Gå til innhold

Valg av ny bil. Hjelp

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

1. BMW. En propell på panseret er aldri feil. Oser makt og penger.

 

Hei Buskmann. Logoen har ingenting med en propell å gjøre. BMW sin logo er videreutviklet fra Rapp Motoren Werke AG, som igjen er basert på det Bayerske provinsvåpenet sine farger og mønster. Slik ser det ut:

 

bavaria_flag.GIF

 

Angående bilene er dette et vanskelig valg. Gode, morsomme kvalitetsmodeller alle tre. Likevel har jeg på følelsen at du vil få mest glede av Civicen. Den vil nok også skille seg mest ut i trafikkbildet, dersom du liker det. Ikke hør på Buskmann som kaller den for en gressklipper. Det skal påpekes at han også syntes dette er noe av det peneste som er laget av biler fra sent åttitall:

 

opelomega_86_94.jpg

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg vet. Min bror har visstnok sett begge Røabilene kjøre forbi hverandre, og leke seg skikkelig på E18 =P

Og mener du da 200 hk uten turbo/kompressor?

 

Har selv dragraca mot en av dem.. :P

200 hk uten noen turbo eller kompressor ja :)

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Buskmann. Logoen har ingenting med en propell å gjøre. BMW sin logo er videreutviklet fra Rapp Motoren Werke AG, som igjen er basert på det Bayerske provinsvåpenet sine farger og mønster.
Du har nok rett i forhold til logoens opprinnelse. Men alle vet likevel hvilket bilmerke som har en propell på panseret.

 

Opel Omega (Årets bil i Europa 1986) er en bra bil. Faktisk bedre enn mye av det som produseres i dag. Men jeg anbefaler ikke Omegaen for trådstarter, siden han trolig er på jakt etter en hissigere bil.

 

Men dieseleksos er ikke noe stas. Det passer best til traktorer, lastebiler og andre tunge maskiner. Trådstarter bør kjøpe en 118i, eller 120i hvis han har råd.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i forhold til logoens opprinnelse. Men alle vet likevel hvilket bilmerke som har en propell på panseret.

 

Men dieseleksos er ikke noe stas. Det passer best til traktorer, lastebiler og andre tunge maskiner. Trådstarter bør kjøpe en 118i, eller 120i hvis han har råd.

 

Aldri hørt om propell på panseret, idiotisk sammenligning da.

Og det er ikke noe galt med diesel. Du får mye høyere dreimoment, noe som er bra. Nå skal det sies at jeg er dieselmotstander, men jeg skal ikke si at det ikke er noe tess...

 

 

Her, mest nøytrale jeg klarer og rote frem anngående Forden og Hondaen

http://min-motor.tinde.no/article/20081017/MOTOR01/825192238/1001

 

Prismessig ser det ut som at en 2008 modell civic type R er vesentlig billigre enn en focus ST 2008 modell hvor km std er lik..

 

Type R

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17414218

 

Focus ST

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17639203

 

Og du har jo en enorm fordel med Focusen da, og det er 320 nm, mot 195 på Civicen.

men jeg ville nå fortsatt valgt Civicen da. Focusen er jo grisetøff, men den kan fort bli litt anonym og kjedelig i forhold til Civicen

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp Forden du... da får du den sinnsyke volvofemmer'n under panseret som lett kan trimmes opp i seinere anledninger pga turboen, lyden er i en egen klasse blant de bilene her(civic har også grei lyd, men ikke like rå). I tillegg er det den råeste av bilene..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiller da fatisk 70.000kr mellom+ mere bensin til focusen. så om det er verdt det for en bil som etter testen jeg posta går marginalt bedre er jeg i tvil på.

 

Forden er helt klart lettere og få hester ut av, og ikke minst kostnads effektivt.. Det skal det ikke herske noen tvil om.

Uti juni nå så kommer det "plug and play" tuning verktøy til civicen også så da er det håp litt mere NA hester for en ufornuftig penge:P

 

Er ikke helt borte denna lyden her helt:) Ser hva han har gjort og det utgir 30 hester. Så ser du hva han skriver i komentator felte og det gir vel da i følge han 30 hester til. Og da har du vel "kasta noen" 1000 lapper ut vinduet per hk:P +at alt det andre bør følge etter..

http://www.youtube.com/watch?v=VcxRqlos5Hs&feature=channel_page

 

Jeg tror uansett om trimming er alternativ eller ikke så koker det ned til man liker av merker og turbo V.S NA hester

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner man effektkurven til Focusen vs Civicen tror jeg civicen har lite å stille opp med.

 

jeg må bare.. Focusen har effekt kurven sin mellom 1500-4000 rpm..

 

Jeg føler i alle fall ikke at bilen min MÅ jages på turtall for og ta en forbikjøring i normale hastigheter, Kan godt gjøre det i 6-5 gir. Men det er ikke så gøy som i 3gir om man f.eks ligger i 70-80km/t :P

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare.. Focusen har effekt kurven sin mellom 1500-4000 rpm..

 

Jeg føler i alle fall ikke at bilen min MÅ jages på turtall for og ta en forbikjøring i normale hastigheter, Kan godt gjøre det i 6-5 gir. Men det er ikke så gøy som i 3gir om man f.eks ligger i 70-80km/t :P

 

Men det blir jo langt mer økonomisk med Focusen på forbikjøringer da.

 

 

Det skiller da fatisk 70.000kr mellom+ mere bensin til focusen. så om det er verdt det for en bil som etter testen jeg posta går marginalt bedre er jeg i tvil på.

 

Forden er helt klart lettere og få hester ut av, og ikke minst kostnads effektivt.. Det skal det ikke herske noen tvil om.

Uti juni nå så kommer det "plug and play" tuning verktøy til civicen også så da er det håp litt mere NA hester for en ufornuftig penge:P

 

Orker ikke sjekke etter, men kjørte ikke Civicen faktisk 0.5 sekunder fortere rundt banen??

 

men på en annen side, for 70.000 tror jeg nok at du skal kunne få et ganske så fint turbokit til Civicen =P

 

Edit: Civicen kjørte jo da faktisk 1.3 sekunder raskere rundt Vålerbanen, til tross for lavere effekt, dårligere 0-100, og lavere toppfart. Mer økonomisk, og testbilen i den testen er faktisk 92.000 kr billigere enn Focusen.

Endret av CivicLars

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de skriver i testen. bilene innbyr ikke til økonomisk kjøring.. så du skal nok være over snittent intresert i bil og gla i og kjøre. Jeg ligger nok på 0,9 på ujevn småkjøring, og 0,7 på langkjøring. Tar man høyde for at den nye civicen bruker både MAF og MAP sensor som gjør den mere økonomisk, og litt værre og ha med og gjøre med tanke på tuning. Pluss at det er en 5 år nyere motor så tror jeg den skal kunne kjøres mere økonomisk om man virkelig er bestemt på og gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

 

- Focusen sitter det turbo i, lader 0,7 bar, med orginal turbotrykksmåler i dashbordet. Jeg har også hørt lyden i den, på youtube, og jeg vil si den høres rimelig hissig ut. noen som har hørt den i virkeligheten? :)

 

- Hondaen er uten turbo, så der må man jage turtall til en hver tid for å få maks ut av hestene, men i gjengjeld har man et sjeldent og stilfult intriør, med et sint og deilig utseende. 200 hk må nok gå bra, selvom den mangler en liten turbo.

 

- Bmw'en er ren kvalitet fra topp til bunn, pluss at den har bakhjulsstrekk, noe som er et stort pluss i mine øyne, men dette er en bil med lite hester, så det er litt negativt.

 

Mvh Truls Claussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

 

- Focusen sitter det turbo i, lader 0,7 bar, med orginal turbotrykksmåler i dashbordet. Jeg har også hørt lyden i den, på youtube, og jeg vil si den høres rimelig hissig ut. noen som har hørt den i virkeligheten? :)

 

- Hondaen er uten turbo, så der må man jage turtall til en hver tid for å få maks ut av hestene, men i gjengjeld har man et sjeldent og stilfult intriør, med et sint og deilig utseende. 200 hk må nok gå bra, selvom den mangler en liten turbo.

 

- Bmw'en er ren kvalitet fra topp til bunn, pluss at den har bakhjulsstrekk, noe som er et stort pluss i mine øyne, men dette er en bil med lite hester, så det er litt negativt.

 

Mvh Truls Claussen

 

Ville vært forsiktig med å øke ladetrykket da.

Og for 70.000 (Prisforskjellen på Focus og Civic) får du, som sagt, en fin turbo =P

BMWen kan jo også fort bli litt kjedelig da

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med å øke ladetrykket da.

Og for 70.000 (Prisforskjellen på Focus og Civic) får du, som sagt, en fin turbo =P

BMWen kan jo også fort bli litt kjedelig da

 

Nå er det jo ikke bare å sette på en turbo da.. du skal ha innmat, datasprut, manifoiler osv. Da er 70 000 fint lite gitt..

I tillegg bør man jo senke kompen da den sikkert ikke er tilrettelagt for turbo osv. ellers kan det fort bli motorras. Men selvsagt, en type-r er grom bil uten den minste tvil! Men Forden er hakket mer sinnsyk.

 

Mens på Forden kan man chippe den og litt småting så har man glatt 300hk;) er jo t5-motor!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår