Gå til innhold

Golf 3 1,8 fusker og går dårlig.

Ranger emnet


TL3518

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen fusker fælt på ca 1800 og 2500rpm. Og noen ganger når den drar litt tungt får jeg tenningsbank. Har justert tenninga til 5,8grader. (Skal være 6 +/- 1 grad ifølge rep litteraturen på jobben)

Sjekket pluggene, de var kritt hvite med svære hvite fastbrennte klumper.

Har lest ut feilminne, men ingen feil lagret.

 

 

Har bytta plugger, rotor og fordelerlokk, uten at dette hjalp noe.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite plugger tyder vel på mager blanding hvis jeg ikke tar helt feil nå..

Ville skiftet bensinfilter og prøvd å måle status på lambdasonde..

 

Regner med at du har sjekket at spjeldhuspakningen er intakt og at vakuumslangen fra innsug/bremseservo er intakt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite plugger tyder vel på mager blanding hvis jeg ikke tar helt feil nå..

Ville skiftet bensinfilter og prøvd å måle status på lambdasonde..

 

Regner med at du har sjekket at spjeldhuspakningen er intakt og at vakuumslangen fra innsug/bremseservo er intakt..

Ja, pakningen mellom innsug og innsprut samt vacumslangen ble byttet for litt under 1år sia.

 

Kan vel prøve å bytte bensinfilter ja. Hvordan måler jeg lambdaen?

 

 

Edit: Glemte å få med at når motoren er varm, fusker den når den står på tomgang, turtallet er stabilt, men hører at den går ureint. Når man står bak hører man også at den skyter litt i potta.

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pakningen mellom innsug og innsprut samt vacumslangen ble byttet for litt under 1år sia.

 

Kan vel prøve å bytte bensinfilter ja. Hvordan måler jeg lambdaen?

 

 

Edit: Glemte å få med at når motoren er varm, fusker den når den står på tomgang, turtallet er stabilt, men hører at den går ureint. Når man står bak hører man også at den skyter litt i potta.

 

 

Let frem multimeteret og mål spenningen på ledningen fra lambda.

Les mer her

 

Lambda må regnes som en slitedel, og den til din bil koster ikke mange kronene på Biltema..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte bensin idag. Kjørt 23,5mil, fyllte 25l..... Før har den brukt maks 0,6l mila.

Noen som vet om noen deler som kan være defekte når bensinforbruket går opp såpass drastisk?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda, map-sensor, falskluft, dyse.

 

Du sier at pluggene er hvite, det kan tyde på mager blanding, men på en frisk bil med lambdaregulering er det helt normalt, du sier at den fusker på tomgang varm, poffer kanskje litt da, samt at den bruker mye bensin.

Jeg ville tatt ett skikkelig oversyn på tenningsanlegget, det kan uten tvil gi dine feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma problemet på gamle bilen min.

 

bytta plugger, rotor, fordeler, bensinpumpe, plugkabler og en gummislange uten at det hjalp noe.

 

sjekka for falskluft rundt innsug (bare en gummi sak som det lett kan lekke falskluft)

 

bilen ble solgt og nye eier bytta lambdasonden, funka fjell etter det..

 

men sjekk aller først for falsk luft, en en del slanger som er utsatt for det samt den gummibelgen på innsuget.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest ut feilminne, ingen feil lagret.. Hadde lambdaen eller dysa vært defekt hadde jeg vel kunnet lese ut feil?

 

Ikke nødvendigvis desverre. Diagnose er egentlig bare veiledende på disse, selv om det ikke ligger inne feil kan det være det allikevel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma problemet på gamle bilen min.

 

bytta plugger, rotor, fordeler, bensinpumpe, plugkabler og en gummislange uten at det hjalp noe.

 

sjekka for falskluft rundt innsug (bare en gummi sak som det lett kan lekke falskluft)

 

bilen ble solgt og nye eier bytta lambdasonden, funka fjell etter det..

 

men sjekk aller først for falsk luft, en en del slanger som er utsatt for det samt den gummibelgen på innsuget.

Har gått over alle slanger, ingen lekasje.

 

Har bestillt ny lambda nå. Hjelper ikke det blir det pluggkabelsett og evt dyse.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gadd ikke bytte lambda, men målte den, og den fungerer 100%.

 

Nå har jeg altså bytta pluggkabler, rotor, fordeler, pakningen under monopointen, vacumslangen til bremsekraftforsterkeren.

Ikkeno hjalp. Noen idèer?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår