Gå til innhold

Kjøre utenlandsk bil i Norge

Ranger emnet

M3NTAL

Anbefalte innlegg

Er utenlandsstudent og er i utlandet 9-10 mnd av året. Har kjøpt meg en bil som jeg bruker her for å gjøre storhandel/kjøre til trening/skole om vinteren.

Pleier å la bilen stå hos en kompis med garasje om sommeren, men i år har jeg fått et ganske interessant jobbtilbud i ferien. Problemet er bare at jeg kommer til å være avhengig av bil for å komme meg til/fra jobb. Derfor kommer jeg til å kjøre hjem i sommer. (ta en skikkelig roadtrip før jeg vender snuten hjem)

Lurer egentlig på hva som skjer om jeg blir stoppet av politiet i sommer, må jeg ha papirer der jeg er meldt som utflyttet fra Norge eller holder det med å vise frem oppholdstillatelse og id-papirer fra studielandet?

Kan politiet sjekke om jeg er meldt som utflyttet i etterkant? (hadde spart meg for en del herk om jeg slapp å melde utflytting)

Bilen er i mitt navn, jeg har papirer på oppholdstillatelse (må ha det for å ha bilen registrert i mitt navn som utenlandsk student).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men det er regler som sier at du maks kan ha bilen i Norge i så og så mange dager, og du må melde fra til Tollen når du krysser grensen. Du finner sikkert svaret på toll.no

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er utenlandsk statsborger eller har adresse i utlandet(bosatt i utlandet, ikke adresse i Norge) skal det gå greit, men er nok litt tidsbegrenset.

En telefon til Politi/tollvesen bør gi ett sikkert svar på hvaslags dokumentasjon du bør ha, eller om jeg tar feil.

Har en del familie i svarige som er norske, de har ingen problemer med å¨kjøre sine svenske biler her i landet.

Faren min kjørte på svenske skilt i 2 eller 3 år med adresse i sverige mens han var bosatt i norge han, for å slippe å tolle bilen, ble jo til og med stoppet og mistet lappen for fyllekjøring med den uten noe trøbbel, men er jo over 20 år siden det da, han kjørte dog videre på den svenske lappen og fikk lappen igjen 2 uker etterpå pga. "henlagt pg.a bevisets tilstand".

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider