Gå til innhold

GUIDE: Skifte av hydr. ventilløftere 8v/10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Først av alt, ta av det øvre dekselet over registerreima. Rotér veiva til ØD (øvre dødpunkt). Dette er når "0" merket på svinghjulet ligger plant med nedre kant i inspeksjonshullet i svinhgjulshuset. I tillegg må "OT" merket på kamdrevet stå rett overfor referansemerket på dekselet bak drevet, alternativt merket bak på drevet ligger plant med øvre flate på toppen.

 

Veiv i ØD

 

ptFjK3p.jpg

OT-merke på kamdrev overens med referansemerke

ruwtcoc.jpg

 

For 10v-motor; Ta også av fordelerlokket og merk deg nøyaktig hvordan rotoren står når motoren er i ØD. Sett gjerne et referansemerke i fordelerhuset.

XIAnFej.jpg

 

 

For å skifte ventilløfterene må kammen tas ut. For å gjøre dette må registerreima slakkes og tas av kamdrevet. Om man er forsiktig når reima tas av og fester denne opp mens man gjør resten av jobben, trenger man ikke 'time' registeret etterpå. Ellers har jeg lagd guider for timing av registerreim her --> 8v og 10v

 

 

På enkelte motorer ligger gjerne innsuget over dekselet, dette må da demonteres først. På forgasser- og monopointmotorer må luftfilterboksen fjernes. Når toppdekselet er tilgjengelig skrur man av alle festemuttrene på dette og løfter det av. Vær obs på følere, kabelfester, jordinger e.l. som er festet under disse muttrene slik at du husker hvor de skal monteres igjen.

 

Noen motorer har et løst plastdeksel over kammen, dette tas av. Merk deg hvilken vei det ligger, det er fram og bak på dette!

 

Når dette er av vil det se nokså likt ut som på bildene under. De er fra er 10v 2.3E og en 8v 1.8S.

d4w5prh.jpg

 

 

Z9qCfxY.jpg

 

 

Opplagringene på kammen er merket med nummer, 1 fremst og stigende bakover. Muttrene som holder opplagringen er merket med gul ring rundt.

IOyHcgf.jpg

 

8v-motorer skrur man først helt av de to fremste opplagringene, altså den fremste som holder simmerringen ved kamdrevet og den bak denne igjen.

10v-motorer skrur man av den fremste og den nest bakerste opplagringen, altså nummer 1 og 3.

 

Meget viktig; Merk deg hvor og hvilken vei opplagringene står før du tar de av, de må monteres igjen samme vei og på samme sted som de stod før!

 

Deretter løsnes de to andre opplagringene jevnt oppover, gjerne en halv omdreining på hver mutter til kammen er løs. Hold trykk nedover på kammen mellom de opplagringene du løsner slik at kammen ikke vipper opp i den ene enden når muttrene er løse.

OBS. Om man har en kam med høyt løft vil gjengene på opplagringene ta slutt før lobene slutter å presse mot løfterene!

 

Kammen må ikke løsnes skjevt eller bare henge igjen på en opplagring, da kan man ødelegge opplagringen / linjeborringen i toppen!

 

Når alle opplagringene nå er av kan kammen løftes ut eller vippes til side slik at man kan ta ut alle løfterene. De nye løfterene settes inn med olje og slippes nedi toppen. Nå kan kammen og resterende monteres igjen, da i motsatt rekkefølge.

 

Moment på opplagringene på kammen er 20 Nm. Muttrene på toppdekselet 10 Nm.

 

 

 

Kammen tatt ut.

 

RolYxm5.jpg

 

tGYtwsA.jpg

 

Løfterene tatt ut.

 

e5S0eLG.jpg

 

Det er viktig at de to fremste lobene på kammen peker oppover når kammen monteres og skrues på toppen. Ellers kan man ødelegge ventiler da disse blir presset ned i stemplene. Motoren (veiva) må selvsagt stå i ØD når kam monteres tilbake.

 

En annen ting som er viktig på 10v-motorer er å passe på at tennene bak på kammen går fint i inngrep med tennene på fordelerakselen. Om ikke kan fordelerakselen bøyes når kammen skrues på plass i toppen. Se bilde under. I tillegg må man påse at rotorens retning er nøyaktig slik den var før kammen ble løsnet. Om ikke må tenningen justeres etterpå.

 

 

Aksel til fordeleren på 10v.

 

oshMsmB.jpg

 

Om du har toppdekselpakning av kork må denne byttes. Kjøp en ny av gummi.

 

Når alt er montert sammen igjen må man vente 1-2 timer før motoren startes. Aller helst bør motoren først roteres for hånd 2 omdr uten unormal motstand! Dette for å sjekke at ventiler ikke tar nedi stemplene pga at løfterene ikke har kollapset nok (overflødig olje har migrert ut av løfterene).

 

VIKTIG. Ved første oppstart etter skifte av løftere, må turtallet være over 2000-2500 omdr den første halvtimen. Dette gjøres gjerne enklest ved å kjøre en tur.

 

 

Gudd løkk ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 8 years later...
4 timer siden, fizzlepunts skrev:

Er det mulig å få fått på bildene av denne prosessen igjen? ser photobucket kontoen er stengt.

Skal se om jeg får ordnet det etter påske, er på fjellet nå :) Er det tidsnok? 

Photobucket er ikke stengt, de krever bare (uforskammet) mye penger for hosting.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår