Gå til innhold

Bygge BilCross bil ?

Ranger emnet


jsd92

Anbefalte innlegg

Hei. er ny innenfor dette, men har veldig lyst og bygge min egen bilcross bil, av min opel ascoda c .. er det noe og satse på ?

og hva / hvordan burde jeg bygge om ?

har ikke peilig på va jeg må gjøre osv .. men har lyst og delta, istede for og sitte på siden og se på : )

 

håper på positiv hjelp.

på forhånd takk.

 

mhv jsd92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Ascona C er så absolutt en bil du kan kjøre fært med i Bilcross. Veit ikke hva du har av motor i Ascona'n din jeg, men er mange muligheter for hva du kan sette nedi værtfall. ALt er helt avhengig av hvor mye penger du skal legge i dette. Ser du er fra Løten. Da er ikke veien lang opp til Erik Johansen som bygger bur til bilen din. Det vil si knekker til røra. Montere må du nok ordne selv. Buret tar han vel ca 2500.- for.

Godt understell og gode dekk er viktig. Gassdempere foran, oljedempere bak, senkefjører foran/bak for stivhetens skyld om du har noe slikt, hvis ikke kapper du orginalfjørene til sånn passe høyde. Noen liker fremhjulstrekkerne best lave foran/høye bak, jeg likte den fremhjulstrekkeren jeg hadde best når den var litt lavere bak enn foran. (bakhjulstrekk-stuk) Sveise diffrensialsperre bør gjøres. Trenger visstnok ikke å ta opp Opel-kassa for å fikse det. :-)

 

Det er jo bare å spørre om du lurer på noe, for er mange innom sida her som har bygd flere crossbiler.. :-)

 

Men, det er egentlig sjelden det lønner seg økonomisk å bygge bilen selv første gangen, om du ikke har masse deler fra før/gjør det aller meste selv. Fordelen er att du får spredd utgiftene over tid, men att det blir billigere enn 8000.- å bygge er desverre en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det ju personligt utstyr som kostar mest. Du trenger ju FIA-dress, skor, handskar, hjelm & balaklava. Så trener du stol, sele & eventuellt burpolstring. Men det er ju å andra sidan utstyr du får behålla.

Bilen kan ju i utgångspunktet vara helt orginal, bara å rensa ut inredning, fjerna lys i fronten å få i en bur. Bur kan du ju få för noen 1000-lappar, som "'67 144" sier.

De förste löpen du kjør kan du starte som "debutant" å då trenger du ikke mista bilen på bud.

Gå in på http://bilsport.no/uploads/teknisk_reglement-_09_nett.pdf så kan du lese allt du får lov, ikke får lov, å gjøre med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dashbord og slik sitte de du. Behold mest mulig orginalt og standard. Minst tull med det da, egentlig. Da har du jo samtidig varmeapparat, vifte og slt slik. Men, er det ett dårlig elektrsk anlegg i bilen fra før og det slettes ikke er brukbart, fjærn alt. Er veldig lite av ting du MÅ ha for å få den til å gå, og vifte/varmeapparat er slettes ikke påbudt. Eneste du MÅ ha for å følge regelverket er bryter til vinduspussere, bryter for vindusspyler og hovedstrømbryter, Startknapp er greit å ha, evt beholde den orginale tenningslåsen. Sikringer er unødvendig, men høyst frivillig. Noen bruker det, andre ikke. Men, er det orginale elektriske anlegget i orden, så behold alt til noe av det streiker. Trenger ikke å sveise inn np plater eller noe slikt for å erstatte dashbordet, om du fjærner det.

 

Noen eksempler på hvordan noen av de crossbilene jeg har hatt har vært inni:

 

244BC42.jpg

 

244BC79.jpg

 

Volvo745BC55.jpg

 

1615371.jpg

 

SierraBC3.jpg

 

Som du ser, ingen fasit på hvordan det MÅ se ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok i massevis det da margido. sånn har jeg gjort det på mange biler også. det jeg altid gjør er å lage ting så enkelt som mulig, og så stygt som mulig, desto jævligere ting ser ut, og jalla-løsninger+++ så slipper man faktisk unna noen bud. f.eks oppskjærte hjulbuer, folk synes det ser helt jævlig ut men det er jo bare praktisk for å slippe å skjære opp hjul. enkel jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hva du orker og har tid til. Jeg bygde selv siden jeg fikk tak i bilen billig og har tilgang på mye verktøy, sveiseapparat, dreiebenk, rørbøyer og alt sånt. Da blir det billigere og enklere.

 

Plusset med å bygge selv er at du starter med en bil som ikke er "knust" og du slipper å klø deg i huet hvis det skal feilsøkes på ting som er modifisert. Spesielt det elektriske.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår