Gå til innhold

Hvordan fjerne rattlås mekanisk

Ranger emnet

Mentos

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt en delebil:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17587465

Som dere ser har den ikke ratt og defekt tenningslås / rattlås. Tanken min er å hente den med bilhenger, kjøre den hjem, slakte den og donere den til bilopphøggeren.

Bilhenger er dyrt og jeg vil gjerne slippe å leie det to ganger, er det derfor noen som vet om det er mulig å få koblet fra rattlåsen slik at hjulet får fri bane. Enten mekanisk eller med "brute force" (vinkelsliper mot vitale deler). Vil det være mulig å taue bilen selv uten ratt?

En annen løsning jeg har sett på er "hjuldolly" fra Biltema. Vil det være mulig å taue bilen veeeldig sakte med forhjulene på denne?

Er det evt. andre løsninger jeg kan ta i bruk for å taue bilen en kort distanse. Det er snakk om ca. 4km.

En annen ting, hvor mye bil må det være igjen for å få vrakpant? Må alle paneler osv. være intakt, må motoren / noen av delene medfølge? Må den være kjørbar?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar av dekselet rundt rattstammen inni bilen, blir det lettere å se. På en Galant delebil jeg hadde, sto tenningslåsen montert på en "pinne" som stakk ut fra rattstammen, jeg tok en stor hammer og slo hele dritten av så den knakk, og vips, ikke mere rattlås. De fleste litt eldre biler har ganske spinkle løsninger her, og jeg har faktisk vridd av en rattlås med håndmakt på en mazda 323, så det skal ikke være noe problem. Men du må ha ratt i bilen! Lån ratt fra den andre bilen din, og få en kamerat til å taue, så skal vel det gå bra.

Og bilopphoggerne vil helst ha selve chassiet helt, altså alt som kan skrus av kan fjernes, men de blir ofte gretne hvis du begynner å kappe opp altfor mye.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE TAUE UTEN STYRING!!!

På sunny er det 2 knekkskruer for å få av rattlåsen, er du heldig har noen erstatta dem med vanlig M8 og det er bare å skru av, men vanligvis må knekkskruene brytes, slipes, kuttes eller borres ut.

Om du ikke har bruk for dashbord/rattstamme så bruk en vinkelkutter og kutt bøyle/bolter, ellers har jeg god erfaring med luftmeisel på akkurat slik bil.

Ratt har du i din bil eller kan sikkert få kjøpt på huggeren for en 50-lapp.

hvor mye du kan plukke av beror på huggeren din, de er ofest mer nøye på hva du har med ekstra enn for lite.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider