Gå til innhold

FIkk 750 kr,- i bot mens broren min slapp unna

Ranger emnet

Kestas

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg og broren min litt jobb med å bære ut møbler fra en lastebil til en kunde som bor i Sandefjord, men på vei dit ble vi stoppet av politiet. Vi var tre med i lastebilen og både jeg og broren min satt uten belte men da jeg så politiet tok jeg fort på det mens broren satt uten å gjøre noe. Da kom en politi dame og spurte om jeg hadde beltet på meg, jeg sa at jeg hadde siden jeg trodde at hun så ikke mens jeg tok på det. Så spurte hun en gang til det samme og jeg sa at jeg hadde det på meg igjen, da ble hun sint og sa at jeg måtte ikke lyve til politiet. Da spurte hun min bror om han hadde beltet på, han var ærlig og sa at han hadde det ikke på seg. Så sa hun at han slipper å få bot fordi han var ærlig mot henne men jeg får fordi jeg lyver.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor satt jeg uten belte, det var den første gang når jeg satt foran uten bilbeltet og fikk bot med en gang, mens andre kjører ofte uten og får aldri, jeg synes det er litt urettferdig. Angrer på dette nå.

Men hva hadde skjedd hvis jeg hadde vært ærlig? hadde vi fått bot begge to? jeg tror det, fordi hun var så jævla sint på MEG at hun ville gjøre det verste i sin makt og da sa hun rett til meg at han får ikke bot siden han er ærlig.

Hva tror dere? er det greit at noen slipper å få bot? var det rettferdig gjort av henne å gi bot bare til meg? jeg synes selv at jeg fortjente den siden jeg løy til henne men broren min fortjente han også! både jeg og han var uten bilblete, jeg er selvfølgelig glad for at han ikke fikk bot men hvis man tenker generelt har de lov til å ikke staffe/straffe folk de vil?

Vær ærlig dere folkens!

Unnskyld for dårlig norsk :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bestemmer hva de vil, men er det mulig å klage for at hun ikke kan gjøre slikt? Jeg vil gjerne ta en tur til politi, men det er jo sikkert for sent?

Og takk for svarene.

det som er litt spesielt er jo at politiet nærmest "innrømmer" å ikke ha fulgt loven til punkt og prikke.. ikke gitt bot til den ene men kun den andre.. tydelig at hun ikke klarer å skille mellom rett og galt i en slik situasjon.. enten begge eller ingen etter min mening. Men men.. 750kr er jo ikke livets undergang håper jeg?!

Hvis jeg innrømmer å ha kjørt 10km for fort, så får jeg jo bota, skal jo ikke være slik at om jeg sier nei, da får jeg bota, mens ja da slipper jeg unna?! det er ikke mye riktig, men det er min subjektive mening.. hvorfor skal det ikke være slik i tilfellet med setebelte også? da det faktisk er veldig viktig sikkerhetsmessig?! Er det en lov jeg virkelig følger, så er det det med setebelte, det går på automatisk faktisk..

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er litt spesielt er jo at politiet nærmest "innrømmer" å ikke ha fulgt loven til punkt og prikke.. ikke gitt bot til den ene men kun den andre.. tydelig at hun ikke klarer å skille mellom rett og galt i en slik situasjon.. enten begge eller ingen etter min mening. Men men.. 750kr er jo ikke livets undergang håper jeg?!

Hvis jeg innrømmer å ha kjørt 10km for fort, så får jeg jo bota, skal jo ikke være slik at om jeg sier nei, da får jeg bota, mens ja da slipper jeg unna?! det er ikke mye riktig, men det er min subjektive mening.. hvorfor skal det ikke være slik i tilfellet med setebelte også? da det faktisk er veldig viktig sikkerhetsmessig?! Er det en lov jeg virkelig følger, så er det det med setebelte, det går på automatisk faktisk..

Jeg skal betale boten den har jeg fortjent, men det jeg ikke liker er hvordan politiet håndterer en slik situasjon og hun er rett og slett urettferdig.

Til DRFT-R:

Jeg vet det, men synes det er litt urettferdig i forhold til andre folk. Har man ikke fulgt lov, så får man bot/straff. Det er slik jeg tenker og ingen er bedre en andre, jeg vil gjerne forandre tankemåten til denne dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til DRFT-R:

Jeg vet det, men synes det er litt urettferdig i forhold til andre folk. Har man ikke fulgt lov, så får man bot/straff. Det er slik jeg tenker og ingen er bedre en andre, jeg vil gjerne forandre tankemåten til denne dama.

Men det er greit å lyve til politiet om et lovbrudd man har begått?

750kr for falsk forklaring og kjøre uten bilbelte er da ikke så ille.

Edit: Du skulle hatt større straff/bot om du vil ha denne "rettferdigheten."

Endret av Raceworld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg tenker og ingen er bedre en andre, jeg vil gjerne forandre tankemåten til denne dama.

Var politidama noe fin? I så fall kan du jo invitere henne på middag og "nogo attåt".

Raceworld: Det er fullt tillatt å lyve for politiet. Unntaket er rettslig avhør. Likevel kan man trygt lyve for å unndra seg straffeansvar også der.

Endret av buskmann

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er greit å lyve til politiet om et lovbrudd man har begått?

750kr for falsk forklaring og kjøre uten bilbelte er da ikke så ille.

Edit: Du skulle hatt større straff/bot om du vil ha denne "rettferdigheten."

Det kan du godt si, jeg prøvde jo å være urettferdig også siden jeg tok bilbelte på seg da politiet dukket opp mens jeg var uten den helle veien. Men politi er politi, det er det de lever av, de har jo til og med lovet om at de skal følge opp lover, være rettferdige for det norske folket? men det har ikke jeg og til og med lyver vi for vårt beste, jeg husker når kjørelæreren min ble stoppet pga. "tåkelys på" uten at det var noe tåke der ute, han rakk å slå det av til politiet kom ved vindu. Han løy for politiet også, politimannen sa at kjørelæreren min skulle ikke lyve og fikk kjøre videre uten noe bot. Slik gjør det sikkert mange, det kaller jeg for små "løgn", men når det kommer til alvorlige saker så er jeg for, for at man skal bli straffet hvis man lyver.

Men selv om jeg løy så var hun urettferdig uansett. Når du kjører en bil og glemmer å ta på seg bilbelte, så blir du stoppet av politiet og de spør om hvorfor du ikke hadde på seg belte? da svarer du ærlig om at du glemte den men du får bot allikevel derfor er man urettferdig til andre som ikke får bot for samme lovbrudd og jeg synes det varierer fra person til person.

Edit:

Var politidama noe fin? I så fall kan du jo invitere henne på middag og "nogo attåt".

Raceworld: Det er fullt tillatt å lyve for politiet. Unntaket er rettslig avhør. Likevel kan man trygt lyve for å unndra seg straffeansvar også der.

Hun var litt for gammel for meg, siden jeg er 20 år men hun er rund 35 eller noe :D om hun var noe fin? jeg må si ja, som 35-åring digger hun men jeg liker ikke tenke måten hennes :D

Endret av Kestas
Lenke til kommentar
Del på andre sider