Gå til innhold

b230Ft problemer.

Ranger emnet

Nilssen

Anbefalte innlegg

Har ikke tid til å lete på forumet nå.

Holder på å hjelpe en kompis me bilen sin

Motor og ledningsnett stammer fra 740tic og står nå i en 240.

Bilen har fungert optimalt, men plutselig en dag hjem fra jobb så kjørte han over en hump og bilen begynt å skyte å gikk ikke orntlig.

Etter en kjapp titt, så viser det seg at den ikke går på syl 1 og 4. Men bensin får den, komptesta OK, og gnist har den. men vill ikke gå.

Har bytta coil , tenningsmodul. plugger, LMM og slike småting.

Men nei, vill ikke fyre på syl 1 og 4. Kan ta av plugledningene på 1 og 4 og den går like stygt. samt kobble fra dysene.

Skyter og smeller.

Såg også at kableme som går til rotorhuset hadde smeltet og løge mot hverandre. byttet ut disse. men ingen forskjell

Noen som har noen ideer om hva det kan være?

hjernen som har tadd skade?

håper på kjappe svar. skulle ha hadd den i drift til mandag. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e det gammle typen ledningsnett trur eg det va han sa.

har desverre ikke skrudd så alt før mye volvo.

Men han sa det va Lh2.2 nett?

Er redd for kortsluttning ja.

Men det rare nå er at nå går den kun på 1 og 4. og ikke på 2 og 3.

og det var motsatt den gikk på når vi hold på på fredagen.

Men skal tilbake nå på verkstede å gjøre en et siste forsøk på å få liv på alle sylinderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det raskeste, om ikke billigste er å rive i ny hjerne og ev andre styringsbokser. Har nettopp vært igjennom det samme selv, bare at jeg har 740 nett med Motronic og B230ET. Endte med å skifte dysetrinnet etter grundig feilsøking.

1) Prøv å kryssbytte ledningene fra syl 1/4 til 2/3 og se om feilen flytter seg.

2) Har du sjekket formotstandene?

3) Sjekk og mål jordingskabler osv at de har ~0 ohm.

4) Hvis fortsatt død syl 1/4 kan du åpne ECU og forsøke å trigge inj 1 & 4 manuelt ved å kortslutte til jord. Dette kan også gjøres på pin #2 i Volvokontakta ved torpedo/høyre innerskjerm merket C på skjemaet. Koble vekk alle fire og sett på én og en dysekontakt.

Stol ikke blindt på farger og pinouts, dette varierer litt fra årgang til årgang.

740-89-5.gif

740-89-6.gif

Kilde: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det raskeste, om ikke billigste er å rive i ny hjerne og ev andre styringsbokser. Har nettopp vært igjennom det samme selv, bare at jeg har 740 nett med Motronic og B230ET. Endte med å skifte dysetrinnet etter grundig feilsøking.

1) Prøv å kryssbytte ledningene fra syl 1/4 til 2/3 og se om feilen flytter seg.

2) Har du sjekket formotstandene?

3) Sjekk og mål jordingskabler osv at de har ~0 ohm.

4) Hvis fortsatt død syl 1/4 kan du åpne ECU og forsøke å trigge inj 1 & 4 manuelt ved å kortslutte til jord. Dette kan også gjøres på pin #2 i Volvokontakta ved torpedo/høyre innerskjerm merket C på skjemaet. Koble vekk alle fire og sett på én og en dysekontakt.

Stol ikke blindt på farger og pinouts, dette varierer litt fra årgang til årgang.

740-89-5.gif

740-89-6.gif

Kilde: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

takk.

Vi fikk bilen til å gå på alle fire i går.

Men nå et nytt problem.

Med en gang den begynner å ladde trykk så skytern den.

høres ut som et forbanna maskin gevær.

Var på en liten testrunde. og ved roli gubbekjøring når den når 0,3bar så begynner den å skyte. Og begynner med en gang hvis man trør fjøla i bunn.

Turbotrykks målereren hopper og lambda verdien faller med en gang ned på lean.

Har sjekket register og bensintrykk (org tank - lavtrykks pumpe - swirlpot - høytrykkspumpe - btr)

Kablene til hallsensor hadde jo blidd gnegd av og kortsluttet.

Muligens sensor har tadd kveld? Eller hjernen?

For når vi prøver med tennignslampe og pådrag når den står i ro på garasjegolvet så forsvinner lyse i tenningslampen i det den begynner å skyte.

Har også gådd over alt av trykkrør..

jaja. jeg blir grønn. :hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skyter når den lader er nok fordi den justerer tenningen noe fælt bakover. For lite fortenning = ettertenning = pang pang!

Men hva kan være grunnen?

Har prøvd å justere tenning så mye som det lar seg gjøre bare for å prøve. men til ingen nytte.

Det smeller tilbake via innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på å ødelegge en lh2.2 motor ved å kjøre i en diger hump. Saken hos meg var at fordeler (og kontakten til hallgiver) hadde slått i torpedoveggen og kortslutta lednignene til hallsensoren.

Det kan være verdt å plukke av fordeleren og sjekke lednigene, kontaktene, og selve hallsensoren.

som sagt så har disse ledningene vært kortsluttet.

Får dra på hugginga i morra å hente ny hallsensor hvis dem har inne.

Er kun hallsensor og TPS som ikke har blidd byttet..

Bytta du bare senor og så gikk bilen igjen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fordelerne er desverre ikke så lett å få tak i..

Men du kan da sjekke hallgiveren din :)

Du har 3 ledninger på giveren: Pluss, minus og signal.

Hvor sterkt signal den skal gi ut veit jeg ikke, men det er det sikkert noen andre her som veit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider