Gå til innhold

Hall sensor, G40 sensor og rotor

Ranger emnet

stepside

Anbefalte innlegg

Hei

Bytte kamreim, på min golf 2.0 (USA).

Efter byttet lyser engine lampen. Motoren går fint å trekker bra, tomgangen er ikke helt ren, den fusker bitte litt.

Tokk bilen til VAG, fikk G40 sensor feil (urealistisk verdi) fikk ikke med meg tallkoden.

På Vag foreslog mekanikeren at jeg skulle justere noe i fordeleren. Han sa at rotoren skulle stå på et strekk i fordeleren. Skjønner ikke hva han mener. Finner det vanskelig å forstå at tenningen må justeres etter kamreimsbytte.

Er det greit å bytte G40 sensoren (Hall sensoren, Cam Position sensor)?

Eller har dere noe annet å foreslå? Irriterer meg over at engine lampa lyser, det må jo være et feil et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff må du justere tenninga etter tannreimsbytte.

Sett motoren på merkene sine, så løsner du 13mm skruen ved sidenav fordelern, tar av fordelerlokket og vrir fordeleren til rotoren peker midt på merket i fordeleren.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk her

Hvis du tar av rotoren og dekselet under der så er det et lite merke i kanten på selve fordelerhuset.

Du kjenner det enklest hvis du drar fingeren forsiktig over kanten. Det kan se ut merket er laget av noen som har risset med en baufil.. Rotoren skal peke rett på dette merket når motoren er i ODC(ØD).

Se linken over for hvor resten av merkene er.

Har nettopp byttet fordeler selv på min AFT, som er tilnærmet identisk din ABA, og da fant jeg bare frem alle timingsmerkene før jeg fjernet gammel fordeler og installerte ny..

For å bytte Hallgiver må du demontere fordeleren, en jobb jeg ikke har giddet å prøve meg på ennå...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider