Gå til innhold

Skal ha min første bil og trenger noen pointers

Ranger emnet

mvhVikingen

Anbefalte innlegg

Og du er hvor gammel? Selvfølgelig kjører du gris, hvis du har en sprek bil. Dessverre er det ikke som på MC lappen, at man har en begrensning. Skulle vært sånn at man kunne ta billappen når man var 18, men at man ikke kunne kjøre noe sterkere enn 100 hk, de to første årene. Jeg vurderer MC lappen, og jeg er rolig i trafikken, men jeg tror faktisk at jeg ville kjørt meg ihjel om jeg fikk en 125 hk Ninja (og dette er kun 600 CC).
Det er godt at du ikke regulerer slikt. :P

Folk har forskjellig syn på dette med hk. For eksempel du som virker å aldri kjøre noe med mer enn 120 hk, har sikkert et helt annet syn enn en som kjører rundt med 200 hk. Jeg synes at en bil på 1300 kg bør ha minst 130 hk, altså 1 hk per 10 kg. Bare dette er etter mitt syn en dau bil. Alt fra 150-200 hk er helt greit etter mitt syn. Under dette er for lite, og over så begynner det å bli sprekt.

Et problem med en dau bil er at du på landeveien, der du kanskje har korte forbikjørings-strekninger ikke klarer å komme forbi en sinke, fordi at bilen ikke klarer å komme fort nok opp i fart. Ellers er det også gørrkjedelig å kjøre når du har så lite effekt.

Og det er tullete å si at man trenger 2 år på å lære å kontrollere seg en bil med 150 hk, det kan du gjøre fra dag en. Det er ikke vanskeligere enn at du tar det litt rolig. Dette er forsåvidt heller ikke noe som er sprekt nok til at du klarer å miste kontrollen over det med mindre du er ekstremt dum/uforsiktig.

I tilegg må jeg bare si det at ingen i hele verden kjøper en Ninja, fordi at man skal cruise rundt med det, og kjøre rolig og forsiktig. :P

Jeg vil foreslå at du som ikke kan mekke, lærer deg å gjøre det. Kjøp deg en Sierra, Scorpio, 190E, Volvo 240/740, eller noe i den duren, og kjør det i stykker.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil du ha comfort og en ganske så tøff bil ville jeg gått for bmw e39, 520'en holder i massevis med 150hk. lykke til med bilvalget, husk det er du som bestemmer bil, vi kommer bare med forslag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bil med bakhjulstrekk er hvertfall noe å anbefale. morro på vintern, og etter min mening lettere å redde seg inn med hvis du er litt uheldig å sklir i en sving f.eks.

Bmw 520/525 er 2 greie biler. har selv ikke så mye erfaring med de, men etter hva jeg skjønner går de langt, deilig å kjøre(har selv kjørt litt 520), og bakhjulstrekk.

har selv en MB190. den er dritlett å deilig å kjøre :)

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er hvor gammel? Selvfølgelig kjører du gris, hvis du har en sprek bil. Dessverre er det ikke som på MC lappen, at man har en begrensning. Skulle vært sånn at man kunne ta billappen når man var 18, men at man ikke kunne kjøre noe sterkere enn 100 hk, de to første årene. Jeg vurderer MC lappen, og jeg er rolig i trafikken, men jeg tror faktisk at jeg ville kjørt meg ihjel om jeg fikk en 125 hk Ninja (og dette er kun 600 CC).

Jeg er 24 år, takk som spør, og fikk lappen på min 18 årsdag. Min første bil var en Volvo 240 med verdens sannsynligvis lateste forgassermotor. Dette hindret meg ikke i å utfordre naturlovene ved enkelte anledninger. Noen skumle opplevelser ble det og, men jeg lærte av det. Fordelen med det er at idag kan jeg rolig og behersket rette opp en uventet sleng på vinteren, fordi jeg vet hvordan bilen reagerer.

At unge liker fart og spenning er ingenting nytt, men å foreslå at de ikke skal få lov til å kjøre biler med mer enn 100 hester er så latterlig at det er umulig å ta det seriøst. Dette høres virkelig ut som ett forslag som kommer rett fra SV's landsmøte - finnes ikke bakkekontakt i det hele tatt. Helt typisk nordmenn, forøvrig, å legge skylda på alle ulykker som involverer ungdom på motorstørrelsen. Ferske sjåfører må regne med å ha noen uhell i trafikken uansett, de fleste heldigvis uten store skader, men det går faktisk helt fint å pådra seg noen år på Sunnås i en liten strikkmotorbil og...

Poenget mitt her er egentlig bare at trådstarter startet denne tråden med ett spørsmål om hvilke typer biler som er anbefalt av folk her inne. Han var til å med så oppegående at han la med noen kriterier, så det blir lettere for oss å vite hva han er ute etter. Jeg tror derimot IKKE han er på jakt etter noen reservepappaer som skal holde moralprekener for han. I Norge har vi mer enn nok med myndighetene som skal passe på oss som små barnehagebarn... La voksne folk tenke selv!

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Hva med en BMW 320? De ser ut til å kunne passe kriteriene dine bra:)

Eller en E36 318is.

Den har 140 hk, men har en 1.8 liter i motsetningen til 320'ns 2 liter(150 hk). Derav billigere forsikring men omtrent like sprek bil :)

Du får et fint og heller ikke så gammelt eksemplar for 60k.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audi a4/a6 eller bmw 3/5 serie, mercedes benz c klasse (202) er vell dem bilene jeg ser på som beste ungdommsbilene ;) bmw med sekser motor har litt overdrevent dyr forsikring for ungdommer desverre da, samma gjelder egentlig audi med litt stor motor men dette er vell gjerne et resultat av at det er populære ungdomsbiler

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider