, Jaymz, virker du som en meget smart mann :)

Og den bmwen du nevnte var ikke et dumt valg.

Når det kommert til det 90% av svarene nevner, at en 18 åring ikke burde ha en for sprek bil, er jeg helt enig. Men hvor går grensen for å kunne kalle en bil sprek? Etter hva jeg hører er en bil med rett i overkant av 100hk ikke så dumt.

Men takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et jævla drog av ei dieselmærce med manuellt gir du lille venn, og lær deg å kjøre bil først.

 

Hadde ei lat mærce når jeg var liten gutt jeg også.

Lærte ekstremt masse.

 

Dritten endte opp rammeskeiv, men rettan ut med en volvo 240 og litt sparkel.

Så var det ut å satse på nytt og se om det gikk an å drepe noen andre deler.

 

dette er jeg 99% enig i, men ville gått for automat..

 

skjønner ikke at folk anbefaler noe slitne små konebiler på 1.4l.. kjøp deg heller en 124 300tdt, bruker 0.65-0.7, mye større plass, mye grommere og går faktisk an å trimmes selv om du ikke har store skruferdigheter! Og drar i riktig ende + bra kvalitet. Denne kan du dra lokale fjortisjenter med hvis du legger igjen ei larve;)

 

Stusseligere bil enn polo, opel corsa og liknende finns ikke.. det er altfor feminint, med mindre du er skinkeridder da..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen jeg ville vurdert innenfor dine kriterier:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17615989

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17571424

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17401324

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17266089

 

Jeg kunne anbefalt noen spesielle biler også men nå har jeg vel ikke helt mainstream smak.

 

Anbefaler deg å kjøpe en bil du har lyst til å ta vare på, og deretter et verktøysett. Spør på forum som dette når noe går i stykker og finn ut av det selv i stedet for å bli flådd av inkompetente verksteder. Det gir ihvertfall meg mye glede å reparere selv selv om det er møkkete og vanskelig noen ganger. Poenget er at det ikke er morsomt å mekke på en bil du ikke føler noe spesielt for. Du kan kjøpe en "fornuftig" og kjedelig bil, men den vil også gå i stykker og da er det bare kjipt å reparere og koste på!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jeg 99% enig i, men ville gått for automat..

 

skjønner ikke at folk anbefaler noe slitne små konebiler på 1.4l.. kjøp deg heller en 124 300tdt, bruker 0.65-0.7, mye større plass, mye grommere og går faktisk an å trimmes selv om du ikke har store skruferdigheter! Og drar i riktig ende + bra kvalitet. Denne kan du dra lokale fjortisjenter med hvis du legger igjen ei larve;)

 

Stusseligere bil enn polo, opel corsa og liknende finns ikke.. det er altfor feminint, med mindre du er skinkeridder da..

Jeg for min del vil tro det er en fordel å lære seg å gire med ei slarkete girkasse fra mærce, med en halv runde slark fra girbox og ut til mellomaksel.

Man blir fort jævla god til å håndtere manuellt gir da =)

Sladding blir fort litt mere gøy om man har kløtsj.

Jeg personlig ville gått for automat nå.

 

Blir pendler/partyvogn snart.

w-124 250TD/300TD(T)

Og ett eller annet gøy man kan kjøre seg i autværnet med utenom.

Enten motorsykkel KTM/husaberg/GasGas/eller no racing rælemikk, eller en ny bil.

Tenker på ny impreza 2,0D sport

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo 240, 740 er jo en go første gangs bil, kansje ikke det mest økonomisk du kan få tak i men, dem tåler i hvertfall en del. enkle å få deler t.

ellers som de andre sier skaff deg en mercedes diesel, går bra og bruker ikke alt for mye på mila.

har jo bmw au, men da er det dyrer for deler, og forsikring

Endret av Amundsen

Volvo 240 Gl 87 (bruks Bil)

Volvo 850 Se 94 (Solgt)

Vw Vento 96 tdi (Solgt/vraka)

Bmw 520i Turbo 250hk 91 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår